DBC

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Ria
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 mar 2010, 12:58

DBC

Bericht door Ria »

hehe,
Heb al jaren last van een pijnlijke rug, vooral als ik 3x in de week ben gaan lopen, dan kan het weekend wel eens heel pijnlijk verlopen.
Ik heb zittend werk en ook hier heb ik de laatste tijd heel veel last als ik eens moet rechtstaan om iets van de printer te gaan halen of dergelijke.
Nu ben ik na een lange wachttijd (3 maanden) eindelijk bij een goeie fysiotherapeut terecht geraakt in Gent. Er werd een MR scan gemaakt en na een grondig fysisch onderzoek tot de conclusie gekomen dat mijn wervels veel meer "versleten" zijn dan eigenlijk zou mogen op mijn leeftijd... Ook waren er 2 minieme bulging discs te zien, maar te verwaarlozen, die konden geen oorzaak zijn van de pijn maar als ik me niet correct verzorg zou dit ook wel eens kunnen uitgroeien tot problematisch.
Op aanraden van de fysiotherapeut ben ik gestart met een intensief programma ter versteviging van de rug en de buikspieren en het verhogen van de mobiliteit en de spierkracht. Op deze manier worden de ruggewervels en schijven veel beter beschermd door als het ware een menselijk corset (mijn eigen spieren).
Het programma heeft de naam "DBC" en je dient dit 2x per week gedurende 15 weken te volgen. De kliniek heeft hiervoor een speciale fitnessruimte ingericht met enkel toestellen die je rug helpen versterken. Je wordt persoonlijk begeleid door een kinesiste die het hele programmatje met je afwerkt (ongeveer 1,5 uur per keer). Ook mag ik gewoon blijven lopen zoveel ik wil. Mijn programma ziet er dus wel heel heel druk uit de laatste tijd. Een full-time job, maandagavond 5km lopen, dinsdagavond DBC, woensdagavond strijken, donderdagavond 5km lopen, vrijdagavond DBC.... maar hopelijk loont het de moeite.
Vanavond voor de 2de keer DBC. Neem zeker eens een kijkje op http://www.azstlucas.be/focus/focus_29_02.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: DBC

Bericht door Hellothere »

Hello Ria,

Is een verhaal dat ik perfect herken.
Had vorig jaar net hetzelfde. Ik heb mij topic van destijds onder blessures geplaatst. Gaat om het topic Hernia / Bulging Disk .

Ook bij mij slijtage van de rug vastgesteld en een bulding disk (enige verschil was dat de bulding disc bij mij wel zorgde voor pijn, die zelfs tot in het linkerbeen uitstraalde).

En ook bij mij werd aangeraden om de rug- en buikspieren te verstevigen, wat ik overigens in de fitness ben gaan doen (wel onder goede begeleiding, de meeste coaches daar zijn overigens ook kinesistherapeuten).

Ik heb toen wel beslist om alle spieren te gaan trainen, als ik daar dan toch was, dus ook benen (minder nodig gezien die al redelijk stevig zijn door het lopen), maar ook borst, schouder, biceps, triceps, bovenrug.

Toen ik met mijn rug sukkelde was een van de fouten die ik maakte dat ik heel eenzijdig trainde. Ik liep eigenlijk alleen maar, en niks anders meer.

Dat heb ik nu aangevuld met :

1. fietsen (zowel buiten als in de fitness).
2. Lopen (tuurlijk :lol: ).
3. Krachttraining circuit.
4. Bodypump (spierversteviging, volledige workout).

En da's in elk geval een hele goeie mix. Ik doe nog andere cardio trainingen, en heb ondertussen wel best stevige (niet verwarren met grote) spieren, wat de rug, maar ook de rest van mijn lijf best goed ondersteund. Sindsdien gene rugproblemen meer.

Het is wel belangrijk dat je die spieren blijft trainen. Een revalidatieprogramma van 15 weken volgen, en dan niks meer, dan zit je binnen de kortste keren weer in de problemen.

Krachttraining moet overigens voor elke loper een must zijn. Is sowieso iets waar veel te weinig aandacht aan besteed wordt, ook door athletiekverenigingen.
Plaats reactie