De Slakkengang

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Causa-Mortis
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:19

De Slakkengang

Bericht door Causa-Mortis »

Causa-Mortis
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:19

Re: De Slakkengang

Bericht door Causa-Mortis »

Loopweek 2

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samenvatting.

Afbeelding
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: De Slakkengang

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Je bent in beweging en loopt al meer dan 15 km, of dat nu in slakkengang is of in hazenloop, dat speelt geen rol...toch?
Inhale the future. Exhale the past.
Gebruikersavatar
Luke666
Berichten: 148
Lid geworden op: 24 mei 2017, 10:31
Locatie: Oudegem

Re: De Slakkengang

Bericht door Luke666 »

Je hebt al meer km gelopen dit jaar dan ik lol... Moet veranderen hahahahaa.. Mooi gelopen.. Houden zo! Grts Luc
Run Babby Run... :lol:
Causa-Mortis
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:19

Re: De Slakkengang

Bericht door Causa-Mortis »

Les 7


Afbeelding

Na les 6 had ik de indruk dat mijn kuiten wat strak aanvoelden en daarom besloten om les 7 op de Finse piste te lopen (in plaats van op de gravel atletiek piste). Dat loopt ietwat moeilijker maar leek mij beter om op een zachtere ondergrond verder te gaan.
Na les 7 blijkt dat ik ook de frequentie van 3x per week beter terugschroef naar 2x per week.
Mijn kuit (achillespees ?) blijft mij irriteren en deze morgen bij het opstaan had ik een lichte pijn onder de linker hiel (hielspoor ?). Ik ben, geloof ik, de meest blessure gevoelige persoon die er bestaat. Ik kan niet begrijpen, na alle voorzorgen te hebben genomen (traag lopen, gang analyse, nieuwe schoenen, aangepaste steunzolen op advies van het runners' lab, compressiekousen, lange warm-up, goed strectchen) dat ik toch zo vlug weer last krijg van blessures. Ik begrijp er niets van en om eerlijk te zijn word ik er wat depressief van.

Ik geloof niet dat ik iets ergens fout doe : ik doe een warm-up van 20 min (10 min gewoon wandelen en 10 min stevig doorwandelen), mijn les (mijn hartslag niet te hoog laten oplopen, dus zeker niet te snel lopen, slakkengang), na de les rustig terugwandelen naar huis en stretchen, de compressiekousen nog een uurtje aanhouden.

Kan er mij iemand advies geven wat ik nog kan doen om blessures te vermijden, doe ik iets fundamenteels verkeerd? of heb ik gewoon een blessuregevoelig lichaam?

Ben van plan om nu niet te gaan lopen tot vrijdag, dus 3 dagen rust.

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Causa-Mortis op 19 jan 2018, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Causa-Mortis
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:19

Re: De Slakkengang

Bericht door Causa-Mortis »

Les 8

Afbeelding

Hartslag iets hoger dan de vorige keer, nochtans de zelfde slakkengang als de vorige keer.
De 3 dagen rust waren wel een goed idee denk ik, kuiten voelden tijdens het lopen minder "stram" aan, vanaf nu loop ik voorlopig maar 2 keer per week. Heb ook de steunzolen vervangen door de standaard zolen (weet niet of dit een verstandige keuze is)
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: De Slakkengang

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Die HR is toch niet zo hoog denk ik, mijn pieken gaan geregeld boven de 155 bpm. Nu en dan een pauze inlassen kan geen kwaad hoor, er is niemand die zegt dat je x aantal maal per week MOET lopen.
Wat je steunzolen betreft heb ik net hetzelfde gedaan. Ik liet ook steunzolen aanpassen maar die gingen dan niet samen met mijn schoenen (Brooks Beast), dus andere schoenen gekocht (Brooks Addiction). Eerst ging het goed maar na een paar weken begon ik last te krijgen en kreeg blessures, die laten genezen maar later kreeg ik weer blessures. Nu heb ik die steunzolen en die Addictions in de vuilbak gegooid en terug mijn Beasts genomen zonder steunzolen en loop sindsdien blessurevrij :P . Hopelijk lukt het ook voor jou.
Inhale the future. Exhale the past.
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: De Slakkengang

Bericht door martmarbus »

Mooi gelopen hoor.
Een hoge hartslag (220 min je leeftijd is een vuistregel)
Maar na verloop van tijd zal je de vuistregel moeten bijstellen omdat je conditioneel er op vooruit gaat, waardoor je motortje bij meer inspanning langer op lage toeren kan draaien.
Ik heb bijvoorbeeld afgelopen woensdag de 184 aangetikt, waarbij mijn gemiddelde op 161 zat.
En toch voelde het goed. Volgens de vuistregel zou ik deze som hebben 220-63=157.
Zo zie je dat jij je nog niet druk hoef te maken om je hartslag. (mits je niks aan je hart en bloedvaten mankeert)
En de schema's van Evy zijn niet zo zwaar dat je hartritme veel te hoog uitkomt.
Dus wees gerust gesteld
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Causa-Mortis
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:19

Re: De Slakkengang

Bericht door Causa-Mortis »

Les 9

Afbeelding
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: De Slakkengang

Bericht door martmarbus »

Dat ziet er weer mooi uit.
Je doet het geweldig goed.
Bij les 10 en 11 zal je een dipje krijgen en denken: "waar ben ik mee bezig?"
Laat je niet verleiden tot stoppen. Gewoon de lessen blijven volgen, ook al zullen ze zwaarder worden.
Je zult zien dat, wanneer je het hele programma van 30 lessen hebt gehad, je zelf een 1e prijs mag geven en dat je dan eigenlijk alles op eigen niveau zelf kan doen.
En ook op je eigen muziek gaat lopen of misschien wel helemaal geen muziek gaat gebruiken.
Maar de stem van Evy zal de rest van je hardloop carrière in je hoofd gebrand staan.

Gaat zo door!
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Plaats reactie