Wedstrijden : hartslag en tempo

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Armani
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 okt 2013, 09:22

Wedstrijden : hartslag en tempo

Bericht door Armani »

Hoi,

Begin oktober ben ik gestart met lopen. Na wat overmoedige pogingen om met het schema voor halve marathon te starten (met een overbelasting op de kuiten als gevolg) volg ik nu braaf het schema voor 10 km. Tot nu toe zonder noemenswaardige problemen. Vandaag les 13 afgerond, week 5.

Ik loop daarbij perfect op hartslag, ongeveer 145 gemiddeld voor een extensieve duurloop.
Van zodra ik over 145 ga, vertraag ik.
Ik haal daarbij gemiddeld een snelheid van 8 km/u.
Niet echt snel. Ik kan uitaard sneller maar voor de trainingen wil ik me aan de hartslagzones houden.

De intensieve duurloopstukjes die er af en toe bijzitten loop ik aan een hartslag van ongeveer 155.

Op 15 december zou ik mijn eerste wedstrijdje willen lopen. 5,4 km ongeveer.
Gewoon voor de fun. Mij amuseren, doel is gewoon uitlopen en eens proeven van een wedstrijdje, mijn tijd is ondergeschikt, al wil ik nu ook niet als allerlaatste over de meet komen.

Nu mijn vraag, aan welke intensiteit loop je een wedstrijd?

Aan hartslag voor extensieve duurloop (145), intensieve duurloop (155), of gooi je voor een wedstrijd alle remmen los en dus de hele tijd in het rood?

De bedoeling is uiteraard na de wedstrijd mijn loopschema gewoon verder te kunnen zetten zonder in de lappenmand te hangen.
Kaath
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 feb 2013, 08:25

Re: Wedstrijden : hartslag en tempo

Bericht door Kaath »

Ik heb 2 wedstrijdjes gelopen ,en dan zet ik de pieper van m'n hartslag meter af.Ik loop dan wat ik kan en kijk even niet naar m'n hartslag,want die is toch altijd hoger dan je wil dan. :D
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Wedstrijden : hartslag en tempo

Bericht door Holenmens »

Op 5 km gewoon er vol voor gaan, 90-95%Hrmax, het is een wedstrijd voor iets uiteraard.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Wedstrijden : hartslag en tempo

Bericht door Hellothere »

Ik loop al jaren en probeer toch min of meer rekening te houden met de hartslagzones.
Naarmate je een beetje geroutineerder wordt wordt je daar wel een beetje nonchalanter in, maar ik probeer toch een beetje het gevoel te houden.

En westrijdtempo heb ik niet echt, ik loop ook maar een paar wedstrijden per jaar, en ik denk niet dat ik mij zodanig forceer dan.

Maar zoals Holenmans aangeeft het is een wedstrijd voor iets uiteraard. De wedstrijdjes die ik loop probeer ik in de grote middenmoot te blijven, dus als iemand voor mij een tikkeltje trager (of aan het zelfde tempo) loopt, zal ik die toch proberen in te halen, en iemand die mij net iets sneller probeert voorbij te steken zal ik het niet iets moeilijker maken dan hij of zij heeft gehoopt.

Wat ik wel doe, is op mijn Garmin het hartslagveldje afzetten. Het enige wat mij tijdens zo'n wedstrijd eigenlijk interesseert is tijd, afstand en tempo.

Ik heb nooit 5 KM wedstrijden gelopen (minimum tot nu toe is 10K), en daar verschiet ik al mijn kruit en reserves doorgaans ook wel de laatste kilometers.

Hoe dan ook, zorg wel dat je doseert, maar wees niet bang om voluit te gaan bij momenten (laatste kilometers).

En als je nu die 5 KM al met een redelijk gemak loopt, wat belet er je om zo nu en dan eens te "vlammen", en die hartslag idd te negeren.
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Wedstrijden : hartslag en tempo

Bericht door Dannieke »

Als je traint voor 10km en alles gaat vlot kan je eigenlijk inderdaad 5km voluit gaan.
ik zou rond 90% van HRmax lopen. Je kan gemakkelijk testen of je dit aankan door eens een keertje 10 minuten dat tempo te lopen.
Zit je nog niet kapot, dan zal je dat ook bijna 30 minuten kunnen volhouden.
Zorg ervoor dat je je ademhaling steeds onder controle hebt. Voor mij is dat bij een hoog tempo 4 passen inademen en 4 passen uitademen.
Verlies je die controle, dan wil dat zeggen dat je te snel gaat.

