Dagboek BlackScorpion

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door martmarbus »

Het is ook de bedoeling dat je oud wordt en nog heeeeeel lang in beweging mag blijven. :D
Tip voor de knieën
Zorg voor een goede warmingup en aan het einde een eenvoudige coolingdown.
Uitwandelen hoort daar ook bij.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Nu zijn beide kniëen moeilijk aan het doen, we voelen 'vermoeid' aan en doen een beetje pijn als ik ga zitten en dergelijke bewegingen.

Loopschoenen: die zou ik binnenkort eens moeten vervangen. Ze zijn nog niet aan hun 1000 km, maar ze zijn al wel 5 of 6 jaar oud. Ik heb zo een berekening gemaakt naar online tips waarbij rekening gehouden wordt met aantal jaren enzo en ik zou zo binnen een maand of 2 ze moeten vervangen. Maar of het daar aan ligt? Sinds mijn sportzooltjes had ik niets last van mijn kniëen door te schoenen. Soit, zal toch eens binnenkort een winkel moeten binnenspringen. De vraag is alleen nu of mijn kniëen het gaan volhouden, want ik heb geen zin om 200 euro uit te geven aan schoenen die ik uiteindelijk niet meer kan gebruiken omdat ik niet meer kan lopen.

Opwarmen en cooling down: ik doe een aantal dynamische opwarmingsoefeningen zoals been zwaaien, kuit-stretches, squats enzo en wandel dan een stukje tot mijn beginpunt. Na het lopen wandel ik opnieuw het stukje naar huis, maar moet eerlijk toegeven dat ik dan geen stretches meer doe.

Kniëen: ik vrees een beetje dat ik mijn kniëen wat overbelast heb. 3 keer per week lopen + wekelijks tai chi (in welke ik mijn kniëen toch ook verbuig) + sinds kort dagelijks touwtje springen is vrees ik te veel voor mijn knietjes. Ze voelen 'vermoeid' aan en doen pijn als ik bewegingen doe zoals gaan zitten, rechtstaan, etc. Ik heb nu al een week niet gelopen, alsook heb ik het touwtje springen aan de kant gelegd (ik vermoed dat ik een slechte techniek heb) en ben ik niet meer naar de tai chi geweest. Dus echt pure rust voor de kniëen sinds een week. Ik heb ook een supplement besteld om te nemen om gewrichten en kraakbeen te beschermen en zogezegd te herstellen dat ik dan een maand of 3 zal nemen in de hoop dat dat ook iets zal helpen.

Mijn plan nu is eigenlijk om te beginnen met elke dag een korte wandeling te doen, met misschien 1 keer per week een langere wandeling en 1 keer per week een loopje. Ik weet dat ik niet moet verwachten in dat loopje 10 kilometer te halen als ik maar 1 keer per week loop. Maar ik hoop dat ik op deze manier misschien mijn kniëen terug in orde krijg én dat het lopen toch niet helemaal uit mijn lichaam gaat. Plus binnen een paar weken heb ik wat vakantie en misschien dat ik - als ik s'ochtends kan lopen - ik misschien terug het lopen wat meer kan opbouwen. Touwtje springen laat ik in ieder geval helemaal voor wat het is, zonder persoonlijke begeleiding vrees ik dat mijn techniek zo slecht is dat het mijn kniëen beschadigd. De tai chi weet ik nog niet, het zijn in nog maar 2 lessen die ik kan volgen, dus misschien dat ik gewoon niet meer ga (ondanks het mijn benen wel hielp sterker te worden).

Soit, even in het sukkelstraatje dus...
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Ik leef nog...

Ik heb een maand ofzo niet gelopen om de knieën rust te gunnen. Denk niet dat het geholpen heeft, ik ben een beetje bang dat het mijn artritis zou kunnen zijn, wat slecht nieuws zou zijn inzake de baxters die ik krijg. In ieder geval, ik volg het op en laat het nakijken indien het erger wordt ofzo.

In ieder geval ben ik terug beginnen lopen. Ik heb 3 loopjes gedaan zonder de Jeff Galloway run-walk-run methode (dus gewoon aan 1 stuk gelopen), waaronder 2 keer een 5K. Ik heb nu aan mezelf bewezen dat ik 5K kan lopen zonder Jeffing en dus aan 1 stuk.

Maar vandaag heb ik toch teruggegrepen naar Jeffing (run-walk-run methode) met mijn gebruikelijke ratio van 4min30 lopen + 0min30 wandelen. En dat voelt toch veel aangenamer aan. Ik heb veel meer energie, voel me beter, heb minder pijntjes tijdens het lopen, mijn ademhaling is betet, etc. Dus ik heb bewezen dat ik 5K in 1 stuk kan lopen, maar voor mij is Jeffing toch het beste. Ten slotte loop ik voor het plezier.

