Hoe stretchen na het lopen?

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Kari
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2012, 15:56
Locatie: Boortmeerbeek

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door Kari »

no hard feelings hoor ;)

En je hebt helemaal gelijk dat stretchen bij verkorte spieren wél nuttig is (en ook gedaan wordt los van een sportinspanning, gewoon als oefeningen) maar dan gaat het echt om een medisch probleem.

(Ik zal trouwens het forum niet vervuilen, hoor, ik zal alles wel mooi en leesbaar samenvatten, ik heb genoeg ervaring op andere fora (ook als mod) om te weten dat lange saaie uiteenzettingen inderdaad niet gelezen worden.) Dat zal wel pas iets zijn voor na het weekend.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door Hellothere »

Bedankt Kari, blij dat we elkaar bij deze begrijpen ;) .
Ik denk overigens dat er in de titel van dit onderwerp al 2 fouten staan :

Hoe stretchen na het lopen .

Er wordt inderdaad wel wat verteld over hoe te stretchen, maar niet echt wanneer, en in welke gevallen het zinvol is.
Ik was al van plan om daar een stukje over te plegen, maar tot op heden is het er nog niet van gekomen :ugeek: .

Over de zin en/of onzin van het stretchen is inderdaad al enige discussie, dus we kijken hier met spanning uit naar jouw uiteenzetten.

Ondertusse ... Blijven lopen hé :ugeek: , da's het belangrijkste.
Niesje01
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 aug 2011, 16:26
Locatie: Huldenberg

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door Niesje01 »

Even "mijn ervaring" meedelen he...Helemaal in het begin had ik constant stramme spieren na elke STR-les. Ik hoorde echter ook hier en daar vliegen dat stretchen spieren zelfs extra zouden beschadigen, dus deed ik het niet. Tot ik die stramheid wel beu was omdat die het me echt moeilijk maakten om a rato van 3x per week te blijven lopen. Toen begon ik systematisch te stretchen na elke loopsessie en echt waar...geen enkele keer had ik nog stramme spieren nadien!

Nu doe ik het echt niet meer elke keer.Enkel wanneer ik vlak na mijn loopje wat pijn in de kuiten voel, een wat zwaar gevoel of 'erger' nog wat verzuring...dan stretch ik zeker wel! En wederom...daags nadien niks stramheid, terwijl ik er zeker van ben dat als ik het niet zou doen, ik 's anderendaags enkel op een nogal onelegante manier van de trap zou kunnen komen...

Stretchen heeft dus ook hier echt wel zijn heilzaamheid bewezen. Niks rekening gehouden met 'wat studies of literatuur' zeggen, enkel volgen en doen wat mijn lijf en leden me ingeven en waar ik een positief effect van voel!
“To give anything less than your best is to sacrifice the gift.”
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door Hellothere »

Inderdaad Nies, is ook wat ik eerder probeerde aan te halen, iedere loper die al even aan de gang is, kent de heilzame werking van het stretchen van opgewarmde spieren, ongacht wat studies, cursussen en diens meer zeggen.

Ik doe hetzelfde, stretchen doe ik niet meer systematisch, maar als de benen na het lopen stram of verzuurd aanvoelen garantie !!!
Inderdaad kan dat het verschil maken tussen de dag nadien als een jong veulen de trap afzweven, of als een kreupel paard die trap afkruipen :lol: :lol: :lol: .

Ik doe het dus ook als ik voel dat het nodig is. Eigenlijk is het ook logisch. Een spier is tegelijkertijd elastisch, wat betekent dat je ze dus wel degelijk kan uittrekken; en tegelijkertijd viscoos, wat betekent dat de spier na enige tijd opnieuw op oorspronkelijke lengte zal komen. De tijd die de spier daarvoor nodig heeft is afhankelijk van de duur en de intensiteit van de stretch. De gestretchte spier heeft bovendien een betere doorbloeding, waardoor ook zuurstoftoevoer en afvoer afvalstoffen vlotter gebeuren (vandaar ook minder kans op stijfheid de dag nadien).

