De hardloopwanhoop nabij

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forum rules
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
sooba

De hardloopwanhoop nabij

Post by sooba »

Ik zit vast! Ik loop nu al 3 weken lang de 6e week van start2run maar het gaat gewoon geen haar beter.. Hij blijft zwaar en zo inmiddels ben ik al het hardloopplezier verloren en sta ik op het randje van stoppen met hardlopen, want het is gewoon 3x per week afzien. De enige reden dat ik nog loop is omdat ik geld uitgegeven heb aan loopschoenen en een loopbroek, moet ik eerlijk bekennen. Anders was ik er allang mee gestopt.

Het is écht niet leuk meer en ik ben de hardloopwanhoop nabij. Wie oh wie heeft een gouden tip voor mij?
fann

Re: De hardloopwanhoop nabij

Post by fann »

Wat blijf je zwaar vinden ?

De afstand, het tempo, de tijd,...

Lopen is echt wel leuk wanneer je over die eerste hindernissen geraakt....
Hellothere

Post by Hellothere »

Was ook mijn idee, als je weet wat het zo zwaar maakt, dan kan je daar misschien iets aan doen.
Uit je vorige postings weet ik dat je ook al haperde bij les 9, nu zit je duidelijk toch al een eind verder, dus hoe langzaam ook, lukken doet het dan blijkbaar toch beetje bij beetje.
Holenmens

Post by Holenmens »

Als je 3 weken geen vooruitgang boekt en "afziet" lijkt het erop dat je te snel wil lopen. Als ik jou was zou ik het tempo maar eens een stuk naar beneden breng zodanig dat je de hele les nog comfortabel loopt. Evy heeft vast ooit wel eens gezegd dat volhouden belangrijker is dan de snelheid....
Hellothere

Post by Hellothere »

Alweer volledig eens met Holenmens .
Als je te snel loopt (en dus anaeroob) traint, is dat nefast voor de opbouw van je conditie, en ook voor de verdere ontwikkeling van je kracht.

Je kan dan inderdaad blijven trainen zoveel je wil, maar je komt geen centimeter vooruit.

Is alweer een kwestie van trainen in de juiste hartlsagzone.

Als je al 6 weken met Evy loopt, zal ze het waarschijnlijk al over de praattest gehad hebben, lukt je die ?
Kan je nog praten als het zwaar aanvoelt ? (of meezingen met de muziek).
sooba

Post by sooba »

(even voor de duidelijkheid: De les die ik nu steeds loop is 5min, 7min, 7min, 5min met tussendoor steeds 2 minuten wandelen)

ongeveer halverwege de tweede zeven minuten begint het zwaar te worden, tot die tijd gaat het altijd wel goed. Na dat punt ben ik inderdaad buiten adem en kan ik niet zonder hijgen praten. Dat ik te snel loop, zou dus een oorzaak kunnen zijn die ik nog niet overwogen heb. Misschien moet ik een keer een hartslagmeter aanschaffen, wil er alleen niet teveel geld aan uitgeven. Kan iemand mij vertellen of goedkoop per se duurkoop is, of is een goedkope hartslagmeter voldoende?

k heb ook geen idee tussen welke waarden mijn hartslag moet liggen als ik 'goed loop' eigenlijk.. Hoe kom ik daar achter? Want ik neem aan dat dat niet voor elke mens hetzelfde is, of wel?
Holenmens

Post by Holenmens »

Als je loopt zonder af te zien ben je al een heel eind. Snelheid/hartslag zal afhangen van leeftijd m/v, gewicht, conditie, natuurlijke aanleg etc. Een hartslagmeter kan een prima hulpmiddel zijn maar voor de stukjes die je nu loopt misschien niet zinvol. Langzaam starten, ook al denk je dat je sneller kan, krachten verdelen zodat je de hele les kan uitlopen zonder dat het veel inspanning kost. Je moet nog in staat zijn om tijdens het lopen gewoon te kunnen praten. Dan word het vanzelf weer leuk. Elke les in het rood lopen hou je toch niet vol.
Hellothere

Post by Hellothere »

Ademhaling en hartslag zijn gerelateerd.
Als je niet kan praten tijdens het lopen, kan je er al zeker van zijn dat je hartslag ook veel te hoog is.

Op een hartslagmeter zal je waarschijnlijk ook zien dat je in de "stapstukjes" ook niet volledig recupereert, waardoor je telkens aan een iets hogere hartslag begint te lopen, en waarschijnlijk zal die hartslag dan ook telkens veel sneller stijgen.

Heo dan ook, altijd in je comfortabele tempo blijven lopen is de boodschap, en dan wordt het inderdaad vanzelf wel prettiger.

Over hartslagzones en diens meer vind je hier op het forum een redelijk uitgebreid topic : Lopen met een hartslagmeter

Goedkoop is zeker niet duurkoop, en elke hartslagmeter zal wel correct meten. Zoals Holenmens aanhaalt, vandaag heb je zeker geen toeters en bellen nodig (hoewel het kan helpen als zo'n hartdslagmeter je tijdig terugfluit, en niet als je al in het rood zit.

Natuurlijk is het naar de toekomst toe de vraag wat je wil van zo'n hartslagmeter, GPS, analyse op PC, snelheid, tempo, ... heb je vandaag niet nodig, maar wordt misschien interessant als je beslist langer of verder te lopen, wedstrijdjes mee te doen, ...
fann

Post by fann »

Ik heb meer dan 2 jaar gelopen met een hartslagmeter van de Lidl, 16 euro toen, deed perfect z'n ding, nl piepen als ik te hoog of te laag zat.
M'n zones werden bepaald door de fitheidstesten bij de mutualiteit.

Statistiekjes en zo niet mogelijk maar die moet ik op het werk al genoeg maken dus daar heb ik geen behoefte aan.

Nu dus m'n horloge verloren dus ik hoop dat de Lidl weer rap terug een aanbieding heeft...
bloem

Post by bloem »

Holenmens wrote:Als je loopt zonder af te zien ben je al een heel eind.
is de sleutelzin hier... veel trager lopen sooba !! (niks om je voor te schamen, is beginnersfout met stip op nummer 1 ;) )
Succes ! en hopelijk vind je heel spoedig je loopplezier terug !!
Post Reply