Hoge hartslag lopen (help)

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
saraa
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2018, 17:46

Hoge hartslag lopen (help)

Bericht door saraa »

Hallo,

Ik weet dat er al vele topics bestaan over een hoge hartslag tijdens het lopen, maar ik vind toch maar niet echt een 'antwoord'.
Dus, ik heb altijd veel bewogen, maar nooit echt grondig maanden aan een stuk conditie opgebouwd. Nu, in oktober ongeveer ben ik begonnen met te lopen en dat samen met een hartslagmeter.
Mijn max. hartslag ligt rond de 193 slagen/minuut. Als ik gewoon loop aan een tempo rond 6:30-7:30min/km zit ik gegarandeerd in het rood (hr ~= 185). Wat ik dus geprobeerd heb nu is te lopen aan een hartslag van max 155-160 (o.b.v. de maffetone methode). Als ik boven de 160 ga, stap ik. Nu mijn tempo al lopend is ongeveer even snel al stappend. Zo'n 10-11min/km. Het probleem is dat ik in vergelijking met oktober niet zoveel verbetering zie in de hartslag aan dit tempo. Dit is dus zeer frustrerend aangezien ik van zodra ik een meer 'looptempo' aanneem ik meteen in het rood schiet met mijn hartslag.

Mijn vraag is nu of er een goede manier(en) is om dit te verbeteren?
Mijn strategie nu is proberen 2x in de week een langer loopje te doen (6 km) en af en toe ook eens een korter sneller loopje om mijn lichaam niet 'lui' te maken. Daarnaast fiets ik ook een 2 tal keer per week op de rollen binnen.
Zal mijn strategie op termijn zijn vruchten afwerpen en zal ik uiteindelijk wel sneller kunnen lopen (zeer hypothetisch)? Momenteel ben ik even gedemotiveerd vanwege het slenteren maanden aan een stuk zonder eens echt verbetering te zien. Ik heb wel een examenperiode gehad ondertussen en een lopersknie (3 weken rust), dus mss ligt het aan de inconsistentie? Ik ben wel altijd blijven fietsen.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Hoge hartslag lopen (help)

Bericht door M_N_M »

Hallo,

Is je maximum hartslag je theoretische maximum of heb je die in praktijk al gehaald als je voluit loopt voor een tijdje? Dat is namelijk al een groot verschil. Ik ben 34 dus mijn theoretisch max is 220-34=186. Bij mn lactaattest vorige maand had ik echter 207 als maximum. Mn laagste zone (z1) is met hartslag tussen 155-165 en dan loop ik met mn vingers in de neus en raak ik amper vermoeid.

185 zal (ongeacht je max hr) wel te hoog zijn. Ik veronderstel dat je ademhaling dan ook wel niet meer relax is? Traag en ver lopen helpt hierbij. Aan snelheid zou ik nog niet direct denken en eerder uitbouwen naar 10 of meer km.

Heb je enig idee wat je hartslag is bij fietstochtje van >1u aan een voor jou relax tempo? (Je loophartslag bij zelfde intensiteit zal wel hoger liggen)

Ps: ik had een 5tal jaar terug toen ik begon hetzelfde probleem. Ik wou niet trager dan 6min/km maar had dan wel altijd een hartslag van 180-190. Nu doe ik dat aan hartslag van rond de 165.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie