Max HR meten

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Max HR meten

Bericht door BlackScorpion »

Hiya,

Ik gebruik momenteel de HR zones die mijn Garmin voor mij voorgesteld heeft. Maar ik zou graag eens zien of die toch niet bijgesteld moeten worden en hiervoor heb ik uiteraard mijn max HR nodig. Mijn rust HR krijg ik dagelijks in mijn dagoverzicht van mijn Garmin.

Omdat ik voor de fun loop, ga ik geen labo onderzoek laten doen. Nu vroeg ik mij af hoe je het beste je max HR kan bepalen. Ik lees verschillende manieren.

Deze lijkt me voor mij wel het beste haalbaar. Maar is dit een goede methode? -> doe een duurloop (is 60 minuten dan lang genoeg?) en kleef op het einde er een minuut aan dat je zo snel en hard mogelijk loopt. Wacht dan 10 seconden en meet dan je HR.

Ik heb momenteel ook toegang tot een hoge trap op de duinen als dat beter is om te gebruiken? Hoewel ik dan lichtjes doodga, haha.

Thanks,
Evy
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Max HR meten

Bericht door Hellothere »

BlackScorpion schreef: 22 aug 2021, 18:28Ik heb momenteel ook toegang tot een hoge trap op de duinen als dat beter is om te gebruiken? Hoewel ik dan lichtjes doodga, haha.
Hoi BS,

Om je MaxHr te meten is redelijk zwaar doodgaan eigenlijk wat je moet doen.
Zoals de naam het zelf zegt is MaxHr de hartslag die je bereikt, net voordat je lichaam beslist om "het licht uit te doen" :D .

Er zijn nogal wat manieren om de MaxHr te bepalen, de ene nogal wat theoretischer (en dikwijls onnauwkeuriger) dan de andere.

1. 220 - leeftijd ( voor de dames wordt soms 226 genomen).
2. Karvonen (houdt rekening met de rustpols).
3. Test met intervallen (en op het einde de sprint waarop je "net niet doodvalt".
4. Een condititietest in een sportkliniek.

Het laatste is doorgaans niet voor "debutanten" (kan, maar is niet efficient, gezien de MaxHr redelijk snel daalt als je conditie beter wordt), de twee eersten worden algemener gebruikt door de meeste mensen omdat dit het gemakkelijkste is (berekenen, instellen, klaar, bovendien berekenen de meeste sporthorloges dit voor jou, op basis van je leeftijd, en eventueel je rustpols).

Puntje 3 is als volgt :

Als je via een fittest zelf je MaxHr wil bepalen kan je dat best doen op een looppiste van 400m. Begin rustig de eerste ronde te joggen (opwarming), en loop elke rond iets sneller, tot je voelt dat je echt niet sneller meer kan. Werk die ronde op maximale snelheid af, en pers er nadien nog een sprint uit gedurende 30 seconden (dus net niet doodvallen zeg maar).
De hartslag die je dan hebt is je MaxHr.


Het gaat dus niet om even na een duurloopje een sprint te trekken, omdat je tijdens de duurloopjes meestal in een "comfortabele" hartslagzone traint, dus even met een sprintje die MaxHr bereiken zal je waarschijnlijk niet lukken.

In dit forum is er eigenlijk wel een boeiend topic hierover : Lopen met een hartslagmeter.

Topic is inmiddels wel meer dan 10 jaar oud, dus niet relevant als je op zoek bent naar een goede hartslagmeter, maar er zijn wel enkele posts daar ivm het bepalen van die hartslagzones.

Veel leesplezier ermee.
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Max HR meten

Bericht door BlackScorpion »

Thanks, ik begin te denken dat ik misschien maar me moet tevreden stellen met een berekening. Half doodgaan zie ik nu niet echt zitten, ik vermijd altijd om echt hoog te gaan in HR. Ik ga die Karvonen eens bekijken, die ken ik nog niet. Merci!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Max HR meten

Bericht door BlackScorpion »

QUESTION

Welke is het meest betrouwbaar of best te gebruiken qua HR zones? Garmin of Karvonen. Want er zit een groot verschil tussen beiden met een rust HR van 70 (gemiddelde op een week) en een max HR van 181 (staat in mijn Garmin en is 1 punt hoger dan de 220 - leeftijd).

Maar als ik vb. HR 146 heb, zit ik bij Garmin in zone 4 en bij Karvonen in zone 2. Om op zones te lopen, maakt dit best een groot verschil...

Zone 1 - 50% to 60 % - Garmin 91 to 109 - Karvonen 126 to 137
Zone 2 - 60% to 70% - Garmin 109 to 127 - Karvonen 137 to 148
Zone 3 - 70% to 80% - Garmin 127 to 145 - Karvonen 148 to 159
Zone 4 - 80% to 90% - Garmin 145 to 163 - Karvonen 159 to 170
Zone 5 - 90% to 100% - Garmin 163 to 181 - Karvonen. 170 to 181
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Max HR meten

Bericht door BlackScorpion »

Opgelost!

Garmin gebruikt enkel de max HR, terwijl Karvonen ook je rust HR incalculeert en de HR reserve. Blijkbaar zou de Karvonen methode accurater zijn. Dit artikel is best interessant: https://training4endurance.co.uk/karvon ... ate-zones/
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Max HR meten

Bericht door Hellothere »

BlackScorpion schreef: 28 aug 2021, 08:51Opgelost!

Garmin gebruikt enkel de max HR, terwijl Karvonen ook je rust HR incalculeert en de HR reserve. Blijkbaar zou de Karvonen methode accurater zijn. Dit artikel is best interessant: https://training4endurance.co.uk/karvon ... ate-zones/
Klopt, Karvonen is accurater, en het is logisch ook.
Hoe meer parameters je kan gebruiken om de berekening te maken, hoe nauwkeuriger je kan werken.
Als je basisconditie betert zal je rustpols ook dalen, en zullen je hartslagzones dus ook wijzigen.

Vandaar dat een lactaattest het meest accurate is, daar worden een pak andere parameters ook nog meegenomen (zoals longinhoud, zuurtstoftoevoer, verzuring rechtstreeks in het bloed, ...). Maar ook die parameters zijn nogal volatiel, gezien ze veranderen, dus eigenlijk niet echt aan te raden voor beginners, gezien de resultaten al redelijk snel alweer achterhaald zijn (en het is ook niet zo heel goedkoop).

Voordeel van die sporttesten is dan ook dat je, en op je lijf geschreven trainingsschema krijgt (ook afhankelijk van je doelstellingen), maar zoals al gezegd, is meer iets voor "gevorderden".

In feite, in volgorde van juistheid (van minst naukeurig naar meest nauwkeurig), zou je kunnen stellen :

1. Max. HR op basis van leeftijd.
2. Max. HR volgens Karvonen.
3. Max. HR volgens de "net-niet-doodvallen" methode :lol: .
4. Sporttest in een sportkliniek.

PS : Ik gebruik ook een Garmin, maar mijn hartslagzones zijn daar volgens Karvonen ingesteld. Ik kan mijn rustpols instellen in Garmin Connect. Maar misschien is dit een beetje afhankelijk van het type horloge.
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Max HR meten

Bericht door BlackScorpion »

Ik heb de zones via Karvonen online uitgerekend en ingesteld op mijn Garmin. Mijn VicoActive 4S heeft geen instelling voor de rusthartslag. Hij geeft de rusthartslag wel elke dag op, op het dagoverzicht.

Is nu wel een groot verschil, zit niet meer continue in zone 4, haha.
Plaats reactie