scheenpijn

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Xarbero
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:33
Locatie: Zwevegem

Re: scheenpijn

Bericht door Xarbero »

http://www.youtube.com/watch?v=wSXIr93ESrE" onclick="window.open(this.href);return false;

en dit kan ook helpen! hier ga ik mij ook mee bezig houden! enigste vraag is hoeveel ik dat mag doen, dagelijks? of ook met de rustdagen werken?
SauliusTheBlack
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2012, 11:08

Re: scheenpijn

Bericht door SauliusTheBlack »

ik hou er echter nog steeds rekening mee dat de pijn kan komen door spieren/pezen die nooit gebruikt zijn hoor
Xarbero
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:33
Locatie: Zwevegem

Re: scheenpijn

Bericht door Xarbero »

SauliusTheBlack schreef:ik hou er echter nog steeds rekening mee dat de pijn kan komen door spieren/pezen die nooit gebruikt zijn hoor
ja idd en drm moeten die versterkt worden he
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: scheenpijn

Bericht door Hellothere »

SauliusTheBlack schreef:- op houding proberen te letten(wat is de beste loopmanier? hiel tot bal afrollen, of op bal/tip van de voet lopen?)(als dit een nieuwe lijn van gesprek opent maak ik wel een nieuw topic)
Loopstijlen verschillen nogal, en zijn nogal persoonlijk. Bovendien is het heel moeilijk om een loopstijl te wijzigen.
De beste loopmanier, zeker als je nog conditie en spieren/pezen aan het opbouwen bent, is haklanding. de meeste lopers landen op de buitenkant van de hak en wikkelen af op de binnenzijde van de bal van de voet. Er is dan een lichte pronatie, waarbij de binnenenkel een beetje doorzakt na afwikkeling en er natuurlijke demping ontstaat.

Ongeveer 50 % van de lopers overproneert, waarbij de binnenenkel te ver doorzakt. Ook dit is zeer belastend voor de knieën en enkels. Bij deze lopers is een bezoekje aan een running center voor corrigerende schoenen ten zeerste aan te bevelen.

Een voorvoetlanding is voor beginnende lopers zeker niet aan te bevelen. In het begin focus je nog niet op snelheid, wel op uithouding en kracht. Kans is groot dat je dan toch nog op je hak land, en dus telkens met de volledige voet plat op de grond gaat, waarbij je enkel/scheen/achillespees bij elke landing alsnog een flinke dreun krijgt, en dus de kans op blessures aanzienlijk vergroot.

Eigenlijk gaat het telkens over demping. De natuurlijke demping, waarbij je enkel fungeert als rolgewricht, de gepaste loopschoen best ook flink dempt en eventueel corrigeert als je bijvb. zou overproneren, en een dempende ondergrond (bos-, park- in het slechtste geval asfalt).

En als je al een paar kilo overgewicht hebt zijn die zaken nog des te belangrijker.

Misschien hier even klikken, om het belang van een correcte loopstijl en goede schoen te onderstrepen.
Xarbero schreef:ff rap een vraagje, is het ook zo dat je pijn krijgt tijdens het lopen en dat je op termijn zelfs moeilijk nog uw voet kunt rollen?
...
blijven de stukjes lopen wat je kan, want die achillespees word ook versterkt naarmate je vordert.
Even nuanceren hoor, het klopt wel dat je door het lopen je spieren en pezen (ook die achillespees dus) zodanig belast dat je een heel lichte schade oploopt, vandaar het belang van de rustdagen. Je lichaam herstelt tijdens de rustdagen die schade, en je komt daar telkens iets sterker uit.

Als je tijdens het lopen echt pijn krijgt en nog moeilijk de landing kunt afwikkelen heb je vermoedelijk al een blessure, en geld de gouden regel : stoppen en enkele dagen extra rust nemen tot de pijn volledig weg is.

Tip nummer 1 is en blijft : ALTIJD LUISTEREN NAAR JE LICHAAM !!!!
Pijn negeren en blijven lopen is nooit verstandig. Op een gegeven ogenblik kom je op een punt dat sporten onmogelijk wordt, en je voor langere tijd moet herstellen, waardoor je de opgebouwde kracht en conditie weer verliest.
Blessures zijn dus niet alleen onaangenaam, maar om deze reden ook behoorlijk demotiverend.
SauliusTheBlack
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2012, 11:08

Re: scheenpijn

Bericht door SauliusTheBlack »

nu is het mijn beurt voor een beetje nuance.

het klopt idd dat ik na een tijd moeite krijg met afrollen. Dit gaat wel over na enkele seconden(de eerste etappe van 3' die ik moest onderbreken) tot 30 seconden ongeveer. Ik heb hier echter vooral moeite mee als ik gewoon stap. Tijdens het lopen valt dit eigenlijk best goed mee..
KoenVW
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2018, 12:05

Re: scheenpijn

Bericht door KoenVW »

Hallo,

Ik ken het fenomeen, ik ben 5 weken aan het lopen gegaan op een loopband thuis, weeg ook 90 kg en 1,8m... ( Loop 3x per week )

De laatste 3 loopbeurten krijg ik ook pijn in mijn linkerscheen na een 6 a 8 tal minuten, kuitpijn daar loop je gewoon nog even door, maar bij die scheenpijn is dat net iets moeilijker.

Ok ik heb geen echte loopschoenen gekocht in een loopwinkel maar gewone sportschoenen aan waarvan ik vond dat de zachte zool binnen aangenaam aanvoelt bij het lopen, dus na het lezen van deze topic zal ik maar eens langs de loopwinkel gaan deze namiddag.

De huisarts die sportdokter is zegt van zodra de pijn opkomt moet je stoppen met lopen, maar dat is wel jammer natuurlijk, ik loop nu al een stint van 20 min , 3 min wandelen en dan nog eens 10 min lopen, ik wil niet afbouwen, maar opbouwen. ;-)

Maak geen gebruik van de start to run app omdat ik gemerkt heb dat deze het niet deed op de loopband.

Als er verder nog tips zijn voor een beginnend loper hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: scheenpijn

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Ik denk dat het tijd is voor een deftige loopschoen, misschien dat daarmee de ongemakken verdwijnen.
Inhale the future. Exhale the past.
KoenVW
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2018, 12:05

Re: scheenpijn

Bericht door KoenVW »

Hey,

Ik heb inderdaad gisteren een deftige loopschoen gekocht, na een voetscan te laten doen in deze winkel.

Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn, morgen is de volgende sessie. ;-)
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: scheenpijn

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Succes en hopelijk verloopt alles goed :P .
Inhale the future. Exhale the past.
Plaats reactie