Zoals ik ook eerder reeds aanhaalde wil ik eindelijk de magische geluidsmuur van 10 km/u doorbreken :lol: :lol: :lol: , en dat lukt naar het schijnt ook enkel en alleen nog maar met intervaltrainingen, waar ik dan ook, tweede helft van juni mee zal starten. Ik heb even het schema van de "Keep Running" bekeken om inspiratie op te doen (enkel de intervallen, de andere lessen zijn weinig zinvol voor mij lijkt me, omdat ik momenteel al 40 km/week loop) :ugeek: .

Wat ik wel ga meenemen uit die intervallessen is het stretchen van de spieren ”voor”, de intervallen (dus eerst een tiental minuten warmlopen, dan de opgewarmde spieren stretchen, om tenslotte de intervalletjes te gaan spurten. Ik ben er ook van overtuigd dat blessurekansen bij deze explosievere trainingen, met gestretchte en beter doorbloedde spieren een pak kleiner zijn.
mandukalieve
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:56

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door mandukalieve »

Dank je wel voor de tips!
karin69
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2012, 23:51

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door karin69 »

dries schreef:stretchen doe je het best 3*8 seconden of 1*15 seconden

Nog een goeie oefening is gewoon rechtstaan met de voeten tegen elkaar en met de vingertoppen naar de tenen gaan (niet in schokjes! gewoon langzaam dat je het voelt rekken)
ik heb altijd al gehoord dat stretchen het belangrijkste is van allemaal voor je begint, dus ga ik dat zeker ook doen. Interessant forum trouwens :)
Conrad62
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2012, 14:35

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door Conrad62 »

Dien je eventueel ook te stretchen voor het lopen? En indien ja : hoe?
Leen93
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:06
Locatie: kempen

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door Leen93 »

nee, nooit stretchen met koude spieren. Ga je eerder blessures mee oplopen in plaats van voorkomen.Wat je wel kan doen is rustig inlopen, dan stretchen en dan echt aan je training beginnen om weer te eindigen met wat stretchen. Ikzelf stretch nooit, loop alleen rustig in en uit en heb nooit problemen, maar dat is jouw keuze of je dat principe ook wilt volgen of niet.
Berrens
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:49
Locatie: Balen

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door Berrens »

Dit zijn echt handige tips.
pufpufpufpuf
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 feb 2014, 18:59

Re: Hoe stretchen na het lopen?

Bericht door pufpufpufpuf »

Conrad62 schreef:Dien je eventueel ook te stretchen voor het lopen? En indien ja : hoe?
Strikt genomen hoef je niet te stretchen voor of na het lopen.

Maar ik stretch zowel voor als na het lopen:
--> voor het lopen doe ik "dynamische" stretches zoals opzwaaien van een been boven je hoofd (als je zo hoog geraakt), been gekruist voor je lichaam zwaaien, knie optrekken en gelijktijdig tegendraaien met je bovenlichaam etc. Maar dit "dien" je strikt genomen niet te doen. Als jij liever eerst 10 minuten losloopt, je spieren masseert of iets anders waardoor je je hartslag langzaam optrekt en je spierdoorbloeding wat verhoogt dan is dit net zo goed. Maar dat verbruikt misschien wel wat meer energie en dat reserveer ik persoonlijk liefst voor het echte werk...
--> na het lopen doe ik "statische" stretches (de klassieke rekoefeningen). Maar ook deze "dien" je niet te doen. Zeer langzaam uitlopen (10 minuten of zo), even gaan zwemmen of aquarunning, even fietsen of zelfs gewoon rondwandelen kunnen ook. Voor het afvoeren van melkzuur, het vermijden van stijfheid en het stimuleren van spierherstel is gewoon nog wat blijven bewegen en ondertussen voldoende water drinken en suikers/proteine binnennemen beter dan te stretchen.
Ik stretch vooral na het lopen/sporten omdat dit gewoon het beste moment op de dag is om te stretchen: je spieren zijn goed opgewarmd, je gewrichten goed gesmeerd etc en als je dus wat aan je lenigheid wil werken (of die wil onderhouden) dan is dat gewoon het beste moment om het te doen.
Plaats reactie