Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
marcelleken
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 mar 2012, 23:59

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door marcelleken »

Schildje schreef:
ToM13 schreef:Schildje, Ik gebruik zelf zon Wahoo Blue HR in combinatie met een Iphone 4S.
Werkt via Bluetooth en bijgevolg heb je dus geen extra dongle nodig!
Misschien is dat een oplossing!?
Damn ik heb een 4 geen s!
Eerst de keep running afwerken en dan doe ik me dat cado.
Als het met je gezondheid te maken heeft, is elke reden goed genoeg om een nieuwe iPhone 4S te kopen ;) ). Of wie weet wacht je best nog eventjes, want volgens de geruchten staat de iPhone 5 er ergens in oktober aan te komen (welke zeker en vast ook Bluetooth 4.0 zal blijven hebben).

Ik heb me een paar dagen geleden trouwens op Amazon.de ook een nieuwe smartphone besteld, namelijk de Sony Ericsson Xperia Active: http://www.sonymobile.com/global-en/pro ... ia-active/" onclick="window.open(this.href);return false; . Deze zou normaal een van de volgende dagen moeten geleverd worden, ben wel benieuwd (mijn Samsung begon toch z'n kuren te verkopen, dus deze aankoop was ook 'verantwoord' ;) )

Ok, hij is natuurlijk lang zo mooi niet als een iPhone (ik zou die Xperia zelfs eerder lelijk durven noemen), en hij heeft verder nog wel wat tekortkomingen (vrij korte batterijduur, niet al te groot scherm, kwaliteit foto's kan beter), maar hij is wel waterbestendig (1m onderdompeling gedurende 30min, hier het bewijs), heeft een ingebouwde barometer/hoogtemeter, en last but not least, ANT+ ondersteuning. Dit laaste is dus vooral belangrijk, omdat deze ook gewoon het (ANT+) signaal van mijn Garmin hartslagmeterband kan ontvangen (dus zonder extra dongle).

Trouwens, er zijn nog meerdere toestellen uit de Xperia reeks (vroeger Sony Ericsson, nu gewoon Sony) die standaard ANT+ ondersteunen, maar Sony heeft blijkbaar bij de laatste nieuwe toestellen (bvb Xperia Go, de opvolger van die Xperia Active) beslist om ANT+ er uit te halen, wat eigenlijk wel heel jammer is... Ok, Bluetooth 4.0 is dan misschien wel de toekomst, maar er zijn nog maar bitter weinig merken en toestellen die het ondersteunen (zowel van smartphones, als hartslagmeterbanden). ANT+ wordt in de sportwereld nog héél veel gebruikt (zowat alle Garmins hebben het, maar ook bijna elk ander merk, buiten Polar), dus nog lang niet afgeschreven.

Voor wie zich graag wat meer verdiept in de materie (sorry trouwens als het een beetje te 'nerdy' aan het worden is: http://www.dcrainmaker.com/2012/07/the- ... rtlow.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ToM13
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 apr 2012, 13:57
Locatie: Kontich

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door ToM13 »

marcelleken schreef:Bij mijn Android telefoon kon ik in Endomondo op elk moment 'voice feedback' krijgen (tijd, afgelegde afstand,...) door op het knopje van mijn oortjes te drukken (kort drukken: 'voice feedback', lang drukken: 'pause/resume'). Had wel geen hartslagmeter gekoppeld met mijn telefoon, maar volgens mij kan je de app wel zo instellen dat je ook je hartslag krijgt 'ingefluisterd' door de 'dame in je telefoon' ;-)).

Tuurlijk, weet niet of het op iPhone ook zo werkt, maar zou me verwonderen moest het daarbij niet kunnen...
Die Voice feedback werkt ook op de Iphone in Runtastic. Al vind ik een overdaad aan voice-meldingen niet echt leuk.
Ik train zelf meestal op het randje van Aeroob en Anaroob en elke keer ik dus van hartslagzone wissel, krijg ik die melding.
soms hoor ik meer meldingen dan ik naar muziek kan luisteren ;-)
marcelleken
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 mar 2012, 23:59

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door marcelleken »

@ToM13: idd, die voice-feedbacks kunnen op den duur best vervelend worden als je muziek aan het luisteren bent. Bij mijn vorige smartphone stopte in veel gevallen de muziek zelfs al na de eerste voice-feedback met spelen. Da's ook een van de redenen waarom ik me een Garmin Forerunner gekocht heb. Smartphone gaat meestal nog mee, maar enkel om (bijkomend) te tracken, en vooral voor de muziek.

@Schildje: een betaalbaar alternatief voor de 'Wahoo ANT+ dongle met hartslagmeterband', is misschien wel deze: http://www.adidas.be/miCoach-Connect-He ... BE,pd.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben aangenaam verrast door de prijs (kost inclusief dongle maar evenveel als een Garmin hartslagmeterband). Enig nadeel is dat deze blijkbaar wel alleen met de Micoach-app van Adidas zelf werkt (dus niet met Endomondo, Runtastic,...), maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn, want de app lijkt toch vrij goede beoordelingen te krijgen.

