Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
marcelleken
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 mar 2012, 23:59

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door marcelleken »

Schildje schreef:Mijn man loopt ook met een Garmin forerunner.
Als beginner loop ik nog zonder hartslagmeter en track ik via Endomondo via mijn iPhone. Heel motiverend die statistiekjes die tonen hoe je vooruit gaat :mrgreen: . Heb mezelf voorgenomen eens ik de 0>5km heb uitgelopen ik ook met hartslagmeter ga trainen.
Ik ben ook zo begonnen (met Endomondo op mijn smartphone), om dan voor mijn 'Keep Running' (de 10 km in 10 weken) een hartslagmeter aan te schaffen (310XT, zeer tevreden van). De smartphone gaat echter nog steeds mee voor de muziek onderweg, en op de langere trips zet ik Endomondo ook nog altijd op (dan kan mijn vrouw online zien wanneer ik terug huiswaarts aan het keren ben ;-)).

Trouwens, als je niet speciaal behoefte denkt te hebben aan een aparte horloge voor hartslagmeting, dan kan je voor je iPhone ook nog altijd deze kopen: http://int.store.endomondo.com/collecti ... for-iphone" onclick="window.open(this.href);return false; . Werkt dus met Endomondo, maar ook heel wat andere apps. Als je iPhone dan ook nog eens een 4S is, dan heb je zelfs alleen maar deze nodig (werkt via Bluetooth 4.0, geen aparte dongle nodig): http://int.store.endomondo.com/collecti ... ahoobluehr" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb jammer genoeg geen iPhone, dus kan je verder niet vertellen of het al dan niet goed werkt. De hartslagmeting zal wel goed werken, maar ik weet niet of het een volwaardige vervanging kan zijn voor een aparte horloge met hartslagmeting. Ik neem wel aan dat je in Endomondo (of een andere app), dan ook alarmen kan instellen voor de max. hartslag (en dat je dan via de koptelefoon 'audio-feedback' krijgt als je daar over gaat). Op die manier moet je niet steeds op je iPhone kijken, want da's natuurlijk ook niet zo praktisch...
Gebruikersavatar
Schildje
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 jul 2012, 15:41

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door Schildje »

Hoi Marcelleken

Bedankt voor de nuttige tips !
Die Wahoo Run is heel interessant. Enkel te bekijken of hij met die ANT+ nog in waterdichte hoes kan ;) Als dit goed werkt is het weer iets minder aan de arm hé.

Had vorige week probleem dat iPhone (4) de gps niet kon vinden en na herinstallatie Endomondo en heropstart toestel hoop ik dat dit van de baan is. Hij trackte enkel de duur maar niet de plaats. Kon dat nadien nog wel manueel invoeren. Ben benieuwd voor volgende run.

Nogmaals bedankt. Ik leer hier elke dag bij. Tof forum !

groetjes
Schildje
14/6/2012 start S2R - einde S2R 5/9/2012 - einde KR end 2012
Getest via Energy Lab en loop nu verder met hun schema's
26/5/2013 20km Bxl 2:11 met 'tussenstopje' 15km door Brugge 1:37
Next 1/2 marathon Bxl en dan ? Verder voor 1ste marathon Bxl okt 2014 ? We'll see
[color=#FF0040][size=150]LOOP ZE ![/size][/color]
marcelleken
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 mar 2012, 23:59

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door marcelleken »

Schildje schreef:Hoi Marcelleken

Bedankt voor de nuttige tips !
Die Wahoo Run is heel interessant. Enkel te bekijken of hij met die ANT+ nog in waterdichte hoes kan ;) Als dit goed werkt is het weer iets minder aan de arm hé.

Had vorige week probleem dat iPhone (4) de gps niet kon vinden en na herinstallatie Endomondo en heropstart toestel hoop ik dat dit van de baan is. Hij trackte enkel de duur maar niet de plaats. Kon dat nadien nog wel manueel invoeren. Ben benieuwd voor volgende run.

