Dagboek Patricia

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Patricia vT
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 aug 2013, 20:24
Locatie: Stockholm

Dagboek Patricia

Bericht door Patricia vT »

Een paar weken geleden vroeg een collega of ik wilde meedoen aan een estafette waarbij ik 5 kilometer moest afleggen. Ik kon nog niet rennen naar de brievenbus en terug dus dat leek me niet zo'n fijn plan. Maar ik liet me overhalen onder het mom van: je mag ook wandelen. Ik deed mee, liep een groot gedeelte, vond het helemaal geweldig maar kwam wel half dood over de finish. Dat moest anders.
Googelen bracht me al snel bij Evy en vanaf les 1 ben ik volledig verslaafd.
Ik loop -tegen alle adviezen in - twee lessen per keer wat neerkomt op 6 lessen per week en dat gaat eigenlijk prima. Aan het eind van de tweede les merk ik pas dat ik me behoorlijk heb ingespannen. Maar echt veel snelheid zit er nog niet in hoor, ik loop maximaal 8 km per uur.

Ik heb nu ook een hartslagmeter besteld om te zien of ik wel juist loop, want daar twijfel nog wel aan.

Vandaag ben ik van mijn werk naar huis gerend wat zo'n dikke 9 kilometer is en daar heb ik les 16 en 17 met Evy over gedaan (1 uur en 10 minuten).

Ik heb er een nieuwe hobby bij en voel me er erg goed bij. Wat ik me wel afvraag is of iemand tips heeft om darmen niet mee te laten trainen. Ik heb IBS (irritable bowel syndrom) waarbij mijn darmen min of meer een eigen leven leiden. Zodra ik ga rennen doet het hele afvoersysteem mee en krijg ik krampen. Iemand met dezelfde ellende en tips?
Patricia vT
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 aug 2013, 20:24
Locatie: Stockholm

Re: Dagboek Patricia

Bericht door Patricia vT »

Het kan niet alle dagen feest zijn, denk ik. Vandaag heb ik met veel pijn en moeite les 18 afgerond. Een afstand van 5 km in 41 minuten. Die 5 km in 30 minuten is nog erg ver weg, ben ik bang.
Vandaag voor het eerst met een hartslagmeter gelopen en dat was ook al geen onverdeeld succes. Ik ben 49 en zou dus voor een goede vetverbranding rond 130 slagen moeten lopen. Mijn gemiddelde hartslag ligt echter bij een rustig looptempo op 156 met uitschieters naar 166 als ik een heuveltje op moet. :o
Die hartslag van 130 heb ik als ik flink doorstap maar niet ren.

Over twee dagen nog maar eens les 18 herhalen want 7 minuten in looppas is al een flinke aanslag op mijn uithoudingsvermogen.
Loesjesnoesje
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 mei 2013, 15:20

Re: Dagboek Patricia

Bericht door Loesjesnoesje »

Ik ben ook een beginner maar als ik het goed begrepen heb gaat het, zeker in het begin, niet om snelheid en moet je tijdens het lopen nog kunnen praten of zingen. De snelheid bouw je later pas op. Ik denk ook dat er een gedachte zit aan de opbouw van de lessen, wat betreft minuten van lopen en wandelen en de duur van de les. Zou lekker opnieuw beginnen en luisteren naar alles wat Evy zegt, je zult zien dat je je er veel prettiger bij gaat voelen.
Patricia vT
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 aug 2013, 20:24
Locatie: Stockholm

Re: Dagboek Patricia

Bericht door Patricia vT »

Lekker opnieuw beginnen als je bij les 18 bent? Dat is wel een enorme domper. Alsof je iemand die in het diepe mag terugverwijst naar het peuterbadje.

Ik heb elders op het forum gelezen dat je met zo'n hartslag nog bezig bent met het opbouwen van de conditie en dat je hartslag vanzelf naar beneden gaat als je wat langer hebt getraind (een paar maanden). Ik moet er ook bij zeggen dat ik me bij die hoge hartslag eigenlijk wel prima voel. Ik raak pas buiten adem bij een hartslag boven de 160. Praten en zingen gaat nog prima bij 150. De heuveltjes en bruggen nekken me en die moet ik wandelend nemen. Mijn doel is de 5 km in één loop kunnen nemen maar een tijdlimiet wil ik daar toch wel op zetten want anders kan ik die ook kuierend op mijn gemakkie doen en dat lukt me nu ook wel.

En trainen op een nuchtere maag zoals vandaag is ook zwaarder dan wanneer ik 's middags loop.

