Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Giwreh
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2013, 15:14
Locatie: Temse

Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door Giwreh »

Eigenlijk is dat gepatenteerde, standaard Start-to-run schema een totale fabel.
Alsof elke mens niet totaaaal verschillend is ...
De belofte / of impliciete beschuldiging (als het niet lukt) van ... "Normaal gezien moet je... BLABLA" , 5 km kunnen lopen op 10 weken, 10km op 20 weken.... Beseffen de uitvinders van S2R dan niet, dat dat enkel slaat op "ZEER" sportieve mensen ? Die alle gunstige genen meekregen ?
En dat dat wellicht niet meer is dan 5% v/d bevolking ?
Geen wonder dat uiteindelijk de meesten die starten, in stilte afhaken.
Ik ben EINDELIJK over de 10 km joggen geraakt, na ongeveer 65 weken... (en op werkelijke best-tijd van 70 minuten)
Mijn eerste 5 km, haalde in na 25 weken. (en uitgeput)
Waarschijnlijk haalt 70% van de hele bevolking zelfs "nooit" 5 km
Dus, dat "Normaal gezien", is totaal ridicuul...

Ik had graag bij de programmamakers REALISME gezien...
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door Holenmens »

Het succes van start to run is gebaseerd op de eenvoud en duidelijkheid. Wanneer iets te ingewikkeld is dan klikt 99% van de bevolking al verder. Maar juist vanwege de eenvoud kan dit natuurlijk onmogelijk een 100% resultaat garantie zijn. Iemand die absoluut geen aanleg heeft, of lichamelijke/conditionele problemen zal inderdaad de doelstelling niet halen.

Voor de meerderheid denk ik wel dat het een redelijk gebalanceerd schema is; volgens mij adviseren ze zelfs om eerst een wandelschema af te werken als de conditie echt slecht is? Ook denk ik dat veel mensen toch te snel proberen te lopen, terwijl er voldoende nadruk op word gelegd welk tempo aangehouden zou moeten worden. Dit is redelijk funest voor de opbouw.

Feit is dat er door Start to Run meer mensen zijn gaan lopen dan wanneer dat programma er niet was geweest. Dus realistisch? ja, mits goed uitgevoerd, en alle aanwijzingen ter harte worden genomen.
Patricia vT
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 aug 2013, 20:24
Locatie: Stockholm

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door Patricia vT »

Ik kan het niet met je eens zijn Giwreh.
Volgens jouw redenatie zouden veel mensen dan ook nooit kunnen leren lezen of hun rijbewijs halen of leren zwemmen want ook dat zijn allemaal gestandaardiseerde en gepatenteerde programma's, afgestemd op de gemiddelde mens. En de één doet er wat langer over dan de ander, so what.

Ik ben begonnen aan S2R met werkelijk nul conditie, sportieve genen ontbreken volledig bij mij, ik heb de ziekte van Graves waardoor mijn energieniveau niet vergelijkbaar is met de gemiddelde medemens en ik was 49 jaar toen ik begon met het programma, middenin de overgang met alle bijbehorende ellende. Ik val dus behoorlijk buiten de standaard.
Ik ren nu bijna een jaar en haal de vijf kilometer niet binnen de dertig minuten en zal dat op korte termijn en wellicht nooit halen. Ik las met afgunst hoe mensen de 10 km in 45 minuten volbrachten en hoe ik ook mijn best deed en doe, ik loop nooit sneller dan 9 km/uur. Over 10 km doe ik 80 minuten omdat ik gedeeltes moet wandelen. Kipchoge (winnaar marathon Rotterdam) doet het sneller. Nou en?

Maar ..... ik loop. Ik vergelijk me niet meer met anderen want dat is appels met peren vergelijken. Ik vergelijk me niet eens meer met mezelf.
Mijn dochter van 19 is sinds een week begonnen met lopen en ik begeleid haar daarbij. Want, zegt ze, als jij niet meeloopt dan mis ik mijn steuntje in de rug die me er de laatste tien seconden doorheen haalt. En zo zag ik het S2R programma toen ik begon. Ik had iemand nodig die zei wanneer ik moest lopen en wanneer ik mocht wandelen. Een soort gids op weg naar een sportiever bestaan.
Ik ben nu sportiever dan ik ooit geweest ben. Geen gram afgevallen (want ik ben geen standaard mens die reageert op diëten) maar een veel betere conditie. Tel je zegeningen.
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door fann »

Bij de loopclub waar ik STR deed wordt er bij aanvang nadrukkelijk gezegd dat niemand de 5 km zal lopen op het einde binnen de 30 minuten.

