van 0 naar marathon

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
ChristofP
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2012, 16:20

van 0 naar marathon

Bericht door ChristofP »

Zijn er hier mensen die van niks conditie nu de afstand van een marathon lopen? Is dit mogelijk denk je? Vertel je eigen ervaringen hier over.
Ik ben een goede mountainbiker, en sinds kort gestart met lopen zodat ik duathlons kan meedoen.
flightleader
Berichten: 879
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:08
Locatie: Ledeberg
Contacteer:

Re: van 0 naar marathon

Bericht door flightleader »

Van 0 naar een marathon is altijd mogelijk, maar je moet je tijd ervoor nemen. In principe kan je niet verwachten dat je al op 6 maanden een marathon kan lopen. Beginnen met 5km, dan 10km, de 10miles, de halve marathon (liefst een paar keer) en dan is het een grote stap naar de marathon. Je moet toch rekenen op minimum 2 jaar voordat je er aan kan denken, en dan nog blessurevrij blijven.

Mijn advies, stap voor stap en je tijd nemen en dan lukt alles 8-)
Lopen is een avontuur, genoeg stof voor een blog:
[url=http://www.flightleader.be/wordpress/]A Running Female Gamers mind[/url]
Alfred

Re: van 0 naar marathon

Bericht door Alfred »

@ Christoph Zoals FL zegt: neem je tijd en en ontdek of lange afstanden lopen iets voor jou is, niet iedereen vindt het leuk om bvb. 2 uur aan een stuk te gaan lopen en dat soort trainingen zijn net essentieel om een marathon tot een goed einde te brengen.
Het helpt natuurlijk als je er aan begint als sportman, maar vergeet ook niet dat je conditie en quads, hamstrings, kuiten, ... een voorsprong hebben op de pezen en botten die belast worden bij het lopen.
Toen ik ben beginnen lopen als iemand die zijn hele leven al aan sport heeft gedaan, kon ik na een paar maanden al 10km lopen aan 12km/u, maar had al vrij snel een lopersknie aan mijn been (haha). Bij mijn eerste marathontraining daarna ook nog shin splints.

Alvast veel succes, we zullen je volgen!
ChristofP
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2012, 16:20

Re: van 0 naar marathon

Bericht door ChristofP »

ik kan inderdaad al wel 5 a 7 km lopen ... maar ik ben toch begonnen met start to run ... eerst van 0 tot 5, dan naar de 10, 20 enz ... Ik hoor hier vaak zeggen dat men elke keer een rustdag moet laten ... Ik loop elke dag, maar ik doe wel elke les 2 keer? Mag dat ook?
Fotogravinnetje
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2012, 16:49

Re: van 0 naar marathon

Bericht door Fotogravinnetje »

Die rustdag is essentieel om je spieren te laten herstellen en sterker te worden. Als je sport beschadig je je spieren lichtjes. Op je rustdag herstellen je spieren weer, maar met wat extra. Elke dag lopen betekent dat je spieren nooit goed herstellen, dus is de blauwdruk om overbelasting te krijgen. Dus wees verstandig en zorg voor steeds minimaal 1 dag rust. Ik weet niet of Evy dat regelmatig benadrukt. Renate in ieder geval wel. Ook op je rustdag werk je aan je conditie en kracht! Te weinig rust en je pleegt roofbouw, te lang rust en je opgebouwde conditie verdwijnt langzaamaan weer. Dus 1 of 2 dagen rust tussen elke training is het beste
renzolini
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jul 2012, 16:23
Contacteer:

Re: van 0 naar marathon

Bericht door renzolini »

flightleader schreef:Van 0 naar een marathon is altijd mogelijk, maar je moet je tijd ervoor nemen. In principe kan je niet verwachten dat je al op 6 maanden een marathon kan lopen. Beginnen met 5km, dan 10km, de 10miles, de halve marathon (liefst een paar keer) en dan is het een grote stap naar de marathon. Je moet toch rekenen op minimum 2 jaar voordat je er aan kan denken, en dan nog blessurevrij blijven.

Mijn advies, stap voor stap en je tijd nemen en dan lukt alles 8-)
Inderdaad zelfde mening als je het in een korte periode wilt moet je geluk hebben dat je niet blessuregevoelig bent maar eigenlijk lijkt het me beter dat je begint met lopen zonder het doel een marathon te lopen maar eerder gewoon om conditie te krijgen en natuurlijk omdat je het graag doet.
Als je je dan beter en beter voelt kan je aan wedstrijden en langere afstanden denken.
Blogger => http://loopkalender.blogspot.be
Uitgebreide loopkalender met uitslagen => http://www.sportsites.be/loopkalender
Bloggen => http://www.bloggen.be/joggings
ChristofP
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2012, 16:20

Re: van 0 naar marathon

Bericht door ChristofP »

renzolini schreef:
flightleader schreef:Van 0 naar een marathon is altijd mogelijk, maar je moet je tijd ervoor nemen. In principe kan je niet verwachten dat je al op 6 maanden een marathon kan lopen. Beginnen met 5km, dan 10km, de 10miles, de halve marathon (liefst een paar keer) en dan is het een grote stap naar de marathon. Je moet toch rekenen op minimum 2 jaar voordat je er aan kan denken, en dan nog blessurevrij blijven.