Ik train dapper door en ik ga er komen, hoe dan ook. Misschien niet in 30 lessen maar wellicht in 35 lessen :D
Patricia vT
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 aug 2013, 20:24
Locatie: Stockholm

Re: Dagboek Patricia

Bericht door Patricia vT »

Vandaag een nieuwe poging en het ging gelukkig vele malen beter dan zaterdag.
Op advies van Evy heb ik zondag mijn rug- en armspieren getraind en dus kon ik me drie dagen niet bewegen vanwege de spierpijn. Ik heb altijd wat moeite met maat houden en daar ben ik dan zelf het slachtoffer van. Maar vandaag was de ergste ellende over en had ik bovendien de hele dag op een saaie cursus gezeten en dus riep het lijf om beweging :D

Er zit nog weinig snelheid in maar ik ben zooooo blij met de tijd die ik nu aaneengesloten kan lopen. Ik heb vandaag les 19 en 20 gelopen (iets meer dan een uur) en dat ging me tamelijk gemakkelijk af. Als ik na 10 minuten lopen weer mag wandelen dan vraag ik me af waarom. Het gaat toch prima zo? En dan te bedenken dat ik heel wat overtollige kilootjes meesleep en bovendien een ziekte aan mijn schildklier heb die mijn prestaties behoorlijk kunnen beinvloeden.
Afvallen doe ik niet (vanwege die schildklier) maar mijn conditie gaat met sprongen vooruit.
En nu heb ik de rest van het gezin ook nog aangestoken met mijn loopvirus ;)

Zaterdag loop ik de Race for a Change loop in Stockholm, een rondje van 8 kilometer. Ben heel benieuwd hoe dat gaat.
Patricia vT
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 aug 2013, 20:24
Locatie: Stockholm

Re: Dagboek Patricia

Bericht door Patricia vT »

Vandaag een korter rondje gelopen want morgen doe ik mee aan een 8 kilometerloop en dat doe ik het liefst zonder spierpijn.

Het is heerlijk weer, een graadje of 20 en de zon schijnt dus perfect Evyweer.
Wanneer ik ga lopen voel ik me net een kerstboom. Allereerst moet ik natuurlijk mijn smartphone wandelklaar hebben met start to run les 21 en runkeeper die de nodige prestaties bijhoudt. Dat wordt dan veilig opgeborgen in een smartphonehouder om mijn arm. Daarna de band van de hartslagmeter om mijn borst die -waarschijnlijk vanwege wat overtollige vetlagen - nooit mijn hartslag kan vinden en tot slot de hartslagmeter om mijn pols. Vervolgens een haarband om het luie zweet op te vangen en twee flinke puffen Bricanyl om de astma onder controle te houden. En dan: gaan met die banaan.

Resultaat vandaag:
afstand: 5,08 km
tijd: 36,28
gem.snelheid: 8,42 km/uur
calorieverbruik; 509

Ik geloof dat ik wel tevreden ben :D
jekl053
Berichten: 150
Lid geworden op: 09 jun 2013, 10:52

Re: Dagboek Patricia

Bericht door jekl053 »

Goed gelopen hoor!
Patricia vT
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 aug 2013, 20:24
Locatie: Stockholm

Re: Dagboek Patricia

Bericht door Patricia vT »

Gisteren de Race for a Change loop (http://www.raceforachange.se" onclick="window.open(this.href);return false;) gelopen. Een beetje zenuwachtig was ik wel toen ik al die getrainde sporters in geweldige outfits zag maar uiteindelijk liep ik maar voor twee dingen: het goede doel en mezelf.
Het was wederom schitterend weer, iets te warm zelfs, dus ik had genoeg aan een shirt en een korte loopbroek.
Omdat ik heel veel steun vind bij de peptalk van Evy ging les 22 aan bij het startschot. Na 11 minuten vond Evy dat ik mocht wandelen maar ik had genoeg energie om door te rennen en uiteindelijk liep ik 18 minuten aan één stuk.
Bij 5 km kreeg ik een ernstige inzinking en dacht dat ik het nooit zou halen, temeer omdat ik een trap op moest en daarna het pad verder omhoog liep. De snelheid ging er volledig uit en mijn hartslagmeter gaf voortdurend een hartslag boven de 165 aan.
Gelukkig kwam de laatste kilometer uiteindelijk toch in zicht en met juichende toeschouwers langs de lijn loop je plotseling op vleugels.
Mijn doel was om de 8 km onder het uur te lopen en dat is -nog maar net, dat wel - gehaald; 58:48.

In mijn klasse waren 110 deelnemers en ik eindigde op plaats 80. Dat had ik twee maanden geleden nooit gepresteerd. Evy, bedankt!!
bloem
Berichten: 1195
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:54
Locatie: Zuiderkempen

Re: Dagboek Patricia

Bericht door bloem »

Knap gedaan ! En nu lekker nagenieten ! Doe nu maar eventjes héél rustig aan om je spieren en pezen en gewrichten en toestanden de kans te geven om te bekomen van je huzarenstukje ;)
Patricia vT
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 aug 2013, 20:24
Locatie: Stockholm

Re: Dagboek Patricia

Bericht door Patricia vT »

Dank je Bloem, voor je reactie. Ik vond het zelf ook best een goede prestatie maar dat zien alleen mensen die dezelfde weg als ik bewandeld hebben. Voor elke kilometer die ik nu kan rennen heb ik heel wat zweetdruppeltjes moeten laten.
Vandaag na twee dagen rust weer een rondje van vijf kilometer gelopen met les 24. Heerlijk!!
Plaats reactie