Dagboek van een beginnend loper

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Dummie
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:06

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door Dummie »

Nu dus even nadenken voor volgende doelen. Waarschijnlijk hou ik het voor de rest van 2018 op 10km-events en weer de eindejaarscorrida in Leuven (12km) in hopelijk betere form dan vorig jaar. :D

Volgend jaar wil ik sowieso de Antwerp Ten Miles terug doen. Mijn vriend gaat dit jaar ook voor de 20km van Brussel, maar deze ga ik nu netjes aan mij voorbij laten gaan. (Al zou ik er niet tussen misstaan, gezien er nogal wat mensen er blijkbaar 4u over doen. Maar ik ga niet om te wandelen natuurlijk.) Misschien volgend jaar!
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door M_N_M »

Ik zou met de 20km van BXL in jouw geval toch ook nog een jaartje wachten (enerzijds is het toch terug 4km extra, anderzijds is het alles behalve vlak)

Ik richt me (zoals elk jaar) ook vooral op 5 en 10km wedstrijden :)
Enige uitschuivers die ik dit jaar nog mogelijk acht zijn great breweries (25km) begin juni en de halve marathon van Gent in het najaar.

Mn eerstvolgende is alvast de 10km van wichelen op 11/05!
Dummie
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:06

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door Dummie »

Succes met je doelen!

Ja, vorig jaar was het dan ook al zo heet op de 20km (maar toen werd daar zo'n spel niet rond gemaakt denk ik), plus dan de elementen die jij nog opnoemt, dus ik weet dat het mij niet gaat lukken dit jaar. Ikzelf denk aan de Furaloop in Tervuren (de 10km dan wel te verstaan, niet de 10 mijl. :D ), misschien de 5 mijl in Waterloo (ook weer geen 10 mijl :D ) en de Urban Trail van Brussel. In het najaar zie ik nog, want ik slabbak altijd in de zomer door mijn hooikoorts...
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door M_N_M »

Jij ook veel succes!
De warmte op de 10miles was idd een hot item op het nieuws terwijl er idd in de zomer veel wedstrijden gelopen worden waar de temperatuur nog een stuk hoger is (en het aantal slachtoffers veel lager).

Ik vermoed dat het hoog aantal incidenten vooral te wijten is aan de eerste hitte (het was de eerste dag van het jaar dat het ZO warm was, de dagen/week ervoor was het ook wel al goed maar de laatste week nemen de meesten vaak extra rust en ook al loop je nog 1-2 keer, je bent daar niet direct aan "gewoon") in combinatie met te weinig training (velen lopen jaarlijks de 10 mijl terwijl het niet echt frequente lopers zijn) en je eigen limieten niet kennen (als je na 3km down kan liggen op een wedstrijd van 16km, dan ben je toch echt niet goed bezig...). Het lange wachten in het startvak was volgens mij ook niet echt bevorderlijk (ik ben in het startvak gaan staan om 14U45, om klokslag 15u werd de start gegeven maar ben toch pas voorbij de start geraakt om 15u15 dus heb 30mins zitten bakken in de zon alvorens ik effectief kon beginnen lopen)

Ik moet wel niet veel spreken, een paar jaar terug ben ik ook al down gegaan op een (snikhete) 10k :lol:
In mijn voordeel spreekt wel dat ik pas tegen de grond ging bij 9.9km (ik zag de finish letterlijk maar de benen waren compleet verzuurd en leeg), ik kende mijn limieten nét niet :D
( intussen mijn lesje wel geleerd, mijn hartslagmeter is mn beste vriend :D )
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door M_N_M »

Dummie schreef:In het najaar zie ik nog, want ik slabbak altijd in de zomer door mijn hooikoorts...
hier was ik nog vergeten op antwoorden... Heb je daar zo veel last van? Ik heb ook hooikoorts en dat is een stevige piek in mei voor een paar weken maar met medicatie toch goed onder controle te houden.
Tijdens het lopen zelf meestal niet veel last van maar erna dan wel stevige loopneus, rode ogen,...
Dummie
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:06

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door Dummie »

Bij mij begint dat in juni tot eind augustus, ik ben allergisch aan gras en ik word daar ook kortademig van. Rode ogen en niezen ook, maar dat is niet hinderlijk voor het lopen, die kortademigheid wel. Ik heb daar veel last van. Ik had me voorgenomen een zuiveringskuur te doen, maar het is er natuurlijk niet van gekomen. :roll: Maar ben er nog niet voor langs de huisarts geweest, misschien eens doen...
M_N_M schreef: Ik moet wel niet veel spreken, een paar jaar terug ben ik ook al down gegaan op een (snikhete) 10k :lol:
In mijn voordeel spreekt wel dat ik pas tegen de grond ging bij 9.9km (ik zag de finish letterlijk maar de benen waren compleet verzuurd en leeg), ik kende mijn limieten nét niet :D
( intussen mijn lesje wel geleerd, mijn hartslagmeter is mn beste vriend :D )

Ohnee, zo erg! Awel, 200m voor de finish zag ik zondag ook een vrouw hangen aan zo'n dranghek. Die kon precies ook echt niet meer. En dat zag er zo'n fitte, slanke vrouw uit, zo erg! Ik hoop dat ze er alsnog is geraakt...
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door M_N_M »

Ik ook voor gras maar blijkbaar niet zo erg als jou ;)
Ik neem zyrtec of cirrus (beide vrij verkrijgbaar) en werkt goed. Nadeel van zyrtec is dat ik er vermoeid van word en van cirrus dat ik er heel energiek van word (vandaar eerder voorkeur voor het laatste) maar liever dat dan ganse dag liggen snotteren :)

Bij mij was het geen avance op die bewuste 10km, een vriend van me heeft mijn startnummer nog binnengebracht, ik kon niet meer op mijn benen staan en was pas na een dik half uur en enkele cola's later in staat om terug zelfstandig te stappen :P Op 10 miles heb ik ook iemand gezien die na de laatste draai op het laatste rechte stuk naar de finish op de grond lag, erg maar de harde realiteit ( maar vind ik toch al veel aannemelijker dan die dat er al lag na 3km :) )
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Er was iemand die zei dat hij 4 maanden geleden nog geen km kon lopen en die ging nu voor de 10 M. dat is toch waanzinnig :o , of hij het gehaald heeft weet ik niet maar het kan best die zijn die er al na 3 km lag.
Inhale the future. Exhale the past.
Dummie
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:06

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door Dummie »

Ja, dat snap ik ook echt niet. Nuja, ik ben zelf meer een trage opbouwer. Denk niet dat ik dit jaar nog voor meer dan ten Miles ga.

Hier is alles intussen goed verteerd, heb er afgelopen week loopjes van 5km, 9km en zonet 11km opzitten. Die 9km was wel in combinatie met wat sightseeing in Düsseldorf, dus heel relaxed gelopen let fotootjes onderweg gemaakt enzo... (prachtige stad trouwens, ik ging oorspronkelijk maar voor 5km, maar de fijne dingen bleven maar komen!) Puur toeval trouwens dat we er gelijktijdig met de marathon waren. :lol:
Plaats reactie