Even voorstellen.

Alle nieuwe leden stel je snel even voor hier.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
JollyRoger
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 feb 2023, 12:46

Even voorstellen.

Bericht door JollyRoger »

Ik ben Filip van het bouwjaar '72 en sinds enkele weken begonnen met lopen en fietsen. Was het in feite kotsbeu om te zien hoe wij als gezin elke avond voor tv of ander scherm doorbrachten en heb besloten om met gans het gezin erin te vliegen. Dus ik, de vrouw en 2 zonen van bouwjaren 2008 en 2009 zijn enkele weken geleden begonnen met 3 km lopen gevolgd door 3 km fietsen. Dat was zomaar een idee via een route vlakbij ons huis. Toen het lukt om die 3 km uit te lopen heb ik dat met de vrouw verlengd naar 4,5 km lopen en 6 km fietsen. Mij lukt het nu bijna om die 4,5 km uit te lopen maar het laatste stuk gaat redelijk omhoog. Denk dat we nu een 2 maanden hier mee bezig zijn.
Ik heb geen programma gevolgd maar gewoon beginnen lopen tot het niet meer gaat en blijven wandelen. Dat fietsen hebben ik erbij gedaan om de benen extra te trainen en was zomaar een idee.
Voila, hopelijk ben ik goed bezig.
Grtz JollyRoger
:D :) ;) :? :cry: :arrow:
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Even voorstellen.

Bericht door Hellothere »

Hello Filip,

Welkom hier.
Zoals je wellicht inmiddels al gemerkt hebt, gebeurt hier momenteel niet meer zoveel op dit forum.
12 jaar geleden (toen Evi Gruyaert ons nog, met z'n allen door de eerste loopkilometers babbelde) was dit anders, toen ging het echt om vele tientallen berichten en discussies.

Toch vind je hier nog heel veel inspiratie (als je even doorbladert).

Ik raad je ook aan om een dagboekje te openen (onder Eigen Ervaringen => Dagboeken en verslagen), zodat we gemakkelijk jullie loopavonturen kunnen volgen.

Voor wat betreft het "lopen tot je niet meer kan", is niet altijd zo verstandig als je opbouwt. Conditioneel is dit meestal geen probleem, maar toch opletten dat de spieren niet overbelast geraken (een blessure door overbelasting loert al snel om het hoekje).

Dat is ook één van de belangrijkste redenen om, zeker bij de opbouw van tijd/snelheid, geen 2 dagen achter elkaar te lopen.
Wat je dan ook kan doen (om de spieren de kans te geven om te ontspannen/genezen), is het fietsen en lopen per dag af te wisselen. Dus één dag lopen, en tijdens de daaropvolgende "rustdag" het toertje te gaan fietsen. Het fietsen mag je overigens wat langer doen qua afstand. Ik kan me voorstellen (of dat hoop ik tenminste) dat jullie sneller fietsen dan lopen :lol: .

Succes met de verdere trainingen !!!
JollyRoger
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 feb 2023, 12:46

Re: Even voorstellen.

Bericht door JollyRoger »

Dat van dat dagboekje ga ik eens proberen, maar ik zal er mss een weekboekje van maken aangezien ik dit doe voor mijn conditie en recreatief. Of dat is voorlopig toch de intentie ...
Het was initieel mijn bedoeling om 3 km te lopen en niet meer om dan nadien of voordien krachttraining te doen samen met mijn 2 zonen. Maar moet zeggen dat ik van de week eens 5 km heb gedaan en dat lukt me precies ook wel. Momenteel heb ik wel wat pijn aan linkerbeen bovenaan, pijn komt vooral op als ik langer dan 20 minuten in de auto zit. Voor mijn werk ben ik elke dag 2 x 1 uur met de wagen op de baan. Denk dat het een ontstekingske is.
Zoals je al had aangehaald is lopen tot het niet meer gaat wss hier de oorzaak van en ben ik wat teveel ineens aan het doen.
Dat het hier stil is had ik ook al in de gaten maar zolang er iemand is om wat van te leren blijf ik hier.
Volg ook het dagboek van die kerel in NL maar dat is al niet meer recreatief ne keer gaan lopen precies :D

Ciao Filip
:D :) ;) :? :cry: :arrow:
JollyRoger
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 feb 2023, 12:46

Re: Even voorstellen.

