Hoe stretchen na het lopen?

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Dries STR
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:27
Contacteer:

Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door Dries STR »

Wegens de vraag hoe je kan stretchen voor en na het lopen hebben we besloten dit hier te plaatsen:

Je vindt de tips vanaf nu op de volgende link: Stretchen na het lopen
dries
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2010, 08:15

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door dries »

stretchen doe je het best 3*8 seconden of 1*15 seconden

Nog een goeie oefening is gewoon rechtstaan met de voeten tegen elkaar en met de vingertoppen naar de tenen gaan (niet in schokjes! gewoon langzaam dat je het voelt rekken)
Bieke
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2011, 13:54

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door Bieke »

Vind ik persoonlijk heel erg belangrijk, ik heb zo mijn eigen ritueel..
Het is ook nodig dat je elke stretching moet voelen rekken, maar dit zonder pijn te voelen, hou dit minimaal 8 seconden aan.

-Kuitspieren: tegen de muur duwen met één been vooruit en het achterste been strekken, je probeert de hiel in de grond te duwen
benen gekruist over elkaar en je handen naar beneden laten halen, wissel af van been uiteraard
wanneer je geen muur hebt, kan je ook met een rechte rug één been naar voor plaatsen, door de knie buigen van dit been en het achterste been strekken, dit voel je ook in je hammstrings van het naar voren geplaatste been.

-Quadriceps(bovenbeenspieren): wreef van de voet naar de bips houden en je knieën tegen elkaar houden bij deze oefening. Let ook op een rechte rug, wanneer je dit niet voelt, moet je de heupen wat meer naar voren duwen

-Hammstrings: leg je been op een vensterbank, een bank in het park, een bar of wat dan ook zodat je het voelt rekken aan de onderkant van je bovenbeen, wissel uiteraard terug af. Als variant kan je ook met de handen de voet die nog beneden staat proberen te raken, zo rek je zijdelingse spieren.

Je kan ook gewoon je bovenlichaam vooruit laten hangen en zo je hammstrings laten stretchen.
Benen gespreid en door de linkerknie buigen en het andere been gestrekt houden, wissel af.

-Zwaai je armen los
-Draai grote en kleinere cirkels met je armen voor versteviging van de schoudergordel
-Leg de arm over het hoofd en neem de elleboog vast, trek lichtjes aan de elleboog, let erop dat je hoofd daarbij recht blijft.
- ...

Wees gewoon zelf creatief :)

Groetjes!
jcvdb
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2011, 21:56

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door jcvdb »

alvast handig die stretchtips. Laten we daar vooral mee beginnen !
krissis
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2012, 22:54

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door krissis »

Bieke...
Dank voor je uitleg! Daar kunnen we wat mee!
seke
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2012, 20:52

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door seke »

handige tips die stretchoefeningen!
Kari
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2012, 15:56
Locatie: Boortmeerbeek

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door Kari »

Volgens mijn dochter die kinesist is (en nog maar een jaar afgestudeerd, dus ze heeft toch wel recente informatie) blijkt uit alle mogelijke onderzoeken dat stretchen totaal nutteloos is, en zeker ook geen stijfheid (of blessures) achteraf kan voorkomen. Echt kwaad kan het nu ook wel niet, behalve bij explosieve sporten, daar is het zelfs ronduit schadelijk.

Ik zelf besteed er dus geen tijd aan, die kan ik beter voor andere dingen gebruiken.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door Hellothere »

Beste Kari, uw dochter vertelt onzin.

Het stretchen van warme spieren zorgt dat ze weer op lengte zijn en soepeler blijven. Voorkomt in sommige gevallen dat de spieren nadien strammer gaan aavoelen.
Het is wel niet aan te bevelen voor het sporten, met koude spieren door te stretchen, daar heb je eventueel wel meer kans op blessures.

Over het belang van stretchen is nog veel discussie, en ik ben er (uit ervaring) van overtuigd dat dit belang inderdaad niet overroepen dient te worden (hoewel ik het meestal doe na een langere looptocht, en daar toch wel degelijk de heilzame werking van voel).

Zeker zo belangrijk (zo niet belangrijker) is het belang van een rustige opwarming en enkele minuten cooldown nadien.

Hoe dan ook, toch wel een beetje gevaarlijk advies geven op basis van "horen zeggen" van iemand die het "ergens in een boek of cursus gelezen heeft". Geef mij maar het advies van ervaren lopers die het allemaal al aan de lijve hebben ondervonden en weten waarmee ze bezig zijn ;) .
Kari
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2012, 15:56
Locatie: Boortmeerbeek

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door Kari »

@hellothere,

Ik zal mijn dochter eens vragen de onderzoeken op een rijtje te zetten, en dat zal ik hier posten, is dat goed? (Het gaat om onderzoek van de KULeuven, faculteit bewegings- en revalidatiewetenschappen.)

Zomaar beweren dat iemand onzin vertelt is toch een beetje kort door de bocht denk ik...

Ik zeg ook helemaal niet dat iedereen moet stoppen met stretchen, toch? Ik geef gewoon mijn mening (op een gefundeerde basis). En ik stretch op aanraden van mijn dochter zelf niet.

Zoals je zegt is inderdaad een rustige opwarming en naderhand cooling down wél belangrijk, door bv. rustig enkele minuten te wandelen.

Maar ik wil hier zeker geen polemiek ontketenen!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door Hellothere »

Geen probleem Kari, ... en mijn excuses als mijn directe aanpak in het verkeerde keelgat schiet (hoewel ik bij deze herhaal dat beweren dat stretchen totaal geen waarde heeft onzin is en blijft ;) ).
Misschien kort door de bocht om dit zo te zeggen, net zoals het kort door de bocht is om zaken waar veel lopers wel degelijk baat bij hebben als totaal zinloos of nutteloos voor te stellen.

Als ik hier bij één iemand die hier baat bij heeft kan adviseren om bij stramme of verkortte spieren (is niet hetzelfde als stijve spieren) toch maar te stretchen, en daardoor een blessure vermeden wordt, dan zijn we hier in onze opzet geslaagd. dus ik blijf erbij dat stretchen van opgewarmde spieren wel degelijk een positieve invloed heeft, en de kans op blessures nadien (een klein beetje) verkleind.

Uiteraard staat het je vrij om hier onderzoeken, rapporten, cursussen te gaan publiceren als ze bij deze toegevoegde waarde hebben (hoewel ik betwijfel dat ze gelezen zullen worden), zolang ze het forum niet bezoedelen of onoverzichtelijk maken (in welk geval ik ze sowieso verwijder).

Het forum is hier voor lopers door lopers. Ik laat het uiteraard aan de forumgebruikers of ze de adviezen willen volgen van andere lopers uit eigen ervaringen, of elders (van horen zeggen, uit een boek, cursus, onderzoek, ..). Maar ik zal wel blijven reageren op adviezen die verkeerd zijn, en waardoor toch wel risico's inzitten als ze gevolgd worden. Gelukkig is dit maar heel zelden nodig.

PS : Ik volg jouw dagboek, en inderdaad, blijkbaar hoeft het stretchen voor jou voorlopig niet echt, heel goed bezig dus !!! Keep running.
Plaats reactie