En nu ??????

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Armani
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 okt 2013, 09:22

En nu ??????

Bericht door Armani »

Mijn doelstellingen op iets langere termijn zijn snelheid verhogen (12km/u op 16k) en afstand verhogen (halve marathon).

Maar wat is in mijn situatie dan het beste? Eerst een schema voor snelheid of direct schema halve marathon en daarna een schema voor de snelheid op te drijven. Heb me al suf gesurft op internet maar vind daar niet veel informatie over.

Even mijn achtergrond: 43 jaar. In Oktober beginnen lopen met de S2R app. Eerst het '10 km beginner' schema afgewerkt, daarna het schema '10 miles in 1u40'.

Wapenfeiten:

1. 02/02/2014, 10km, 56 min, 10,7 km/u
2. 16/03/2014, Antwerp urban trail, 12 km, 1:06:04, 10,90 km/u
3. 29/05/2014, Abdijentocht, 15,8 km, 1:31:44, 10,46 km/u

Ik wil momenteel graag blijven lopen met de S2R schema's dus ik heb de keuze uit volgende opties:

- 10 km gevorderden
- 10 miles 1u30
- 10 miles 1u20
- 1/2 marathon beginner

Komaan guys (and girls) 't is voor min 3 maanden, dus ik heb jullie pro advies nodig !

Verlicht mij met uw kennis, in ruil voor mijn eeuwige dankbaarheid :D
bloem
Berichten: 1195
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:54
Locatie: Zuiderkempen

Re: En nu ??????

Bericht door bloem »

Adhv wat je al afwerkte van schema's lijkt mij die halve marathon beginner ofwel die 10miles 1.30 het meest voor de hand liggende vervolg..
de 10k voor gevorderden klinkt me te 'gevorderd' en die 10 miles in 1.20 ook nog iets te veraf..
1.30 is realistisch, met je resultaat abdijentocht indachtig en gezien je dat resultaat toch neerzette met een schema van 1.40 zal je uiteindelijk ook wel onder die 1.30 duiken dan
Veel positiever voor het zelfbeeld als je je doelen haalt, toch ?
Wel belangrijke opmerking : ik oordeel hier louter op de naamsomschrijving vd schema's, inhoud ??
Denk dat je ze best eens langs mekaar legt en ook met je vorige schema bekijkt dat de overgang niet té groot is... je lichaam moet kunnen volgen he, niet enkel 't kopke.. ;)
Succes !!
(en tot volgend jaar op de abdijentocht ? tegen dan loop je me los voorbij en kan jij die laatste Tongerlo voor mijn neus wegkapen :mrgreen: )
Armani
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 okt 2013, 09:22

Re: En nu ??????

Bericht door Armani »

Dag Bloem,

Ik geloof er niks van maar mocht het zo zijn dan kom ik u zoeken en delen we die laatste Tongerlo :D

Bon, ik twijfelde dus en heb mijn vraag per e-mail aan energylab voorgelegd. Tot mijn grote verbazing kreeg ik een antwoord en bijna onmiddellijk nog ook. Knap. Als het goed is zeggen we het ook !

Zij raden het schema 10 miles 1u20 aan, zo train ik wat op snelheid en ben ik nadien klaar om verder te trainen voor halve marathon, als ik dat zou willen.

Aan het schema halve marathon ga ik de eerste weken niet zo veel hebben. (Begrijp ik niet zo goed behalve dan dat het schema er veel makkelijker uitziet dan de schemas van 10 miles).

En voorkeur dus voor 1u20 ipv 1u30 omdat dat laatste niet zoveel verschilt van het schema dat ik nu heb gevolgd (1u40).

In het nieuwe schema zijn de intervallen wel aan 5min/km, en ik weet niet of ik dat aankan. Maar dan loop ik ze zo snel als ik kan. 1u20 is dan ook geen doel op zich. Met alles tussen 1u28 en 1u25 ben ik blij.
Plaats reactie