HIIT (High-Intensity Interval Training) Training

Post hier je schema's als er een goed schema bijzit dan posten wij het op onze website.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
lientje
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2011, 11:38

Re: HIIT Training

Bericht door lientje »

Nog een vraagje op aanraden van de sportdokter eet ik nu 's middags warm en 's avonds lichte maaltijd, maar is dat dan ok om na die warme maaltijd +- 2u erna HIIT te doen, voor max. vetverbranding, of hoe doen jullie dat?
flightleader
Berichten: 879
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:08
Locatie: Ledeberg
Contacteer:

Re: HIIT Training

Bericht door flightleader »

Ik zou niet na je warme maaltijd HIIT training doen, of toch langer wachten dan 2uur. Je darmen gaan vol zitten en je kan gemakkelijker last krijgen van darmklachten.
Ikzelf drink juist wat voor HIIT training en daarna eet ik direct.
Lopen is een avontuur, genoeg stof voor een blog:
[url=http://www.flightleader.be/wordpress/]A Running Female Gamers mind[/url]
Dimi
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 apr 2010, 20:24

Re: HIIT Training

Bericht door Dimi »

in principe 1u wachten.
lientje
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2011, 11:38

Re: HIIT Training

Bericht door lientje »

hallo, ik zit nu in de helft, 4 weken HIIT erop zitten, is nog steeds zwaar en begin sinds vrijdag beetje pijn tevoelen aan de bilspier, ik weet dus niet wat het deze week zal zeggen..
Maar wel zie ik tot nu toe geen verschil op de weegschaal, buiten 3cm afgevallen, wat in niks resulteert inzake vet%..
Had ik het niet gedacht dat het weer bij mij niks zou opleveren.. :x
sinds enkele weken ook overgeschakeld naar nog enkel vis (tonijn in eigennat) en kip te eten, alle andere vettige vleessoorten geschrapt.

Mijn eetpatroon:
2kiwi's en 2 volkoren boterhammen met light confituur of smeerkaas
1 stuk fruit (appel/peer/mandarijn)
100g kip, met 80 gr ongekookte volkoren pasta (geen aardappelen meer) en groente
1 stuk fruit
2 bruine volkoren boterhammen, groenten en een 50gr kippewit/smeerkaas, of es een gekoote ei of tonijn
potje magere kaas
1 liter groene thee en 1 liter water

Na de training, ongeveer 1 uur erna, eet ik wel es een banaan of hardgekoot ei zoals je me aanraadde.
Ik doen de HIIt 3 à 4 keer per week
5 min opwarmen, dan 10x 45sec 14km/uur, gevolgd door 1 min 6km/uur en 5 min cool down..

Ik ben echt ten einde raad.. maar ik wil de 8 weken wel afronden ..
flightleader
Berichten: 879
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:08
Locatie: Ledeberg
Contacteer:

Re: HIIT Training

Bericht door flightleader »

Die 3 cm van waar is die afgegaan, normaal zou dat vet moeten zijn die daar verdwenen is en spier die in de plaats gekomen is. Als je hetzelfde weegt en weer je vetpercentage meet ( http://www.dieetabc.nl/calculators/vetpercentage3" onclick="window.open(this.href);return false; ) dan zou moet het gezakt zijn. Uw vetvrije massa zal omhoog gegaan zijn wat wil zeggen dat je spieren opgebouwd hebt. Spieren is goed want hebben veel energie nodig. Niet teveel concentreren op de weegschaal maar op de lintmeter, die zegt je dat je er strakker uitziet (3cm weg)
Die kiwi's zou ik vervangen door een multi-vitamine pilletje. In de plaats zou ik een yoghurt eten (niet gesuikerd, mager).

Zeker volhouden, indien je kan op de andere dagen nu je HIIT gewoon bent nog wat gaan lopen.
Lopen is een avontuur, genoeg stof voor een blog:
[url=http://www.flightleader.be/wordpress/]A Running Female Gamers mind[/url]
lientje
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 feb 2011, 11:38

