schema opsplitsen

Post hier je schema's als er een goed schema bijzit dan posten wij het op onze website.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
YORIB
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2014, 14:22

schema opsplitsen

Bericht door YORIB »

Hallo iedereen,

Is er iemand onder jullie die zijn schema's al eens opgesplitst heeft, omdat 3 keer lopen per week niet lukte?
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: schema opsplitsen

Bericht door Hellothere »

Ik denk dat die 3 keer per week toch wel een must is om op te bouwen hoor. voor de S2R zou 3 keer per week toch een minimum moeten zijn.
Lukt dat echt niet 3 keer een half uurtje per week ??
YORIB
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2014, 14:22

Re: schema opsplitsen

Bericht door YORIB »

Als we met twee willen lopen is dat wel moeilijk(onregelmatige uren + kindjes), maar we hebben thuis een cross-trainer staan. De dagen dat het wat moeilijker is om te gaan lopen, zouden we dan op de cross-trainer willen oefenen. Uiteraard streven we naar drie keer perweek lopen, maar dit gaat niet iedere week lukken.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: schema opsplitsen

Bericht door Hellothere »

Als je met 2 bent is dat nog simpeler lijkt me, dan kan de ene lopen terwijl de andere op kindjes past en omgekeerd, los elkaar gewoon af, en bouw op hetzelfde ritme op. Je loopt dan wel alleen, maar doet het toch nog samen.

Je moet tijdens het lopen toch naar Evy luisteren, dus perfect programma om alleen te lopen, en je niet te laten afleiden door iemand anders ;) .

Als je dan beiden het lopen onder de knie hebt (= S2R succesvol beëindigd) is het eens zo zalig, om nadien samen die langere loopstukjes te doen (gesteld dat je beiden hetzelfde tempo hebt). Je conditie en kracht zijn dan op peil, en je kan rustig lopen en bijbabbelen. Als je het goed gedaan hebt heb je immers zuurstof (en dus adem) genoeg.

Samen lopen kan uiteraard best motiverend werken, maar soms zorgt het er net voor dat "de andere" een excuus is om zelf niet te lopen (oops, loopmaatje kan niet, ik pas dan ook maar :oops: ). Je moet inderdaad ook steeds rekening houden met meerdere agenda's, en hopen dat je loopmaatje ongeveer hetzelfde niveau/tempo heeft.

Om bovenstaande redenen (en tal van anderen) heb ik in elk geval destijds de S2R alleen gedaan (wanneer ik wil, waar ik wil, aan mijn sneheid...), zalig toch ?
Ook nu nog loop ik meestal alleen, met een goeie beat op de MP3 als ik de donkere avond inloop, of als de dagen wat langer tijn, zonder muziek en genietend van de geluiden van bos-, park, omgeving, ....

Hoe dan ook, voor het succesvol afwerken van de S2R is die 3 keer per week (liefst ongeveer op dezelfde dagen) toch wel een must als je nadien die 5KM/30 minuten een beetje comfortabel wil lopen.

Ik zou dus zeker niet jullie moeilijk te combineren kalenders en het absoluut willen samenlopen als excuus gaan gebruiken om het schema niet te kunnen volgen zoals het hoort. Ieder voor zich zou ik dan zeggen, en als je minstens de opbouw in lessen, weken, ... op hetzelfde ogenblik doet, doe je het ook nog een beetje samen hé.

PS : Een crosstrainer is NIET geschikt om looptrainingen op te doen. Zowel de belastingen als de bewegingen zijn totaal verschillend, en brengen dus niet bij aan het leren lopen. De crosstrainer is wel perfect bruikbaar op de rustdagen, zodat je ook aan je conditie kan blijven werken.

Ik lees bovendien dat je één cross-trainer hebt Dus daar moet je ook om beurten op trainen. Ik die niet in waarom je wel om beurten zou kunnen cross-trainen, maar niet om beurten zou kunnen lopen.

Succes, en hopelijk lukt het met bovenstaande tips.
Gebruikersavatar
AmedeeVanGasse
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 sep 2013, 08:21
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: schema opsplitsen

Bericht door AmedeeVanGasse »

Ik heb een loopmaatje die ongeveer gelijk met mij begonnen is met S2R, en onze loopschema's zijn alternerend: zij loopt op mijn rustdagen en vice versa. We porren elkaar aan via Facebook en dat helpt echt. :)
Wanneer we verder zitten, is het de bedoeling van ook eens wat samen te gaan lopen. Nu zit ik nog maar aan S2R les 17 (vanavond les 18).
http://runkeeper.com/user/amedeevangasse/profile
Ilona WWJD
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2014, 20:57

Re: schema opsplitsen

Bericht door Ilona WWJD »

Hallo,

Ik loop samen met een vriendin en we proberen 1 x per week samen te lopen, de rest alleen, motiveert erg. Wat voor werk of leven je ook hebt het is best heftig om 3x in de week met iemand af te spreken en je eigen planning daarop aan te passen daarom werkt 1x per week prima! En dan is 3x in de week ook niet zo moeilijk meer om te halen... denk ik...
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: schema opsplitsen

Bericht door Hellothere »

Ik doe het ook zo. Agenda’s van mij en vriendin zijn qua werk en bezigheden ’s avonds sowieso niet erg compatibel. Dus op de weekdagen is het ieder voor zich, en in het weekend (meestal zondag) duiken we samen het bos in voor een zalig looptoertje.

Zo kan het inderdaad ook, samen lopen, apart trainen.
Kris66
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 apr 2013, 11:30

Re: schema opsplitsen

Bericht door Kris66 »

Ik splits het ook op.
Het is de 2e keer dat ik STR doe, de vorige keer 3/week, nu 2/week.
Heb meer dan een jaar niet kunnen lopen door een blessure, en omdat die niet echt 100 % weg is, ben ik heel voorzichtig.
Nog een reden: Ik loop alleen op zachte ondergrond, en de dagen dat ik werk, is het erna donker, mij krijg je niet in het donker het park/bos in!
Het enige nadeel is dat ik vind dat het traag gaat, moet mezelf bedwingen niet te overdrijven, liever trager dan terug hervallen!
Ik kan dus vergelijken, en eerlijk gezegd, soms gat het goed, andere keer niet............net als de eerste keer.
Het zal msschn niet ideaal zijn, maar altijd beter dan niks.
Toch?
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: schema opsplitsen

Bericht door Dannieke »

Nu ik een schema aan 4x per week heb, gaat de conditie fantastisch vooruit. Zeker na een zware training maak ik een sprongetje qua kracht omdat daar ook veel spieropbouw aan te pas komt. Maar het kost natuurlijk wel tijd.
Feit blijft: ik heb een hond en die moet toch wandelen dus kan ik evengoed ermee gaan lopen ook.
Ik ben trouwens trots op mijn Miro (Cocker Spaniël), hij heeft vorige zaterdag gewoon mee die 30km gelopen :mrgreen:

Maar als je S2R doet, moet 3x toch lukken vermits het "maar" om een half uurtje gaat ongeveer. (Blessure-maatregelen daar gelaten)
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Plaats reactie