5-10km zonder versnellen

Post hier je schema's als er een goed schema bijzit dan posten wij het op onze website.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
feliz
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2016, 09:39

5-10km zonder versnellen

Bericht door feliz »

Hallo iedereen

Deze rubriek van het forum lijkt een beetje plat te liggen. Hopelijk komt er toch af en toe nog eens iemand piepen.
Ondertussen loop ik zelf zo'n klein half jaar 5 kilometer. Om er terug wat meer uitdaging in te brengen, dacht ik stilaan op te bouwen naar een langere afstand. En wie weet ooit, op termijn, in een verre toekomst 10km te halen...
Bij 0 tot 5km heb ik gebruik gemaakt van Start to run. Dit werkte heel goed voor mij, dus zou graag opnieuw aan de hand van zo'n programma werken. Nu merk ik dat schema's voor 10km telkens gebruik maken van sprintjes in de opbouw. Ik loop zelf helemaal niet graag snel en ben er ook totaal niet goed in. Heeft iemand weet van een goed schema 5-10km dat de tijd/afstand opbouwt zonder dat je daarbij moet versnellen?

Dankje!
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: 5-10km zonder versnellen

Bericht door fann »

Als ik aan de opbouw begon keek ik ook op tegen die versnellingen, maar nu vind ik dat de leukste trainingen....


Misschien moet je het gewoon eens proberen, het is ook niet de bedoeling dat je je loopsnelheid verdubbelt hé, gewoon een beetje sneller dan gewoonlijk is al meer dan genoeg.

In principe kan je natuurlijk ook opbouwen naar 10 km aan je huidige snelheid, dan vervang je de intervaltraining gewoon door een gewone loop maar door de intervallen word je sterker en da's toch ook belangrijk.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 5-10km zonder versnellen

Bericht door Hellothere »

Ik heb destijds de "keep running" ook gestart, maar wegens rugproblemen moeten onderbreken.
Ik weet niet of het door de versnellingen kwam, nadat de rug weer ok was (en ik lange tijd beton en asfalt heb gemeden), heb ik de versnellingen toch maar zo gelaten.

Wat ik toen eigenlijk deed was gewoon de derde les met de versnellingen vervangen door de eerste les van die week (korte loop dus). Dus ik liep les 1 van elke week tweemaal. En liet ik de tweede les voor wat het was. Op die manier had ik dus de opbouw in tijd en afstand.

Nu is het zo, dat die intervallen wel ten zeerste zijn aan te bevelen als je ook een beetje aan snelheid wil winnen. Door het telkens opnieuw "op te trekken" naar een hogere snelheid en dit even aan te houden, ga je die benen belasten, en sneller aan kracht winnen. En bij het lopen staat meer kracht in de benen gelijk aan sneller lopen.

Maar ook als je met regelmaat blijft lopen, en je lichaam went aan het lopen gedurende enige tijd, zal je snelheid ook toenemen, maar het zal uiteraard langer duren voor je hier iets van merkt.

Als je hier echter geen belang aan hecht, en tevreden bent met die 70 minuten lopen op het einde, dan zijn de intervallen inderdaad geen must.

Zoals eerder al aangegeven, is het wel zo dat met "versnellen" bedoeld wordt de snelheid wat opdrijven, niet dat je moet gaan spurten tot je erbij neervalt. Dus al bij al wel te doen, en zelfs fun een keertje je eraan gewend bent.
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 5-10km zonder versnellen

Bericht door sporterkertje »

Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten jou, Feliz

Ik heb de S2R van 5-10km gewoon gelopen volgens de lessen die er werden aangegeven, en als er een versnelling kwam, volgens Evy, dan bleef ik gewoon mijn tempo lopen.....op deze manier ben ik er ook geraakt. Na de 10km had ik een schema uitgewerkt om naar de 21km te lopen. Een schema zonder versnellingen, in elkaar gestoken van een 3 tal schema's waar versnellingen in zaten. Ik had er moed in en ik zag er telkens naar uit om te lopen, zo entousiast was ik.
Een sportleraar (die ik kende) vroeg me hoe het lopen verging en ik vertelde van mijn entousiasme en van mijn uitgewerkte schema. Ik liet het aan hem zien en een dag later kwam hij met mijn schema helemaal omgebouwd en er versnellingen in gegooid. Ik was boos, teneergeslagen en had geen puf meer om te lopen. Ik had het een 2-tal weken volgehouden met dat nieuwe schema en ik ben in tranen uitgebarsten omdat ik totaal geen zin meer had.....niet in het schema en zelfs niet meer in het lopen.

Na 2 jaar ben ik terug gestart met S2R 0-5 km in die 2 jaar ben ik verhuisd van het binnenland naar de zee, ik begon het lopen enorm hard te missen. Hoewel ik er nog steeds tegenop zie voor die versnellingen, heb ik automatisch versnellingen omdat ik regelmatig den dijk naar boven en naar beneden kan lopen in de zijstraten van den dijk, dat zijn mijn planningen voor in de toekomst, nu hou ik het nog rustig met 0-5 km.

De sport kiné , waar mijn man heen gaat, die vertelde me dat die versnellingen wel belangrijk zijn, want als je altijd hetzelfde tempo loopt, en je gaat op vakantie of je doet wedstrijden....niet overal is hetzelfde van hoogte als waar je altijd loopt, de ene plaats is wat heuvelachtiger dan de andere, of je moet over een brug of meerdere......dan heb je veel problemen omdat je spieren dat niet gewend zijn en loop je gemakkelijker blessures.

Het is een hele uitleg, sorry hiervoor, maar dat zijn mijn ervaringen en mijn bevindingen.
Hopelijk heeft het je een beetje geholpen en veel succes met het verdere verloop. Groetjes
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
feliz
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2016, 09:39

Re: 5-10km zonder versnellen

Bericht door feliz »

Dankjewel voor de tips iedereen!
Ik denk dat ik het om te beginnen ga aanpakken als Hellothere. Als ik het gevoel heb dat het best vlot gaat, kan ik de versnellingen er later nog insteken.
Sowieso is snelheid winnen niet mijn eerste doel, ik wil vooral proberen ooit 10km te kunnen lopen.
Plaats reactie