Wat hebben we vandaag gedaan?

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
ann
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 mei 2010, 13:07
Locatie: Hove

Re: wat hebben we vandaag gedaan?

Bericht door ann »

bah, best wel wat spierpijn... die 10 km na al die 'rust' was er blijkbaar wat over :shock:
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: wat hebben we vandaag gedaan?

Bericht door Hellothere »

ann schreef:bah, best wel wat spierpijn... die 10 km na al die 'rust' was er blijkbaar wat over :shock:
Ach, dat heb je zo weer beet. Geniet ervan ;)
bloem
Berichten: 1195
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:54
Locatie: Zuiderkempen

Re: wat hebben we vandaag gedaan?

Bericht door bloem »

Hier ook beetje 'gevoelige' kuitjes na 1u24 gelopen te hebben zaterdag... ter compensatie van de door 'te vroeg donker' ingekorte loopjes maandag en vrijdag... ;)
Lopen zelf was zalig... dat gevoel om te kunnen blijven lopen, heerlijk... ;)
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: wat hebben we vandaag gedaan?

Bericht door Hellothere »

bloem schreef:Lopen zelf was zalig... dat gevoel om te kunnen blijven lopen, heerlijk... ;)
JA, en daar doen we het toch wel voor hé ;)
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: wat hebben we vandaag gedaan?

Bericht door Hellothere »

Eergisteren (woensdag) 70 minuten op de loopband weer, ging wel maar hartslag was wel wat aan de hoge kant.
Ademhaling zat wel goed, dus heb mijn tempo toch aangehouden.
Ook bij de krachttraining achteraf bleef de hartslag iets hoger dan normaal.

Zit wel met een diepe hoest + snotvalling, dus de beperkter zuurstoftoevoer kan hier wel iets mee te maken hebben.

Nu begin ik toch wel mijn bos te missen, hopelijk lukt het op zondag.
bloem
Berichten: 1195
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:54
Locatie: Zuiderkempen

Re: wat hebben we vandaag gedaan?

Bericht door bloem »

Ik ben woensdagnm tussen twee buien door wel 'mijn bos' weer ingedoken... Naar mijn gevoel rustig gelopen omdat mijn benen meer aanvoelden als betonblokken dan als loopgerief :shock: ... van de kou :?:
Toch 12 km volgemaakt, een uur en 18 min over gedaan... (10 km 1u05) ...en nu nog steeds ah nagenieten van stijve bilspieren... :roll: - raar, want nog niet eerder last van gehad...
Van 't weekend op zoek naar een iets warmer broekske denk ik...
Deze namiddag toch terug maar 40tal minuutjes loslopen... en misschien best eens beginnen met opwarmingsoef voor de beentjes, ipv al lopend op te warmen...
En dat terwijl de (puber-)zoon nog steeds in korte broek traint :roll:
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: wat hebben we vandaag gedaan?

Bericht door Hellothere »

bloem schreef:... en misschien best eens beginnen met opwarmingsoef voor de beentjes, ipv al lopend op te warmen...
En dat terwijl de (puber-)zoon nog steeds in korte broek traint :roll:
Stijfheid en snellere vermoeidheid als je loopt met koude spieren zijn normaal, om tal van redenen :

Koude spieren sijn minder elastisch dan opgewarmde spieren. Naast het feit dat je echt voelt dat het lopen moeilijker gaat, je meer energie nodig hebt voor dezelfde prestatie, loop je ook meer kans op blessures of zelfs een spierscheur als je met koude spieren er gleijk "invliegt".

Om de opwarming van de spieren te optimaliseren kan het inderdaad geen kwaad bij deze temperaturen het shortje in te ruilen voor een iets warmer exemplaar.

Opwarming is algemeen ook belangrijk. Je lichaamstemperatuur stijgt, je hartslag verhoogd en de aders verwijdden waardoor de bloeddoorstroming van en naar de spieren optimaler verloopt, en je minder gaat verzuren.

Een beetje huppelen of stevig doorstappen zijn goede vormen van opwarming (ook de armen niet vergeten) maar kan je gerust ook al gaan joggen, maar dan de eerste minuten rustig aan, en dan pas op "kruissnelheid" gaan lopen als je "op temperatuur" bent (en dat voel je heus wel).

