Dagboek BlackScorpion

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Hoi,

Ik ben vroeger (jaren geleden) eens gaan lopen, maar ik liep te snel en kon het niet lang volhouden, dat idee was dus snel opgeborgen.
Maar nu las ik enkele weken geleden over een Start to Run programma van 14 weken in mijn buurt met een atletiekclub en heb me er snel voor opgegeven.

Ik ben direct goede loopschoenen gaan kopen en wat loopkleding en ik was er klaar voor, een collega had zich ondertussen ook opgegeven ervoor.
De eerste les was op donderdag 17 maart en we stonden vol verwachting (en zenuwen) aan de atletiekpiste.
Daar kregen we het nieuws dat we 1 keer per week in groep zouden trainen (elke donderdag) en verder 2 keer per week op onszelf moeten lopen.
Elke donderdag in groep op de piste en op dinsdag is er de mogelijkheid om ook op de atletiekpiste te lopen op onszelf.
En op 26 juni moeten we meedoen met een 5 km wedstrijd als 'examen'.

Lopen heeft me vreemd genoeg nooit geïnteresseerd, dus waarom ga ik dan wel lopen?
In de eerste plaats om te proberen iets aan mijn conditie te doen, ik heb echt nul komma nul conditie.
En in de tweede plaats, goh je kan overal en eender wanneer gaan lopen, wat toch ook wel handig is tov vaste uren en plaatsen.

En dus begonnen we. Ik moet zeggen, tot afgelopen zondag was het gewoon afzien en proberen de intervals uit te lopen.
Het zijn andere intervals dan met de Start to Run app van Evy Gruyaert, je kan ze niet echt vergelijken.
De groep is ook erg verdeeld, er zijn er een paar (waaronder mijn collega) die echt snel lopen en er zijn er die haast stappen.
Ik zit normaal gezien ergens op 1/3, niet op kop, maar ook niet achteraan.

Al snel had ik de Runkeeper app gedownload en buiten af en toe een bug (dat hij niet zegt dat je moet stappen en je dus teveel loopt), vind ik hem wel leuk om te gebruiken.

Nu afgelopen zondag moest ik les 11 lopen in de polders en tot mijn extreme verbazing, ging het enorm goed!
Voor de eerste keer bleef mijn ademhaling rustig, kon ik de intervals goed volhouden en achteraf had ik nog energie over!
Ik dacht dat ik trager dan anders liep, maar in tegendeel, Runkeeper vertelde me dat ik sneller had gelopen dan anders.
Normaal loop ik ergens in de 6 KM/U en zondag heb ik in de 7 KM/U gelopen.
Ik had vlak ervoor nog de ramen gekuist, dus ik verwachte me eigenlijk aan niet veel, maar in tegendeel!
Zo blij dat ik was, ik dacht dat ik eindelijk 'the groove' had gevonden, dat ik eindelijk lopen leuk vond en mijn lichaam mee werkte.

Vol goede moed ging ik gisteren aan de slag met les 12 op de atletiekpiste, maar ach...
Ik heb een zittend werk en heb de laatste tijd erg weinig te doen, maar niets doen en heel de dag zitten put uit.
Misschien dat ik beter voor het lopen wat in huis kan kuisen of ik weet niet wat doen, gewoon om mijn lichaam in actief-modus te krijgen.
Er waren nog 2 van onze groep die op dat moment gingen lopen, maar zij lopen sneller dan mij en toch probeerde ik hen bij te houden.
Normaal was het 5x 5 minuten lopen + 1 minuut wandelen, maar ik ben na 1x 5 minuten lopen moeten stoppen.
Was mijn lichaam niet actief genoeg, liep ik te snel? Ik weet het niet.
Maar ik begon te hyperventileren en ik moest echt stoppen, anders had ik denk ik letterlijk op de grond gecrasht.
Naar huis gegaan en tot 1 uur nadien bleef ik half hyperventileren.
Tot 2 uur nadien kon ik amper op mijn benen staan, ik kon zelfs mijn armen niet omhoog houden om mijn haar te drogen.
Ik ben zo teleurgesteld...

