eerste keer ten miles

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Dummie
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:06

eerste keer ten miles

Bericht door Dummie »

Ik heb er zo lang naar uit gekeken en 22 april loop ik eindelijk de 10 miles van Antwerpen mee! Alleen... mijn voorbereiding verliep niet optimaal. Ik heb griep gekregen en dat heeft me toch langer parten gespeeld dan ik had gehoopt. Ik zat mooi aan 13km in januari, maar moest na de griep terug opbouwen vanaf 4km. Langzaam maar zeker opgebouwd, maar het was toch met ups en downs.

Vandaag wilde ik de laatste "lange" doen, ik had gehoopt 14km te halen, maar na 13km (waarvan de laatste twee gestrompel) heb ik er de brui aan gegeven. Ik voel me dus helemaal niet klaar om de 22e 16km te doen, al heeft mijn huisarts mij gezegd dat als je 10km vlotjes kan lopen, dat 16 op een wedstrijd ook moet lukken. Alleen ben ik nooit sportief geweest, heb ik wat overgewicht, enfin... ik heb wat meer voorbereiding nodig om minder te presteren dan een "gewone" loper.

Cancellen wil ik absoluut niet doen, maar heeft iemand tips om mij de laatste anderhalve week toch nog voor te bereiden, zodat tenminste mijn hoofd ook wat mee wil? Ik ga ervan uit dat als ik onderweg kan drinken, het dan al wel iets gaat doen. Ik reken ook op mijn portie adrenaline om dat extra beetje nog te kunnen volhouden. En verder dacht ik zondag nog een korte loop te doen van 5-6km (eventueel met een helling ertussen) en woensdag nog eens 10km. Of zou ik toch proberen nog eens 14km te doen? Nog tips? Voedingtips ofzo? Gezond, geen alcholol, dat weet ik allemaal... Maar misschien een bepaalde voedingsmiddel dat ik nu even over het hoofd zie?

Alvast bedankt!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: eerste keer ten miles

Bericht door Hellothere »

Hallo dummie,

Ik heb net even je dagboek doorgenomen, maar haal daar niet echt veel informatie uit qua tijden en afstanden die je tot nu liep, evenmin de frequentie waarmee je traint.
Als ik zie dat je enkele maanden geleden de 12km eindejaarscorrida in Leuven liep, en je toch nu ook met enige regelmaat afstanden van 13à14 km liep, ben ik geneigd om te zeggen dat de 10 Miles haalbare kaart zijn, al zal je wellicht geen toptijden lopen.

Wat je moet weten, is, dat je bij dit soort van wedstrijden een speciale sfeer hebt, de massa, de ambiance, ... doorgaans kan je hierdoor wel net iets meer dan op een "gewone" training.

Ik zie in je dagboek dat je bent beginnen lopen sinds de zomer van 2016, dus aan training en ervaring zou het je in principe niet mogen ontbreken.
10 Miles zijn binnen een dikke week, en op die korte tijd ga je niet echt je prestaties nog kunnen bijschaven. De regel is in principe om uitgerust aan de start van de wedstrijd te verschijnen, en de week voordien zeker niets te forceren. Je wil echt niet met een blessure of overbelast aan de start verschijnen.

Als je nog even op langere afstand wil trainen, zou ik dat dit weekend doen. Probeer eventueel nog 2 kortere loopjes op bijvb. dinsdag en donderdag, en neem dan tot zondag rust, zodat spiertjes en gewrichtjes goed kunnen herstellen.

Op de dag zelf niks speciaals. Dat je zaterdag niet in de alcohol moet vliegen, of nog even zwaar uitgaat, lijkt een evidentie, uitgerust aan de start verschijnen is de boodschap. Niet zwaar of overdadig eten. De week voor de wedstrijd kan je een reserve koolhydraten opdoen (pasta, rijst, kip, vis, mager vlees). Ik weet niet in welke wave je start, maar probeer de uren voor de start zeker niet te veel te eten. koolhydraatrijke lunch (dus weer de pasta bijvb.) maar niet zwaar. Weinig vezels (ontbijt bijvb. muesli, fruit, yoghurt, ...).

Vlak voor de start kan het wondermiddel van menig loper je de eerste kilometers doorhelpen, de banaan !!!!

Is al een paar jaar geleden dat ik de 10 miles nog gelopen heb, maar als ik mij goed herinner zijn er 3 bevoorradingen met water, maak daar zeker gebruik van.