Mijn advies, stap voor stap en je tijd nemen en dan lukt alles 8-)
Inderdaad zelfde mening als je het in een korte periode wilt moet je geluk hebben dat je niet blessuregevoelig bent maar eigenlijk lijkt het me beter dat je begint met lopen zonder het doel een marathon te lopen maar eerder gewoon om conditie te krijgen en natuurlijk omdat je het graag doet.
Als je je dan beter en beter voelt kan je aan wedstrijden en langere afstanden denken.
Het is inderdaad niet de bedoeling om mij te overhaasten. Een marathon is een mooie doelstelling, maar zowiezo wel een "enkele jaren plan". Mijn conditie is zeer goed, door het mountainbiken, maar lopen is toch nog iets heel anders. De 2 sporten is eigelijk tegenstrijdig. Voor fietsen heb je korte spieren nodig (wat ik al 10 jaar doe) en voor lopen lange spieren vertelde de kinesist tegen me. Dit is dus eerst ff wennen. Voorlopig ben ik enkel bezig met de kleinere wedstrijden. Bv 5km lopen, 24 mountainbike en nog eens 2,5 lopen. Hier zat ik laatst mee op een tijd van 1u40. Ik hou jullie op de hoogte
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: van 0 naar marathon

Bericht door Hellothere »

ChristofP schreef:Het is inderdaad niet de bedoeling om mij te overhaasten. Een marathon is een mooie doelstelling, maar zowiezo wel een "enkele jaren plan".
For starter, sluit ik mij aan bij eerder vermeldde opmerkingen. Een marathon gaan lopen van 0 naar 42,1 km is een werk van lange adem, zelfs al heb je vanuit andere sporten al een goede basisconditie meegekregen. Duurlopen is naast het trainen van de uithouding immers ook een kwestie van het trainen op de langdurige belasting van de spieren die specifiek door het lopen veel meer en intenser belast worden door het lopen, inderdaad heel anders dan bij de meeste andere sporten.

Mischien toch één goede tip, probeer die marathon niet als enige doel te stellen, maar stel een paar realistische “milestones” op voor onderweg. Vergeet eerst even die 42,1 km, maar kijk even naar een concrete datum waarop je de 10 km wil doen, de 15km (of 10 Miles), de 20, … (eventueel met een wedstrijd als afsluiter om je doelstelling voor jezelf, en tov. anderen te toetsen).
Pas als je zulk een milestone bereikt hebt, kijk je wat je daarmee wil doen (vb. consolideren, nieuwe afstand, zelfde afstand maar eerst snelheid bijspijkeren, …), stel je weer een nieuwe milestone, volgende doel, en hopla weer weg …

Dit is veel meer motiverend, omdat de volgende milestone telkens een realistisch doel binnen een realistisch tijdsbestek dekt.
Probeer de verschillende milestones niet verder dan een zestal maanden uit elkaar te leggen.

Een doelstelling van “misschien een marathon binnen enkele jaren” is geen echte doelstelling. Het ligt allemaal te ver af om concreet naartoe te trainen, en je geeft jezelf daardoor ook al direct de kans om te falen.

Ander voordeel van dit soort van milestones, is dat je je doelstellingen gemakkelijk kan bijsturen. Zoals Alfred reeds eerder terecht aangeeft, is het niet voor iedereen weggelegd om met regelmaat uren aan een stuk te gaan lopen.

Voor mezelf weet ik dat dit niet mijn ding zou zijn, en mijn hoogste ambitie blijft een halve marathon. Voor een volledige marathon heb ik jammer genoeg, noch de goesting, noch de moed, noch de tijd. Afstandjes tussen de 15 en 20 km daarentegen liggen me wel prima.
ChristofP schreef:Mijn conditie is zeer goed, door het mountainbiken, maar lopen is toch nog iets heel anders. De 2 sporten is eigelijk tegenstrijdig. Voor fietsen heb je korte spieren nodig (wat ik al 10 jaar doe) en voor lopen lange spieren vertelde de kinesist tegen me. Dit is dus eerst ff wennen.
Dat lopen en fietsen totaal verschillende sporten zijn, die aan het lichaam ook totaal andere eisen stellen is evident, en zelfs iemand die al jaren fietst dient voor het lopen nog even rustig op te bouwen dan iemand die een sportloos verleden heeft (conditie is in het eerste geval wel beter, kracht en ontwikkeling van de juiste spieren niet noodzakelijk).

Ikzelf Mountainbike inmiddels al een tiental jaren, en loop nog maar enkele jaren (ook begonnen met S2R, en verder rustig opgebouwd). Ook toen was het wennen, maar inmiddels heb ik ontdekt dat lopen met zowat alle andere sporten perfect te combineren is. Heel veel lopers op dit forum doen naast het lopen ook nog aan vb. fietsen, zwemmen, … en dat lukt doorgaans perfect.

Foutje wat velen nog wel maken, is dat er nogal eenzijdig wordt getraind. Velen concentreren zich puur op het duursporten, terwijl steviger spieren ook de blessurekansen verkleinen. Ik combineer het lopen/fietsen/fitness met spierversteviging (krachtcircuit/bodypump). Die verstevigde spieren ondersteunen beter de gewrichten waardoor de blessurekans verkleind.

Ikzelf ben daar noodgedwongen mee begonnen, vanwege een pre-hernia enkele jaren geleden, maar raad dit elke duursporter aan, zeker als er, zoals bij mij, al enige jaartjes op de teller binnen te komen.

Wat je ook verder doet, veel succes in elk geval.
Leen93
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:06
Locatie: kempen

Re: van 0 naar marathon

Bericht door Leen93 »

hangt van persoon tot persoon af
ik ben op ruim 1 maand van 0 naar een halve marathon gegaan aan 12.5 km/h
en nooit gesport vantevoren, bij sommigen gaat dat misschien sneller, bij anderen trager, maar mogelijk lijkt het mij zeker als je het echt wilt
veel succes ermee in ieder geval!
Plaats reactie