Nogmaals bedankt. Ik leer hier elke dag bij. Tof forum !

groetjes
Schildje
Hallo Schildje,

Ja, had ik idd nog niet bij stilgestaan, dat je iPhone, met de ANT+ -dongle erop, misschien niet meer in je hoesje (aan je arm?) gaat passen. Je zou natuurlijk wel nog deze kunnen aanschaffen (hier past ie wel in, want speciaal voor Wahoo gemaakt): http://www.wahoofitness-shop.nl/content ... Phone.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Tuurlijk, op den duur kom je qua prijs (ANT+ -dongle + hartslagmeterband + speciale armband) in de buurt van een Garmin Forerunner 110 uit, dus op zich lijkt me dat ook niet zo interessant meer (niet dat ik de FR110 echt zou aanraden, beter beetje doorsparen voor een FR210).

Meestal werkt die Endomondo-app wel goed bij mij, maar ik had onlangs ook wel wat problemen (moest een aantal keer opnieuw inloggen met de app). 'k Heb ook wel al ondervonden dat je sneller een GPS-fix zal krijgen als je mobiele internetverbinding op staat, maar da's normaal omdat GPS in smartphones meestal van het type A-GPS (Assisted GPS) is. Dus als je mobiel internet niet op zou staan, dan kan het lang (tot zeer lang, zeker als je intussen beweegt) duren eer je een 'fix' krijgt, dus eer hij gaat beginnen tracken. In tussentijd zal je timer wel lopen, maar natuurlijk kloppen op het einde je afgelegde afstand (en je gemiddelde snelheid) niet meer.

Ik weet ook niet wat je verdere plannen zijn, maar eens je na je 5 km bvb wil doorgaan met het 'Keep Running' programma (naar de 10 km in 10 weken), dan komen daar volgens het programma dagen bij met een (begin tot) intervaltrainingen, zijnde x meter aan een sneller tempo lopen, dan y meter aan een normaal tempo,... en zo een aantal maal herhalen. De Endomondo-app biedt in z'n gratis versie geen mogelijkheid om intervaltrainingen in te stellen, de Endomondo Pro -app (betalend, kost een paar € dacht ik) doet dat wel, maar is toch ook nog vrij beperkt qua mogelijkheden. Op dat gebied is de Runkeeper-app wel beter (http://www.runkeeper.com" onclick="window.open(this.href);return false;) maar die ontbreekt dan weer een paar dingen die Endomondo zo goed maken. Je kan het altijd eens proberen natuurlijk, Runkeeper is gratis, en het werkt trouwens ook samen met die Wahoo-hartslagmeter.

Groetjes,
Marcelleken.
Gebruikersavatar
Schildje
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 jul 2012, 15:41

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door Schildje »

Hey Marcelleken
Ja qua prijs zit je dan inderdaad bij de FR maar ik heb graag mijn iPhone mee (heb nogal lage bloeddruk en ga ook wel eens door knie en dan is gsm handig in eenzame veldwegen) en vooral mijn muziek/Evi staat er ook op. En ok... Ik kan niet zonder mijn telefoon :lol:. Had al gezien dat ander hoesje nodig was maar hetgeen ik nu heb, is niet ideaal, oortjes komen bovenaan uit en bij regen :?
Ondertussen werkt de endomondo weer sinds twee sessies.
De KeepRunning wil ik zeker doen nadien. Maar voor de intervaltrainingen staan die ook op de podcasts dus 10+ heb ik nog even tijd en neem ik wel de FR410 van mijn man die 20+ traint en dat ding al zelf programmeerd. Zo zie je: wij zijn ook échte freaks aan het worden :lol:
Nog eens bedankt voor alle info, altijd heel fijn en nuttig hier te komen lezen !
Groetjes en loop ze !
14/6/2012 start S2R - einde S2R 5/9/2012 - einde KR end 2012
Getest via Energy Lab en loop nu verder met hun schema's
26/5/2013 20km Bxl 2:11 met 'tussenstopje' 15km door Brugge 1:37
Next 1/2 marathon Bxl en dan ? Verder voor 1ste marathon Bxl okt 2014 ? We'll see
[color=#FF0040][size=150]LOOP ZE ![/size][/color]
ToM13
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 apr 2012, 13:57
Locatie: Kontich