Gouden regel tijdens het lopen : doseren !!!! Wanneer je met die ganse massa vertrekt, zal je de neiging hebben om in het begin te snel te lopen omdat die massa je echt meesleept, laat je daartoe niet verleiden, en loop zeker de eerste kilometers op een tempo dat voor jou comfortabel voelt. Vanaf het begin te snel lopen kan je nadien zeker zuur opbreken, hou er rekening mee dat je op het einde een behoorlijk lang en pittig klimmetje hebt (konijnepijp aka waaslandtunnel). Als je dat genomen hebt, is het laatste stuk te verwaarlozen, dat loop je op wolkjes binnen :D . Succes !!
Dummie
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:06

Re: eerste keer ten miles

Bericht door Dummie »

Bedankt voor je uitgebreid antwoord! Ik loop absoluut geen toptijden en sinds de zomer van 2016 train ik 2 à 3 keer per week, al zijn er ook periodes geweest dat het even stil lag (drukke weken, ziekte...) Puur recreatief dus en om toch iets van beweging te hebben. Maar de 10 miles spraken al lang tot mijn verbeelding. Als ik de pacer van 2u. vind, ga ik die in het begin volgen, kan daarna zijn dat ik wat versnel, maar wil het eigenlijk voor de eerste keer gewoon uitlopen. Zal nog twee ontspannen loopjes doen, ik heb mijn rust voor een langere afstand echt wel nodig, heb ik gemerkt. Zondag probeer ik nog 8 à 10, woensdag nog een kortere...
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: eerste keer ten miles

Bericht door Hellothere »

Da's de spirit, gewoon starten en ervan genieten.
Als je de pacer van 2u wil bijhouden (dus 8 km/u) zal je zeker niet laatst binnenkomen.

En als het een troost mag zijn, er zijn op de 10 miles elk jaar ettelijke lopers die hem de eerste keer starten zonder te weten of het uitlopen zal lukken, of die zelfs nog nooit zulk een afstand hebben gelopen. Van al degenen die starten komt zo goed als iedereen ook aan (het aantal lopers met "DNF" vermelding in de uitslagen = Did Not Finish is absoluut te verwaarlozen).

Misschien nog één tip voor onderweg : BLIJF LOPEN !!! als je voelt dat het heel moeilijk wordt, vertraag dan, zelfs als je het gevoel hebt dat je aan een belachelijk laag tempo loopt. Ga niet stoppen om te rusten, of ga niet een stukje stappen. Het telkens weer op gang trekken kan je dan ook behoorlijk wat energie gaan kosten.

Nogmaals succes.
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: eerste keer ten miles

Bericht door M_N_M »

De laatste week doe je best wat rustiger aan zodat je optimaal aan de start staat.

Ik zou zeggen: loop niet voor een bepaalde tijd maar doe gewoon rustig in een lage hartslagzone, dan lukt 16km je zeker en vast als je al 12-13km gelopen hebt.

Succes alvast!

PS: het is ook mijn eerste keer, spannend!!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door M_N_M op 13 apr 2018, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: eerste keer ten miles

Bericht door martmarbus »

Verdeel de rit in 3 blokken van 5km.
Bouw in die stukken je tempo rustig op.
Dus het eerste blok rustig start met z2 dan
na zo'n 2a3km naar z2,3. 2e blok z3,4 en blok 3 lekker je eigen tempo. De laatste km kan je lekker uit je dak gaan.

Je trainingen:
Train je op lange afstand loop dan een trage zone z2 met korte sprintjes. ( niet langer dan 200mtr.)
Train je op korte afstanden, dan kan je bijvoorbeeld een piramyde loop doen. 1min 85% van max hf, 5min uitwandelen, 2min 85% max hf, 4min uitwandelen, 3min 85%, 3min uitwandelen, 4min 85%, 2min uitwandelen,5min 85% 1min uitwandelen, 6min 85% max.
Dit kan je na een 6minuten z2,3 te hebben gelopen evt nog een keer doen. Maar uit ervaring weet ik dat je het na 36 minuten wel hebt gehad voor die dag.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: eerste keer ten miles

Bericht door M_N_M »

Dummie schreef:Cancellen wil ik absoluut niet doen, maar heeft iemand tips om mij de laatste anderhalve week toch nog voor te bereiden, zodat tenminste mijn hoofd ook wat mee wil? Ik ga ervan uit dat als ik onderweg kan drinken, het dan al wel iets gaat doen. Ik reken ook op mijn portie adrenaline om dat extra beetje nog te kunnen volhouden. En verder dacht ik zondag nog een korte loop te doen van 5-6km (eventueel met een helling ertussen) en woensdag nog eens 10km. Of zou ik toch proberen nog eens 14km te doen? Nog tips? Voedingtips ofzo? Gezond, geen alcholol, dat weet ik allemaal... Maar misschien een bepaalde voedingsmiddel dat ik nu even over het hoofd zie?

Alvast bedankt!
Nog ff verder antwoorden op PC, dat typt wat vlotter ;)
Cancellen zou ik zowiezo niet doen, rustig moet dat gewoon lukken!