Maar iedereen van onze groep die regelmatig is komen oefenen heeft 5 km gelopen, sommigen in 40 minuten, ander in 50.

En nu lopen we elke week samen, elke keer een minuutje meer en tegen eind deze zomer zullen we allemaal 50 minuten kunnen lopen.


De 5 km is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar het half uur zeker wel !!!
Lina&Metas
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:07

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door Lina&Metas »

Ik heb ook behoorlijk wat moeite met de Start to run. Ik was een paar jaar geleden al eens begonnen, maar ik hield het niet vol, omdat ik me slecht voelde over het feit dat zelfs de eerste les al wat zwaar uitviel voor mij. Ik kan kilometers en kilometers wandelen aan een goed tempo, maar dat lopen dat kan/kon ik echt niet. Ik ging alleen lopen, want iedereen die ik vroeg om met mij mee te gaan deed het behoorlijk beter, ook al beweerden ze dat ze ook totaal geen conditie hadden. Daar kreeg ik een heel slecht gevoel van en ik werd helemaal niet gelukkig van lopen, zoals iedereen me zei dat ging gebeuren.
Nu heb ik ongeveer een jaar een hond in huis (een duitse herderreu), die omwille van zijn bouw (reeds minieme afwijking op 1 van zijn heupen) alleen nog mag lange afstanden lopen en wandelen en zwemmen (niet meer springen en gekke dingen doen enzo). Ik heb besloten van met hem te lopen en dat gaat tot hiertoe best wel goed. Door mijn werk en omdat ik alleen nog met hond loop kan ik soms echter niet het feitelijke schema volgen (ik doe zwaar werk, waarbij ik ook nog eens overdag de hele dag rondloop en lopen in de stad gaat nog niet goed met mijn hond omwille van te veel afleiding e.d.), maar dan doe ik een paar lessen van vrijdag tot zondag, zodat ik niet volledig stillig en wandel ik wat meer gedurende de week. Ik ga supertraag vooruit en als ik vond dat een les te zwaar was dan doe ik ze 2 of 3 keer ipv verder te gaan naar een volgende les.
Ik ben nu al een paar maand bezig en ben nog steeds maar bij les 4. Soms voel ik mij daar een beetje stom over, maar andermaal ben ik toch best wel trots als ik merk dat een les heel goed ging en dan durf ik soms nog een lesje er onmiddellijk achteraan plakken als ik toch nog ver weg van huis ben. Ik volg dan wel het schema niet, maar ik ben wel bezig en ik ga door tot het niet meer goed gaat. Wanneer mijn werk het opnieuw toelaat volg ik opnieuw het schema zoals het hoort (als de lessen mij goed aanvoelen natuurlijk).
Ik hoop toch voor het einde van dit jaar (liefst sneller, maar we zien wel!) de zogezegde 10 weken af te hebben, zodat ik ook een half uur kan lopen zonder te stoppen. Het mag dan wel absurd lang duren, maar als ik het haal, ga ik toch heel blij zijn :-)
hilde-
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2014, 11:44

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door hilde- »

Chapeau voor Patricia vT en Lina.
Ik vind dat jullie gelijk hebben. Dezelfde les een paar keer lopen is nog steeds beter dan niét lopen. Of niet sporten, voor mijn part. Ikzelf had ook moeite met de eerste les. Ik heb ze een paar keer (lees:4) gelopen, tot het oké aanvoelde. Les twee was zwaar maar lukte. Ik merk nu dat ik behoorlijk goed liep bij de tweede keer les twee. Op naar les 3. Desnoods, als die te zwaar blijkt, keer ik een stap terug. Ik zal geen 5 km lopen binnen de 30 lessen, dat weet ik. En dàn? Geen probleem toch?
bloemendaalgirl29
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jul 2014, 11:24

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door bloemendaalgirl29 »

ik heb start to run gedaan, en ik ben in 2 maanden tijd naar 5 km in 36 minuten. ik denk wel dat het haalbaar kan zijn. maar zoals elk ander loop schema het is per persoon afhankelijk.
maar ik ga over een maand beginnen deel 2 van start to run om naar de 10 km te gaan
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door Holenmens »

Dat is vlot gegaan dan!
Plaats reactie