Bericht door JollyRoger »

Ahja, heb me ook zo'n polsding aangeschaft en tijdens een loop van 5,4 km wat me bijna in 1 keer lukt haal ik 10 km/h gemiddeld en top 15 km/h. Enkel de laatste km versnel ik af en toe. Het lopen zelf zie ik de 1ste km als opwarming maar dat is mss ook verkeerd.
Fietsen doen we idd sneller dan lopen maar omdat we dat vlak na het lopen doen en eigenlijk zo willen blijven doen is het niet (of nog niet ... ) de bedoeling om meer dan 8 of 10 km na het lopen te fietsen.

Ciao
:D :) ;) :? :cry: :arrow:
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Even voorstellen.

Bericht door Hellothere »

Hoi,

Goed bezig denk ik al.
Maar zoals je zelf aangeeft, niet te snel proberen op te bouwen.

als je afstanden wil lopen dien je 2 zaken op te bouwen :

1. Conditie . Is de uithouding.
2. Kracht . Staat voor snelheid.

Ik lees ook dat je nogal wat anders sporten doet, maar je moet wel weten dat iedere sport je lichaam op een andere manier belast (zowel conditionaal als op spierbelasting).

Ga er niet van uit dat je, omdat je bijvb. vlot en snel kan fietsen, je ook even vlot en snel kan lopen.

Je geeft ook aan (in een andere post) dat je toch al pijntjes hebt ervaren. Hou daar zeker rekening mee, en bij twijfel : bouw een rustperiode in, en zorg ervoor dat je pijnvrij bent als je loopt. Dit soort van signalen "negeren" kan leiden tot "cronische" blessures, en dan belandt je in een sukkelstraatje.

Ik kijk in elk geval uit naar je dag-/weekboekje.
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Even voorstellen.

Bericht door martmarbus »

Ik lees "aan het einde versnellen"
Dat is niet verstandig bij een training.
Het beste is wanneer je een rustige loop doet het ook rustig af te sluiten.
De training is nou een maal rustig/traag.
Hoe meer je hardloopt, hoe beter je wordt, ook van langzame kilometers. Met rustige trainingen bouw je je basisfitheid op.
Ook train je de spieren, banden en pezen, zodat die zich aanpassen en je lichaam sterker en belastbaarder wordt. Het bevordert ook de efficiëntie van het hart-longsysteem.
Eindig je met een flinke versnelling, dan doe je de training te niet. En dat is weer jammer.

Wat je wel kan doen is regelmatig een training met versnellingen doen.
O ja fijn dat je een pols meter hebt aangeschaft.
Nu kun je waarschijnlijk ook je hardloopzones bekijken.
Zone 2 en 3 zijn de mooiste zones. Ga je naar de 85% max hf, dan zit je al snel in zone 4 en dat valt al onder tempo lopen.

Succes met je traininmgen.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
JollyRoger
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 feb 2023, 12:46

Re: Even voorstellen.

Bericht door JollyRoger »

Ik wil mijn dagboek verder aanvullen maar mijn berichten zijn niet meer zichtbaar tot een moderator ze heeft goedgekeurd.
Al vanalles geprobeerd met bestanden weg te halen en terug te zetten en soms krijg ik de melding dat de oplossing die ik gedaan heb niet klopt ofzo ...
:?:
:D :) ;) :? :cry: :arrow:
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Even voorstellen.

Bericht door Hellothere »

ola, dat moet ik nakijken.
Ik hou je op de hoogte.
JollyRoger
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 feb 2023, 12:46

Re: Even voorstellen.

Bericht door JollyRoger »

Bizar, ik krijg altijd eerst de melding "de oplossing die je hebt ingevoerd is niet juist" - als ik dan nog eens "verstuur" druk wordt het bericht precies wel geplaatst maar komt de melding "niet zichtbaar tot een moderator het heeft goedgekeurd" ...
:D :) ;) :? :cry: :arrow:
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Even voorstellen.

Bericht door Hellothere »

JollyRoger schreef: 29 apr 2023, 13:44 Bizar, ik krijg altijd eerst de melding "de oplossing die je hebt ingevoerd is niet juist" - als ik dan nog eens "verstuur" druk wordt het bericht precies wel geplaatst maar komt de melding "niet zichtbaar tot een moderator het heeft goedgekeurd" ...
IK zie niets speciaals, ik zie ook niets in de logs om goed te keuren, en jouw laatste bericht wordt toch netjes zichtbaar zonder dat ik moet ingrijpen.
ben je zeker dat je correct bent ingelogd ? (posts van anonieme gebruikers dienen wel te worden goedgekeurd).
Welke browser gebruik je ?
Plaats reactie