Als je nog een verdere loop wil proberen zou ik het ten laatste zondag doen maar dan wel in de lage zones (1 of 2).
Volgende week zou ik niet te gek doen. Ik heb een schema gevolgd via smartsport en de week voor de 10miles (volgende week dus) is net een heel lichte week:
* nog één keer 6km in zone 3
* nog één keer 5km in zone 1
(de voorbij weken waren het telkens + 10km loopjes)

Mijn coach zei lopen onder omslagpunt tot km 8-9 en de laatste km's erboven maar als je de afstand niet 100% onder controle hebt, zou ik toch eerder wat rustiger voorstellen.

Kwa voeding lig ik er persoonlijk niet wakker van, ik eet gezond maar niet extreem. Alcohol drink ik enkele dagen ervoor niet meer maar dan wel meer water dan gewoonlijk.
De dagen ervoor ga ik ook wat meer koolhydraten eten dan gewoonlijk.

Bekijk het parcours ook zeker al eens in detail, zo weet je waar de moeilijke punten zijn, waar je kan drinken, waar het ff "uitbollen" is, ... => https://www.gva.be/cnt/dmf20170418_0283 ... -en-foto-s (vooral de laatste tunnel is de zwaarste, spaar dus zeker wat energie voor die laatste 2km)

De dag zelf: stevig ontbijt en middageten maar eet zeker op tijd dat je niet met volle maag aan de start staat; tijdens het lopen neem ik isotone drank mee in mijn heupgordel (ze geven warm weer, hopelijk mindert het nog wat) maar er zijn ook 3 bevoorradingsposten dus normaal is er meer dan voldoende drank (meestal is dat echter in bekertjes en dat drinkt niet makkelijk al lopend, vandaar dat ik meestal ook eigen drank meeneem), verder neem ik ook nog enkele gelletjes mee (waarvan ééntje met caffeine voor op het einde als er een dipje komt).
Na de race volgt dan onvermijdelijk wat bier om te klinken dat we (hopelijk) nog leven :D
martmarbus schreef: De laatste km kan je lekker uit je dak gaan.
zou toch wat marge houden voor de laatste 2km (Waaslandtunnel), dat is schijnt echt een zware. Zie beschrijving op de link die ik hierboven gegeven heb:
De eerste paar honderd meter van de Waaslandtunnel gaat het voor sommigen nog verbazend vlot. Het eerste deel loopt dan ook bergaf. Even verder zal het lachen u wel snel vergaan ...
Vrienden van me die de 10miles al gelopen hebben, hebben me ook al gewaarschuwd dus beware! (is naar het schijnt een vrij lange klim en echt wel "klim" en niet "vals plat" en na 14-15km is het vet bij de meesten wel van de soep)
Dummie
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:06

Re: eerste keer ten miles

Bericht door Dummie »

Bedankt om tijd te maken om zo uitgebreid te antwoorden allemaal! Wordt heel erg gewaardeerd! :D En allemaal tips die stuk voor stuk bruikbaar zijn.

Ik ga toch geen langere loopjes meer doen. Morgen nog 8km en woensdag 5, denk dat ik mijn rust ga nodig hebben.

Intussen ook mail gehad dat ik kan starten in wave2. Maar mijn broer heeft mij ingeschreven en die had per ongeluk zijn eigen geschatte eindtijd laten staan: 1u30. :roll: Dusja, nu ben ik aan het twijfelen. Helemaal achteraan starten in wave2 (om niemand in de weg te lopen) of toch de pacer zoeken in wave3.

Beginnersvragen, ik weet het... :mrgreen:
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: eerste keer ten miles

Bericht door M_N_M »

Wave 2 heeft ook een pacer voor 1u40. Je mag altijd in een latere wave starten ook dus als je liever in wave 3 start mag dat ook.

Ik start ook in wave 2!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dummie
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:06

Re: eerste keer ten miles

Bericht door Dummie »

Haha, 1u40 is wat te hoog gegrepen voor mij. :D Op Strava zie ik dat diegenen die ik volg allemaal de "perfecte" voorbereiding achter de rug, dus de moed zonk me ff in de schoenen. Ik was vandaag ook nog eens 8.5km gaan lopen en ik was echt moe. :oops: Ik hoop dat dat komt omdat ik die 13.5 nog in de benen heb van donderdag (ik heb altijd wel even recup periode nodig). Dus ik ga het woensdag op een rustige 5km nog houden.

Ik was nog aan het twijfelen om in wave3 te starten, omdat daar vermoedelijk de meeste tragere lopers zullen zitten, maar denk dat ik toch gewoon in wave2 ga starten. Mijn vriend en mijn broer starten daar sowieso ook, dus moet er toch op tijd zijn...

M_N_M, veel succes en plezier zondag!
Plaats reactie