Aangezien het vaste lessen zijn, kan ik niet donderdag de les herhalen, ik moet meedoen met de volgende les.
Ik moet eerlijk bekennen, ik ben er een beetje benauwd voor.
Na zondag had ik zoveel moed, na gisteren... not so much.
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Eerst en vooral welkom op het forum ;) , wat een intro zeg :P . Je bent met de goede instelling gestart, goede schoenen zijn een must voor elke loper. Je hebt zo te lezen 11 lessen gelopen zonder noemenswaardige problemen, wat je volgens mij fout gedaan hebt in les 12 is lopers volgen die sneller lopen dan jij, NOOIT DOEN!!! :!: , gewoon je eigen tempo volgen. Je hebt te veel van je lichaam gevraagd en het is in verdediging gegaan met de gekende gevolgen. Het kan ook zijn dat je gewoon een offday had maar ik denk dat je je geforceerd hebt, geen probleem, gewoon donderdag rustig aan doen en de kat wat uit de boom kijken. Veel succes en laat iets weten aub ;)
Inhale the future. Exhale the past.
Gebruikersavatar
Saskia1982
Berichten: 363
Lid geworden op: 16 mar 2016, 15:21
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door Saskia1982 »

Goed naar je lichaam luisteren en probeer je niet te druk te maken over de lessen.
Blijkbaar heb je nu even wat meer rust nodig om te herstellen, dan kan je beter een les wat rustiger aan doen als forceren. Dan is er echt nog kans dat je de les daarop gewoon weer kan uitlopen.
22-01-2016 eerste rondje hardlopen, het begin van een gezonde hobby..
Langste afstand tot nu toe: 15 km :D
9 juni - 4 mijl van Vierpolders, mijn eerste evenement en het was geweldig!
18 december - 10K (of halve marathon) Spijkenisse
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door martmarbus »

BlackScorpion, welkom bij de club der verslaafden.

Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent, maar.
Je bent nu al feller bezig dan dat ik ooit ben geweest. ;)
Maar denk zeker ook aan rustdagen, die zijn ook erg van belang. Want tijdens die dagen kunnen je spieren zich weer goed herstellen en worden ze sterker.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Ik heb mijn rustdagen hoor, ik volg braaf het schema dat we krijgen van de atletiekclub, 3 dagen in de week lopen en minstens 1 dag rust tussen de loopdagen.

Ik denk ook dat ik fout gegaan ben in die 2 mensen te proberen volgen. Normaal doe ik dit niet, maar ik voelde me een beetje onzeker.
Stonden redelijk wat mensen te kijken naar hun kinderen die tegelijkertijd bezig waren op de piste.
Normaal trek ik me dat allemaal niet aan, maar misschien wilde ik onbewust niet 'de slak' lijken.

Morgen is het opnieuw een groepsles, 2 keer 10 minuten lopen met 3 minuten wandelen tussen.
We zullen zien hoe dat gaat, zowiezo moet ik proberen niet te snel te lopen, dat wreekt zich...
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door fann »

Beter een slak die aankomt dan een haas die halverwege doodvalt :lol:


Succes en vooral ... Geniet ervan !!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door martmarbus »

En wat maakt de snelheid nou uit?
De haas en de schildpad vieren allebei op de zelfde dag kerstfeest.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

martmarbus schreef:De haas en de schildpad vieren allebei op de zelfde dag kerstfeest.
:lol: :lol: :mrgreen:
Inhale the future. Exhale the past.
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

De schildpad hier!

Deze avond heb ik samen met de anderen van mijn groep de volgende les gelopen. 10 min lopen, 3 min wandelen, 10 min lopen.
Braaf mijn eigen slakkengang gelopen, dju vergeten zien hoe snel ik gelopen heb, zal morgen eens op mijn Runkeeper zien.
De eerste 10 minuten gingen best ok, was wel blij met de 3 minuten wandelen (die veel te snel voorbij waren).
Maar de 2e keer 10 minuten duurden 2 min te lang voor mij, heb ze wel uitgelopen, maar met de tong op de grond.
Die laatste 2 minuten begon ik weer te snel te ademen enzo. Dat vond ik wel spijtig, gaf me geen voldoening daardoor.

Zaterdag of zondag is het weer 2 keer 10 minuten lopen met 2 minuten wandelen tussen.
En dinsdag met 1 minuut tussen.
Help...
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door martmarbus »

Als je ademhaling problemen krijgt, adem dan langer uit dan je inademing is. Het is even wennen, maar je gaat dat dan vanzelf rustiger ademen. Het beste is inademen door de neus en uitademen door de mond. Maar vaak heb je bij het door de neus ademen adem te kort. Dus alles door de mond ademen dan.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Plaats reactie