Wat de doorbloeding van de spieren ook gaat verbeteren is eerst een vijtal minuutjes rustig lopen, dan de opgewarmde spieren stretchen zodat ze nog soepeler zijn en dan met de soepele gestretchte spieren nogmaals vijf minuten rustig verderlopen. Dan heb je pas echt soepele en goed doorbloedde spieren waarmee je gerust op "kruissnelheid" kan.

Succes

PS : Ik ga deze reactie ook posten op "lopen in de winter". Kan ook handig zijn voor mensen die iets gerichter op zoek zijn op het fçrum.
Ria
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 mar 2010, 12:58

Re: wat hebben we vandaag gedaan?

Bericht door Ria »

man man, ben toch wel een beetje jaloers op al die doorbijters hier hoor.
Die winterperiode maakt het voor mij echt wel moeilijk... niet dat ik iets tegen de kou heb hoor (heb vorige winter nog gelopen in verse sneeuw terwijl de sneeuwvlokjes in mijn gezicht dwarrelden en vond dat zalig) maar ik ben een echte bange wezel...!
Ik kan enkel 's avonds lopen na 18u dus ... donker... In een bos lopen is dus uitgesloten, ook bij ons op de (meestal verlaten) straatjes durf ik ook alleen niet op; Blijft nog juist de looppiste, die ik meestal neem, maar onze piste ligt er als het ook maar een beetje geregend heeft ongelofelijk in slechte staat bij. Diepe plassen, modder waar heel je schoen in wegzakt.. en op sommige dagen (als er geen voetbal is) ook helemaal verlaten.
De enige momenten dat ik nog kan gaan lopen is wanneer mijn lieve echtgenoot mij wil vergezellen. Maar die doet ook nog andere sporten als tennis en squash, dus het past hem bijna nooit. Ondertussen al een kleine 2kg bijgekomen :oops:
Maar mijn besluit ligt nu vast! Dit weekend ga ik een loopband kopen :!: Dan heb ik nooit meer een excuus om eraan te ontsnappen. Heb wel een vraagje naar bezitters van zo'n loopband : welk merk hebben jullie, waar hebben jullie deze gekocht, en zijn jullie er tevreden over? Nog punten waar ik op moet letten bij de aankoop? Heb eens zitten surfen en een interessante website gevonden, maar.... zou het wel veilig zijn om te kopen via internet..??
http://www.kieskeurig.be/loopband/beste" onclick="window.open(this.href);return false;
Riet
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 jul 2010, 13:44
Locatie: Ninove, België

Re: wat hebben we vandaag gedaan?

Bericht door Riet »

@Ria, ik heb sinds deze zomer mijn loopband en ben er redelijk tevreden over. Ik heb een dunlop T810, gekocht bij FitnessExperts.
"Redelijk" omwille van het feit dat ze hem mij verkocht hadden met mp3-aansluiting die er niet bleek bij te zijn (wel de boxen, maar zonder aansluiting) en de HR-zender die ik er gratis heb bijgekregen werkt niet... Maar van het toestel op zich ben ik wel best tevreden, is een degelijk toestel en nog "betaalbaar"
ann
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 mei 2010, 13:07
Locatie: Hove

Re: wat hebben we vandaag gedaan?

Bericht door ann »

deze morgen bij 0° nog eens mijn 10 km-toertje gelopen... en halfweg (op het verste punt dus :shock: ) voelde ik bij elke stap iets in mijn rechterkuit, niet pijnlijk, maar toch vervelend, op dezelfde plek als waar ik de dagen na mijn vorige loop ook iets voelde. na een eindje was het zo goed als weg, dus ik ben thuis geraakt :D maar toch...
herkent iemand dit ? het is aan de achterkant, halfweg mijn onderbeen, zo'n beetje aan de onderkant van die 'bal' die een kuitspier kan zijn... de pijn is meestal weg nu, ik voel het nog wel wanneer ik mijn kuitspier opspan (of lang op hoge hakken loop ;) )
Plaats reactie