Je tempo ligt niet veel lager dan het mijne, ik doe 9km/u aan 145HR.
Ik verwacht dat je rond 11km/u zal halen. Bij een afstand van 5,4km schat ik je tijd op 29min 25seconden.
Ben eens benieuwd hoe ver ik ernaast zit :D
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Armani
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 okt 2013, 09:22

Re: Wedstrijden : hartslag en tempo

Bericht door Armani »

Thanks guys, vollen tuub dus :D

Hoe pas ik de wedstrijd best in mijn schema in?

Training 13 (afgewerkt) : ext. duurloop 35 min.
Training 14 (mid deze week): hersteltraining 20 min
Training 15 (zondag): 41 min : 10' ext/8' int/5' herstel/8' int/10' ext -> volledig laten vallen en vervangen door wedstrijd en dan verder met schema ?

Training16: ext. duurloop 40 min.
Training 17: hersteltraining 25 min.
Training 18: 45 min: 10' ext/10' int/5' herstel/10'int/10' ext
bloem
Berichten: 1195
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:54
Locatie: Zuiderkempen

Re: Wedstrijden : hartslag en tempo

Bericht door bloem »

Ik zou training 16 en 17 omwisselen... na je wedstrijd waar je 'vollen tuub' zoekt te gaan een hersteltraining inlassen, je beentjes zullen je dankbaar zijn ;) Daarna een rustige duurloop van 40 min en je kan de volgende intervaltraining weer goed verteren! Komt helemaal goed!

Succes bij je wedstrijd ! (en hou je ons op de hoogte?)
(en nu niet overmoedig bij de snellen vooraan meevliegen eh... ) ... en niet vergeten opwarmen voor je uit de startblokken schiet!
Nog tip: dag na de wedstrijd rustig fietsen helpt de verzuring wegwerken... ;)
Armani
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 okt 2013, 09:22

Re: Wedstrijden : hartslag en tempo

Bericht door Armani »

Ik ga jullie moeten teleurstellen.
Die wedstrijd zondag gaat niet doorgaan vrees ik.

Woensdag les 14 gelopen.
Vandaag opgestaan, temperaturen rond het nulpunt, zon, ijs op de heide in de bossen.
Het kriebelde, en tot zondag wachten om nog eens te gaan lopen zag ik niet zitten :D
Mijn loopschoenen aangetrokken en vertrokken.
Genieten die les 15, de laatste weken had ik regelmatig het gevoel: het mag wat meer zijn.

Nu zondag er nog eens die wedstrijd bijpakken lijkt mij te veel van het goede?
Of niet?

Ik heb mij wel ingeschreven voor mijn eerste serieuse wedstrijd vandaag: Antwerp Urban Trail.
Die City Trails lijken mij echt cool. Die Trail Runs in de natuur nog veel meer.
Moest ik in de buurt een Trail Running Club vinden sloot ik mij onmiddellijk aan.
Maar die schijnen er niet zoveel te zijn.

Nog altijd aan het twijfelen voor zondag. Wel zin...
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Wedstrijden : hartslag en tempo

Bericht door Holenmens »

Als je morgen opstaat zonder stijve benen; waarom niet?
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Wedstrijden : hartslag en tempo

Bericht door Hellothere »

Holenmens schreef:Als je morgen opstaat zonder stijve benen; waarom niet?
Volledig mee eens, waarom zou je zondag die wedstrijd niet doen, als je verder geen vermoeidheid of zware benen hebt ?

Mijn zoon heeft die jaar de Antwerp Urban meegedaan, en volgens zijn zeggen best pittig. Vooral die trappen met regelmaat.

Je probeert het wel polyvalent te doen hé, een "gewone" wedstrijd, de urban tussendoor en nu nog op zoek naar trails :lol:
Plaats reactie