HIIT (High-Intensity Interval Training) Training

Post hier je schema's als er een goed schema bijzit dan posten wij het op onze website.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
flightleader
Berichten: 879
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:08
Locatie: Ledeberg
Contacteer:

HIIT (High-Intensity Interval Training) Training

Bericht door flightleader »

Met deze training heb ik al heel wat positieve ervaring en wilde dit delen met jullie vooral de lopers die hun vetpercentage naar beneden willen brengen... en het is een perfecte niet saaie training voor op de loopband! Je kan hiervoor de interval-knop gebruiken van je loopband!
Deze training min 8 weken volhouden voor het maximum resultaat!

Wat is HIIT?
HIIT staat voor high intensity interval training, wat één van de zwaarste cardio training is die er bestaat omdat je het maximum van je lichaam vereist. Het is perfect voor vetverbranding :geek: En is dat niet wat we allen willen? Onze vetrolletjes wegkrijgen of ons vetpercentage naar beneden halen.

Het schema voor de beginner:
5 Minuten warm lopen
30 Seconden volle sprint: geef alles wat je hebt dus aan meer dan 10km/h
60 Seconden joggen (zorg dat het geen wandelen wordt, dan ga je waarschijnlijk last krijgen van je darmen)
30 Seconden volle sprint

Herhaal dit 8x tot wanneer je aan de 20 minuten zit
5 minuten uitlopen
*In het begin kan het te lastig zijn en kan je gaan voor 30 seconden sprinten - 90 seconden joggen of minder herhalingen, maar je moet opbouwen tot je aan dit komt.

Het schema voor de gevorderden:
Na een weekje of 2/3 ga je vordering zien: je conditie verbetert, je lichaam past zich aan... dus tijd voor een stapje verder te zetten:
5 minuten warm lopen
40 Seconden volle sprint: geef alles wat je hebt dus aan meer dan 10km/h
60 Seconden joggen (zorg dat het geen wandelen wordt, dan ga je waarschijnlijk last krijgen van je darmen)
40 Seconden volle sprint

5 minuten uitlopen

Het schema voor experts* :
60 Seconden volle sprint: geef alles wat je hebt dus aan meer dan 10km/h
30 Seconden joggen (zorg dat het geen wandelen wordt, dan ga je waarschijnlijk last krijgen van je darmen)
60 Seconden volle sprint

5 minuten uitlopen
* Je kan naar dit schema toewerken in verschillende tussenstappen, door per week tijd van het joggen af te nemen en tijd toe te voegen aan de sprint.

Ik zou zeggen "Burn that fat"! Opmerkingen zijn steeds welkom!
Lopen is een avontuur, genoeg stof voor een blog:
[url=http://www.flightleader.be/wordpress/]A Running Female Gamers mind[/url]
lientje
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2011, 11:38

Re: HIIT Training

Bericht door lientje »

idd het is het proberen waard en ik zal er seffens es meestarten :P
maar wat me niet duidelijk is, loop je dan na die 20 minuten nog een andere training of doe je deze training ipv je gewone training en dat voor een 8 talweken?
en ik loop ook op een loopband maar euhhh wat is die interval knop?
en ik had altijd gehoord dat je slechts vet verbrandde door op je gem. hartslag te lopen en niet op max omdat je spieren dan gaan verzuren?
Goh ik ben even niet meer mee :( , sorry..

alvast bedankt om de verdere hulp!

groetjes
Lientje
lientje
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2011, 11:38

Re: HIIT Training

Bericht door lientje »

voila deze eerste training zit erop; enkele bevindingen, ik liep voor de beginners, aangezien dit de eerste keer was dat ik zo een training deed, had een max. hartslag van 81%, voelde nadien precies niet dat ik inspanning gedaan had, liep tegen 10,3 aan 30sec en 7,3 aan 1 minuut, aangezien ik me nog zeer fit voelde, afgerond met nog 15min tegen 7,5 gelopen.
enkele vragen:
* mag je zo een training doen op je nuchtere maag?
* mag je deze training vervolledigen met bvb nog een 30min gewone training?
* hoeveel keer doe je dat best per week en wanneer zal je er resultaat van zien?
* loop je dan naast deze sessies nog gewone trainingen per week zonder eerst HIIT?
* moet ik nog tegen een hogere snelheid lopen of aan welke max harstlag moet je lopen gedurende die 30sec?

Ik weet het nogal wat vragen, maar ik wil nu echt es het maximum halen uit mijn loopsessies en dat vet zien wegsmelten :lol:

tx!!
Dimi
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 apr 2010, 20:24

Re: HIIT Training

Bericht door Dimi »

Een interval training is een volledige training op zich en werkt, zoals mijn maat en ik altijd zeggen, volgens het CHOCO-principe. Als je klaar bent met de training, ben je helemaal choco :mrgreen: Als je na zo een training nog 15 min kan gewoon trainen, ben je niet diep genoeg geweest. In principe doe je intervaltrainingen niet te veel gedurende de week daar ze gewoon te intensief zijn en dit te veel stress kan veroorzaken op je gewrichten/spieren en er dus kwetsuren kunnen van komen.