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door ToM13 »

Schildje, Ik gebruik zelf zon Wahoo Blue HR in combinatie met een Iphone 4S.
Werkt via Bluetooth en bijgevolg heb je dus geen extra dongle nodig!
Misschien is dat een oplossing!?
Josse74
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2012, 23:37

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door Josse74 »

Let wel op, die wahoo Blue HR werkt enkel met de IPhone 4s , niet de 4 of de 3s. Hij maakt gebruik van BT4.0
Overigens heeft Polar ook zo'n hartslagmeter : H7.

Als je wat rondsurft op het www, lijkt de Wahoo de meest compatibele te zijn met de verschillende Apps. Voordeel van de Polar is echter dat die ook compatibel is met sommige Polar-horloges en vele fitnesstoestellen.

Ik ben zelf van plan die Polar H7 te gaan combineren met Runkeeper en een polar rs300x. Spijtig dat laatste niet te krijgen is zonder standaard bijgeleverde normale hartslagmeter....

Het beste van beide werelden : iPhone : muziek, gps, statistieken eenvoudig bijhouden en sociale media en onderweg kun je je hartslag goed in het oog houden op de horloge. ( het is wel te hopen dat mijn stelling gaat werken, want met 2 hartslagmeters op je borst lijkt met niet handig)
dwid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2012, 19:54

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door dwid »

gewoon doen
ToM13
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 apr 2012, 13:57
Locatie: Kontich

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door ToM13 »

Nadeel van Iphone met Wahoo Blue HR is inderdaad dat je niet snel even op je polshorloge kan kijken naar je hartslag.
Runtastic geeft de huidige hartslag slechts heel klein weer. Je kan wel kiezen om per kilometer je gemiddelde hartslag te horen in je oortjes. En ook het wisselen tussen hartslagzones wordt zo weergegeven. Je kan er zelfs ook voor kiezen om bij aanraking van scherm je hartslag te horen. Maar dat laatste vond ik niet zo handig.
marcelleken
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 mar 2012, 23:59

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door marcelleken »

Bij mijn Android telefoon kon ik in Endomondo op elk moment 'voice feedback' krijgen (tijd, afgelegde afstand,...) door op het knopje van mijn oortjes te drukken (kort drukken: 'voice feedback', lang drukken: 'pause/resume'). Had wel geen hartslagmeter gekoppeld met mijn telefoon, maar volgens mij kan je de app wel zo instellen dat je ook je hartslag krijgt 'ingefluisterd' door de 'dame in je telefoon' ;-)).

Tuurlijk, weet niet of het op iPhone ook zo werkt, maar zou me verwonderen moest het daarbij niet kunnen...
Gebruikersavatar
Schildje
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 jul 2012, 15:41

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door Schildje »

ToM13 schreef:Schildje, Ik gebruik zelf zon Wahoo Blue HR in combinatie met een Iphone 4S.
Werkt via Bluetooth en bijgevolg heb je dus geen extra dongle nodig!
Misschien is dat een oplossing!?
Damn ik heb een 4 geen s!
Eerst de keep running afwerken en dan doe ik me dat cado.
14/6/2012 start S2R - einde S2R 5/9/2012 - einde KR end 2012
Getest via Energy Lab en loop nu verder met hun schema's
26/5/2013 20km Bxl 2:11 met 'tussenstopje' 15km door Brugge 1:37
Next 1/2 marathon Bxl en dan ? Verder voor 1ste marathon Bxl okt 2014 ? We'll see
[color=#FF0040][size=150]LOOP ZE ![/size][/color]
Plaats reactie