Intussen is mijn Xperia Active gearriveerd. 't Is natuurlijk geen iPhone (kan je ook niet verwachten voor de €170 die ik ervoor betaald heb), maar heeft dus wel ingebouwde ANT+, wat dus maakt dat mijn Garmin hartslagmeter ook weergegeven wordt in Endomondo... Voorlopig dus best tevreden over ;)
Gebruikersavatar
Schildje
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 jul 2012, 15:41

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door Schildje »

Zo fijn aan dit forum is de geweldige feedback. Bedankt Marcelleken en ToM3!
Een iPhone 5 mmmm verleidelijk maar de mijne is pas een jaar oud. :oops:
De hamvraag is....Als ik mijn iPhone 4 houd mét Wahoo ant+ dongle : kan ik dan mét de gratis of betalende endomondo trainen op bepaalde hartslagnivos? Ik bedoel zegt hij dan nu sneller nu trager... Ja dat 'looptaaltje' daarvoor ken ik nog niet ;)
Ik zou het pakket met hoesje eind deze maand willen bestellen met als excuus dat dat hoesje beter is dan wat ik nu heb :lol: en mijn doel nu ligt tegen eind 2012 10km kunnen lopen. Dan wil ik me eens laten testen bij Energy lab.
Eerst nog 3 laatste weken met start to run tot een goed einde brengen. Zo verslavend en zalig dat lopen!
14/6/2012 start S2R - einde S2R 5/9/2012 - einde KR end 2012
Getest via Energy Lab en loop nu verder met hun schema's
26/5/2013 20km Bxl 2:11 met 'tussenstopje' 15km door Brugge 1:37
Next 1/2 marathon Bxl en dan ? Verder voor 1ste marathon Bxl okt 2014 ? We'll see
[color=#FF0040][size=150]LOOP ZE ![/size][/color]
ToM13
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 apr 2012, 13:57
Locatie: Kontich

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door ToM13 »

Moet dat persé Endomodo zijn?
In Runtastic lukt dat! Je bepaalt je hartslagzones (aan hand van max HR en nog een aantal gegevens). Wanneer je loopt, hoor je het telkens je van hartslagzone wisselt.
Volgens mij kunnen alle loopapps dat tegenwoordig. Handig om je aan het perfecte ritme te houden. Al moet ik zeggen dat je na een tijdje je hartslag zelf ook goed kan inschatten. Het lukt me steeds vaker te voorspellen wanneer ik een zone hoger of lager ga tijdens het lopen.
marcelleken
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 mar 2012, 23:59

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door marcelleken »

Schildje, op dat vlak moet ik ToM13 gelijk geven: Endomondo kan (nog?) geen hartslagmeterzone's weergeven, ook niet in de Pro-versie. Wil je trouwens geloven dat ik zelf niet wist dat de app dat niet kon, blijkbaar heb ik het dus nog nooit gebruikt. Maar dat komt omdat ik nog maar één keertje de hartslagmeting in Endomondo uitgeprobeerd heb (sinds ik vorige week m'n nieuwe smartphone heb).

Runtastic zou dus blijkbaar wel hartslagzone's weergeven (+waarschuwingen bij wisselen), en naar ik zo kan lezen op de site, zou Runkeeper het ook kunnen (http://www.runkeeper.com" onclick="window.open(this.href);return false;). Misschien toch ook nog eens verder informeren of die Adidas miCach app het ook doet, ik dacht van wel, maar dan heb je wel die miCoach dongle + hartslagmeterband nodig (welke dus wel schappelijk van prijs is).
Gebruikersavatar
Schildje
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 jul 2012, 15:41

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door Schildje »

Bedankt allemaal en Marcelleke voor de info.
Nu is mijn man me toch aan t overtuigen voor een Garmin polshorloge...(hij trakteert :lol: ) En ik zou toch ondanks de Keep Running podcast willen beginnen lopen met die hartslagzones. Zo word ik dat wat gewoon voor nadien. Vind dat momenteel allemaal wat ingewikkeld als ik mijn man dat zie programmeren voor zijn trainingen :oops: maar eens de KR afgewerkt is wil ik schema laten opstellen via Energy lab en dan moet je er wel mee kunnen werken :oops:
14/6/2012 start S2R - einde S2R 5/9/2012 - einde KR end 2012
Getest via Energy Lab en loop nu verder met hun schema's
26/5/2013 20km Bxl 2:11 met 'tussenstopje' 15km door Brugge 1:37
Next 1/2 marathon Bxl en dan ? Verder voor 1ste marathon Bxl okt 2014 ? We'll see
[color=#FF0040][size=150]LOOP ZE ![/size][/color]
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door Hellothere »

Schildje schreef:Zo word ik dat wat gewoon voor nadien. Vind dat momenteel allemaal wat ingewikkeld als ik mijn man dat zie programmeren voor zijn trainingen :oops:
Ach valt wel best mee hoor, in het begin een beetje experimenteren en zoeken, nadien gaat het vanzelf, resetten, starten en stoppen, en daartussen een beetje lopen..
En vooral, tijdens he lopen overall afblijven :lol: :lol: :lol: (heb ik ook met scha en schande moeten leren :mrgreen: ).