Nuchtertrainingen raad ik persoonlijk NOOIT aan alhoewel er veel voorstanders voor zijn en dit een discussie zonder einde is. Weet wel dat als je nuchtertrainingen doet, je heel goed je lichaam moet kennen want niks zo nefast als halverweg je training zonder energie meer te zitten door een te laag energiepeil (en kan zelfs meer nadeel teweeg brengen dan gewoon geen training gedaan te hebben)
flightleader
Berichten: 879
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:08
Locatie: Ledeberg
Contacteer:

Re: HIIT Training

Bericht door flightleader »

lientje schreef:voila deze eerste training zit erop; enkele bevindingen, ik liep voor de beginners, aangezien dit de eerste keer was dat ik zo een training deed, had een max. hartslag van 81%, voelde nadien precies niet dat ik inspanning gedaan had, liep tegen 10,3 aan 30sec en 7,3 aan 1 minuut, aangezien ik me nog zeer fit voelde, afgerond met nog 15min tegen 7,5 gelopen.
enkele vragen:
* mag je zo een training doen op je nuchtere maag?
* mag je deze training vervolledigen met bvb nog een 30min gewone training?
* hoeveel keer doe je dat best per week en wanneer zal je er resultaat van zien?
* loop je dan naast deze sessies nog gewone trainingen per week zonder eerst HIIT?
* moet ik nog tegen een hogere snelheid lopen of aan welke max harstlag moet je lopen gedurende die 30sec?

Ik weet het nogal wat vragen, maar ik wil nu echt es het maximum halen uit mijn loopsessies en dat vet zien wegsmelten :lol:

tx!!
Als je deze training correct gedaan hebt wat wil zeggen het maximum van jezelf geven heb je geen zin meer om om nog daarna te lopen, eerder om de ambulance te bellen en je af te voeren.
* Als je ze doet op nuchtere maag best dextrose mee nemen om direct na de training in te nemen (of zelfs tijdens de training) als je ervoor eet is de kans dat je alles onderweg eruit kotst (Heb het al zien gebeuren)...
* Als je nog 30 minuten kan lopen na een HIIT training heb je ze niet goed gedaan... technisch gezien moet je bijna dood vallen ;)
* Deze training best 3x per week... en na een tweetal weken zal je al resultaat zien, voor het max resultaat: 8 weken.
* Persoonlijk loop ik nog gewone sessies per week zonder eerst HIIT.
* Je moet echt je maximum snelheid lopen, dus dat je aan het hijgen, puffen en blazen bent, je hartslag kan zelfs tot boven de 100% gaan.
Lopen is een avontuur, genoeg stof voor een blog:
[url=http://www.flightleader.be/wordpress/]A Running Female Gamers mind[/url]
lientje
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2011, 11:38

Re: HIIT Training

Bericht door lientje »

ok, dus blijkbaar deed ik niet het maximum ,dan herhaal ik deze les morgen, en ga der voor gaan..
vanmorgen nuchter mijn gewone cardio training gedaan van 80min à gem HS van 75% dus ik kan gewoon naast die HIIT-training (zal proberen dat 3x/week te doen) nog dan de cardio ook 2/week te doen..
ik dacht van die HIIT dat ik niet boven je max hartslag mag, maar dus blijkbaar wel, ben es benieuwd..
en hoe zit het nu eigenlijk met de theorie van eerste te lopen bvb 's middags en dan erna je warme maaltijd eten?
ik loop nu 4/ week, waarvan 2x overdag na me werk rond 14u en erna warm eten en dan 1x na me licht avondeten en de dag erop mijn nuchtere maag, maar dat waren telkens cardio trainingen hé, eten jullie dan niet voor zo en HIIT ?
lientje
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2011, 11:38

Re: HIIT Training

Bericht door lientje »

voila tweede poging zit erop, gelopen max 12km/uur tijdens de 30sec, en 8km/u tijdens de 60sec, was idd al héél wat anders dan eergisteren, ik heb er nu zelfs barstende hoofdpijn van, mijn hartsalg ging tot mijn max, tijdens de 60sec zakte het tot rond 85%, ik kon nadien idd niks meer bij doen of het zou gewoon stappen zijn.
Tijdens het lopen ook wat ongemakkelijk geweest, ik kon niet sneller meer lopen, anders gingen mijn voeten achterblijven :oops:
wat denken jullie was dit al in de richting van HIIT training?
flightleader
Berichten: 879
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:08
Locatie: Ledeberg
Contacteer:

Re: HIIT Training

Bericht door flightleader »

lientje schreef:voila tweede poging zit erop, gelopen max 12km/uur tijdens de 30sec, en 8km/u tijdens de 60sec, was idd al héél wat anders dan eergisteren, ik heb er nu zelfs barstende hoofdpijn van, mijn hartsalg ging tot mijn max, tijdens de 60sec zakte het tot rond 85%, ik kon nadien idd niks meer bij doen of het zou gewoon stappen zijn.
Tijdens het lopen ook wat ongemakkelijk geweest, ik kon niet sneller meer lopen, anders gingen mijn voeten achterblijven :oops:
wat denken jullie was dit al in de richting van HIIT training?
Het lijkt erop dat je je eerste echte HIIT training achter de rug hebt :mrgreen: Zo verder doen!
Lopen is een avontuur, genoeg stof voor een blog:
[url=http://www.flightleader.be/wordpress/]A Running Female Gamers mind[/url]
lientje
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2011, 11:38

Re: HIIT Training

Bericht door lientje »

yiehaaaaaaaaaaaaaaaaaa, bedankt en nu maar hopen dat het mij na enkele weken wat vet% heeft doen wegebben :shock:
Dimi
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 apr 2010, 20:24

Re: HIIT Training

Bericht door Dimi »

das het CHOCO-principe :D

Dit lijkt me bovendien ook een goeie anaërobe training, ideaal om je spieren efficienter te laten werken.
Plaats reactie