Hoe stretchen na het lopen?

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
funrun
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2014, 21:58

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door funrun »

jcvdb schreef:alvast handig die stretchtips. Laten we daar vooral mee beginnen !
??? het is wel voor NA het lopen !!!
thomasvtd
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:12
Contacteer:

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door thomasvtd »

Bieke schreef:Vind ik persoonlijk heel erg belangrijk, ik heb zo mijn eigen ritueel..
Het is ook nodig dat je elke stretching moet voelen rekken, maar dit zonder pijn te voelen, hou dit minimaal 8 seconden aan.

-Kuitspieren: tegen de muur duwen met één been vooruit en het achterste been strekken, je probeert de hiel in de grond te duwen
benen gekruist over elkaar en je handen naar beneden laten halen, wissel af van been uiteraard
wanneer je geen muur hebt, kan je ook met een rechte rug één been naar voor plaatsen, door de knie buigen van dit been en het achterste been strekken, dit voel je ook in je hammstrings van het naar voren geplaatste been.

-Quadriceps(bovenbeenspieren): wreef van de voet naar de bips houden en je knieën tegen elkaar houden bij deze oefening. Let ook op een rechte rug, wanneer je dit niet voelt, moet je de heupen wat meer naar voren duwen

-Hammstrings: leg je been op een vensterbank, een bank in het park, een bar of wat dan ook zodat je het voelt rekken aan de onderkant van je bovenbeen, wissel uiteraard terug af. Als variant kan je ook met de handen de voet die nog beneden staat proberen te raken, zo rek je zijdelingse spieren.

Je kan ook gewoon je bovenlichaam vooruit laten hangen en zo je hammstrings laten stretchen.
Benen gespreid en door de linkerknie buigen en het andere been gestrekt houden, wissel af.

-Zwaai je armen los
-Draai grote en kleinere cirkels met je armen voor versteviging van de schoudergordel
-Leg de arm over het hoofd en neem de elleboog vast, trek lichtjes aan de elleboog, let erop dat je hoofd daarbij recht blijft.
- ...

Wees gewoon zelf creatief :)

Groetjes!

Super tips!! Bedankt Bieke.

Hoewel mijn rugby coach altijd zegt dat je minstens 15 sec moet stretchen om mogelijke blessure te voorkomen.
Ik heb heel het topic niet doornomen maar ik heb ooit eens ergens gelezen dat er ook onderzoeken zijn die zowel het stretchen voor als na het sporten afraden omdat dit voor extra belasting voor de spieren met zich mee zou brengen.
koen.h
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 okt 2014, 12:38

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door koen.h »

Ik beken dat ik nooit stretch. Zolang ik niet echt last heb van stijve spieren of blessures blijf ik gewoon verder doen.

Er bestaan inderdaad voor elk wat wils onderzoeken. Van die extra belasting ben ik nog niet tegengekomen maar wel die niet meer blessures vaststellen bij de controlegroep die wel stretcht.
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door Holenmens »

Ik stretch nooit "zomaar". Ik heb vroeger wel eens een spier gehad die wat opspeelde en deze dan wel gerekt op aanraden van een kinesist. Wetenschappelijk gezien levert stretchen geen voordeel blijkt uit onafhankelijke onderzoeken. Zowel niet naar prestaties als naar blessures. Volgens diezelfde kinesist kan je spieren en pezen ook niet (blijvend) oprekken door wat oefeningen te doen. Dus nee, ik ga ook geen bomen of muren omduwen :lol:
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door Dannieke »

Ik stretch nog wel als ik een langere afstand gelopen heb (dat is dan meer dan 20km)
Dan voel ik de dag erna niets. Doe ik het niet, dan ben ik een beetje stram.
Ik doe dan 2 stretch oefeningen, 3x 10 seconden. Dus niet echt spectaculair ;)
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Gebruikersavatar
DirkDK
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2015, 10:12

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door DirkDK »

Wauw, niet strechen en de volgende dag niets last hebben.
Als ik niet stretch kan ik de dag erna niet van de trap af haha!
Meestal doe ik de klassieke strechoefeningen voor de kuitsprieren (tegen de muren duwen met 1 gestrekt been).
Dat doet hem het voor mij.
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door Dannieke »

Die voor de kuiten doe ik inderdaad ook als ik lang gelopen heb. De andere is voor de quadriceps (die waarbij je je hiel tegen je achterwerk houdt).
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
jabli
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 aug 2014, 09:58

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door jabli »

Ik loop geen lange afstanden en traag; maar ik stretch steeds met een 4-tal oefeningen die een sportlerares mij heeft aangeleerd.
Nuttig of niet ? Ik weet het niet maar ik heb nog nooit een kwetsuur of spierpijnen gehad.
Dus : ik blijf mijn 4 stretchoefeningetjes doen !
ElineNijs
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2015, 09:52

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door ElineNijs »

Handig, Bedankt!
telebrand
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2018, 17:40
Contacteer:

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door telebrand »

best post
Plaats reactie