Re: HIIT Training

Bericht door lientje »

net even gerekend:
vet% is 0,4 gedaald, kg vet is 0,5kg gedaald en vetvrije massa is zelfde gebleven, dus ik heb geen idee wat deze cijfers zijn goed of slecht, maar echt spectaculair vind ik ze niet echt.
kiwi's eet ik om beter darmtransit te hebben, door jarenlange medicatie heb ik problemen en zware verstopping en met kiwi te eten helpt me dat wel.
en dan de andere dagen gewoon op hartslag lopen zoals ik vroeger deed en hoelang moet dat dan duren?
vandaag were HIIT gedaan, maar mijn heup en bilspieren wel pijnlijk en zeurend gevoel, is wel zeer belastend voor je spieren zeker?
ik probeer zeker 3x hiit te doen en 1x gewoon te lopen..
en dan na 4 weken nog es te evalueren zeker?
echt raar vind ik het wel of hoe was het van jou na 4 weken/8 weken dit te doen?
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: HIIT Training

Bericht door Hellothere »

Met een HIIT training verbrandt je ook geen vet maar suikers / koolhydraten.
De inspanning is te intensief en te kort.
Je lichaam heeft instant energie nodig, en die wordt niet uit vetten gehaald.

Als je vet wil verbranden doe je dat beter door een langzamere duurtraining.

HIIT is dan weer wel goed om op korte termijn de conditie wat op te krikken (hoewel daar de meningen ook verdeeld over zijn).
stifke
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2012, 15:13

Re: HIIT Training

Bericht door stifke »

Amai, goeie tips allemaal
Saar988
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 aug 2012, 20:21
Locatie: Lier

Re: HIIT (High-Intensity Interval Training) Training

Bericht door Saar988 »

Heb vandaag ook mijn eerste HIIT training achter de rug. Was echt wel doodgaan :D meer als een uur lopen is geen probleem meer maar dit was toch ff afzien. Heb soms tussen de sprints een half minuutje moeten stappen ipv joggen en de tussentijden opgetrokken naar 90 sec. Het ging anders niet. Die 30 seconden leken soms echt een eeuwigheid te duren en tegen het einde van die 30 had ik het gevoel dat ik al niet meer veel sneller ging dan mijn gewoon looptempo :D Ik had ook last van wat stijve spieren aangezien ik gisteren ben gaan trainen op trappenlopen! was ook wel afzien. Misschien was het geen goed idee om dit meteen de dag erna al te doen :?

Merk je bij deze training snel vooruitgang? Ik baalde nadien wel dat het zo moeizaam ging, meer als een uur lopen geeft me meer voldoening achteraf :)
Bart Delobel
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 nov 2012, 11:24

Re: HIIT (High-Intensity Interval Training) Training

Bericht door Bart Delobel »

Beste, 30" sprinten en vervolgens slechts 60" rust is onhaalbaar. Als je dat wil doen zal je naar een veel lager tempo moeten ipv sprint, ofwel hou je het mits uitstekende conditie 3x vol en dan keert heel je lichaam binnenstebuiten. Een 400m-loper of 800m-loper kan dit meer dan 3x herhalen, maar een gewone sterveling niet. Bij de HIIT-methode neem je tussen de 30" sprint zon'n 4' rust, en dan nog is het nodig in heel goede conditie te verkeren om 6 à 7 herhalingen te kunnen doen. Lientje, die 12 en 8km/h loopt, past het principe helemaal verkeerd toe. Bij mij is de sprint 25km/hr en de rust 8km/hr, dat verschil is groter dan 12 en 8km/hr. Op Wikipedia merk ik dat er staat 30"-30", dat is nog een flagrantere fout. De sprintjes zijn dermate intensief dat ze niet alleen je spieren helemaal doen verzuren, maar ook je neuromusculair systeem uitputten. Ik ben na 6x 30" met 4' pauze doodop, ik voel het daags nadien in mijn benen. De HIIT-methode is niet weggelegd voor stervelingen die nog geen degelijke basisconditie hebben omdat zij niet in staat zijn om 30" lang te sprinten. Zoals Saar98 zegt, die 30" leken een eeuwigheid. Ben je niet in heel goede conditie, dan kan je geen 30" sprinten. Als jij mij kan zeggen dat je al die versellingen (telkens de volle 30") kan doen aan 98% van het tempo dat je maximaal kan sprinten op 5 seconden, dan mag je van mij zeggen dat je HIIT-extended aankan. Ik loop tot 10x per week, geef als beroep looptraining, schrijf voor Zatopekmagazine (looptijdschrift) en denk wel te weten waar ik over spreek. Je mag altijd eens komen testen op een training, je zal het aan de lijve ondervinden, of ik zal het tonen door zelf de training voor te doen.
Vriendelijke groet,

Bart
Plaats reactie