Ook bij de keep running (zeker de duurloopstukken) is Garmin overigens schitterend, je kan de trainingen mooi naast elkaar leggen, en zo je evolutie zien qua snelheid, hartslag, …
Gebruikersavatar
Schildje
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 jul 2012, 15:41

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door Schildje »

Hellothere schreef:
Schildje schreef:Zo word ik dat wat gewoon voor nadien. Vind dat momenteel allemaal wat ingewikkeld als ik mijn man dat zie programmeren voor zijn trainingen :oops:
Ach valt wel best mee hoor, in het begin een beetje experimenteren en zoeken, nadien gaat het vanzelf, resetten, starten en stoppen, en daartussen een beetje lopen..
En vooral, tijdens he lopen overall afblijven :lol: :lol: :lol: (heb ik ook met scha en schande moeten leren :mrgreen: ).

Ook bij de keep running (zeker de duurloopstukken) is Garmin overigens schitterend, je kan de trainingen mooi naast elkaar leggen, en zo je evolutie zien qua snelheid, hartslag, …
:lol: ja zie me daar ook aan prutsen en dan boenk de grond op of de beek in :lol: :mrgreen: vertel???? :lol:
Ja Garmin lijkt me echt goed. Nu deed ik uurwerk etc gewoon uit. Dan loopt ik binnenkort weer met zo een joekel om mijn pols. Tracen via endomondo met iPhone (heb toch graag telefoon bij tijdens lopen > medische redenen) ging super maar daar zijn de mogelijkheden met ANT+ en hartslagband blijkbaar beperkt voor hartritmezone-trainingen. Of je moet nog een andere app gebruiken. Gezien ik verder zou willen dan KR is de Garmin dan een prima, iets duurdere wel, oplossing. Maar een cadeau mag je niet afwijzen hè :lol:
14/6/2012 start S2R - einde S2R 5/9/2012 - einde KR end 2012
Getest via Energy Lab en loop nu verder met hun schema's
26/5/2013 20km Bxl 2:11 met 'tussenstopje' 15km door Brugge 1:37
Next 1/2 marathon Bxl en dan ? Verder voor 1ste marathon Bxl okt 2014 ? We'll see
[color=#FF0040][size=150]LOOP ZE ![/size][/color]
marcelleken
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 mar 2012, 23:59

Re: Hoe de tijd meten tijdens het lopen?

Bericht door marcelleken »

Schildje, als je idd plannen hebt om verder te gaan dan KR, dan zal zo'n Garmin (of gelijk welke andere goede sporthorloge) zeker van pas komen. Endomondo en andere apps werken best wel goed, en zijn tof voor het 'sociale' aspect (je kan je activiteiten delen, vergelijken met anderen...), maar zullen niet snel een volwaardige sporthorloge vervangen. Ok, er bestaan oplossingen zoals hartslagmeting via ANT+ dongle (maar kost samen met hartslagmeterband ook al gauw wat), voice-feedback..., maar ten alle tijde op het schermpje van je sporthorloge kunnen kijken om je progressie te zien, is nog heel iets anders...

Trouwens, als je nog graag Endomondo blijft gebruiken (omdat er bvb vrienden/vriendinnen het ook gebruiken): je kan je activiteiten van je Garmin rechtstreeks naar de Endomondo-site uploaden, maar dat wist je misschien wel al?

Momenteel gebruik ik (zoals eerder al aangehaald), mijn Garmin en smartphone (met Endomondo) naast elkaar. Smartphone gaat mee voor de muziek, maar is natuurlijk kleine moeite om tegelijkertijd de Endomondo-app mee te starten, al was het maar om te vergelijken met de Garmin. En ik moet zeggen dat ze heel goed in elkaars buurt komen qua afgelegde afstand, ze zullen zelfs zelden meer dan 1% van elkaar afwijken (op een run van een 10-tal km).

Ik ben trouwens een tijd geleden met mijn (toen) nagelnieuwe 310XT ook eens goed op m'n bek gegaan, niet omdat ik aan de knopjes aan het prutsen was, maar afgeleid geraakt door de koeien in de weide ;-). Heb toen veel geluk gehad, want had m'n Garmin met zijn scherm de grond geraakt, dan was het vrij zeker dat ik 'm mocht terugsturen voor herstelling (de 310XT is een prachtding, maar het horlogeglas is héél gevoelig voor barsten als hij ongelukkig zou terechtkomen).

O ja, Schildje, misschien nog een tip voor je man (omdat die binnenkort zijne portemonnee gaat moeten opentrekken ;-)): de Garmin Forerunner 410 staat nu aan €190 op http://www.amazon.de (gratis verzending naar België), wat ik bijna een koopje zou durven noemen. 'k Zou zeker niet wachten om hem in te lichten, want de prijs op Amazon varieert soms wel (enkele dagen geleden was het €10 meer).
Plaats reactie