Vandaag heb ik dan 7 km op 60 minuten gelopen en het voelde goed aan. Ik denk dat in deze vakantie (nog 2 weekjes) een 2e 10K misschien wel eens zou kunnen gebeuren...
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Een onverantwoorde 10K...

Heb deze voormiddag mijn tweede 10K gelopen! Wel beetje onverantwoord. Tot 2 weken geleden had ik een maand niet gelopen. Sindsdien 1x3K + 3x5K + 1x7K en dan nu in plaats van verder op te bouwen, ineens een 10K.

Maar soit, I did it :mrgreen:

5 minuten trager dan mijn eerste 10K, maar dat doet er niet toe. Het is een tweede 10K op mijn naam!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

En sinds zondag heb ik nog een 5K gedaan en deze voormiddag mijn derde 10K. Wilde nog even profiteren van mijn laatste vakantiedagen. Maandag terug werken...
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door Hellothere »

BlackScorpion schreef: 04 sep 2021, 14:53 En sinds zondag heb ik nog een 5K gedaan en deze voormiddag mijn derde 10K. Wilde nog even profiteren van mijn laatste vakantiedagen. Maandag terug werken...
Goed eh ... en als je eenmaal iets bereikt hebt (zoals die 10K) ga je dat niet meer willen lossen.
Ik heb dat zelf ook meegemaakt, als je één keer 10K hebt gelopen, ga je dat met enige regelmaat sowieso willen doen.
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Op zondag 19/09 is er de wereldrecord poging om ter meeste mensen over de wereld die op die dag 10K lopen. Dan ga ik al zeker nog eens een 10-ertje proberen om aan dat wereldrecord mee te doen :D

Zou vandaag moeten gaan lopen (dinsdag niet gelopen wegens baxter). Maar nu ik terug aan het werk ben, is het lopen na werk weer echt een opgave. Op vakantie aan zee voelde ik me altijd 'fris en fruitig' om te lopen, of ik nu in de voormiddag of in de namiddag ging lopen. Maar nu na een hele dag werken, voelt mijn lichaam aan als een zak pudding ofzo en is het idee van lopen niet zo leuk. Daar moet ik toch iets aan doen...
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door martmarbus »

Door de weeks korte loopjes en in het weekend lange loopjes.
Zo vul je toch de overgebleven tijd.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Yups, dat ben ik ook van plan.
In de week wil ik mijn loopjes ook 5K maken en in het weekend zie ik wel.
Elk weekend 10K is misschien wat veel gevraagd?

Nu gisteren lukte het niet om te gaan lopen. Warm + moe + uitgeput door al 2 dagen middenrif-spasmen te hebben.
In de plaats heb ik wel een wandeling van 5 km gemaakt op een stevig tempo.
Uiteindelijk heb ik 5K gewandeld in 54 minuten, een dikke 10 minuten meer dan als ik die afstand loop.
Het voelde wel goed aan, ik moet onthouden dat als ik ECHT ECHT ECHT niet wil / kan lopen, ik de afstand wandel (stevig tempo).
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Vorige week heb ik dan enkel op donderdag een 5K wandeling gedaan op goed tempo.
En op zondag heb ik een 5K loopje gedaan in de polders.

Normaal zou ik deze week dinsdag + donderdag 5K gelopen hebben.
Maar vandaag (donderdag) krijg ik mijn 3e covid-vaccin (weet ik pas sinds dinsdag) en morgen (vrijdag) heb ik een doktersafspraak.
Zaterdag ga ik sowieso niet lopen de dag voor de 10K, dus heb ik besloten om dan gisteren (woensdag) te lopen.
Dan was de week wat mooier verdeelt qua loopje en heb ik weer een 5K gedaan.

Ik moest gisteren in mijn laatste uurtje op het werk een groot (veel items) order invoeren in het systeem en dacht om wat muziek op te zetten op mijn headset. Had Disturbed opgezet en een beetje luid en die muziek zweepte me echt op en maakte dat ik echt een gevoel kreeg dat ik energie moest lozen en ik wilde gaan lopen. Omdat ik meestal na het werk futloos ben en geen zin heb om te lopen, wilde ik proberen om die loop-vibe te behouden. In de auto naar huis heb ik dan Rammstein luid opgezet en ik kon de running-vibe-zin behouden. Thuis aangekomen, omgekleed en buiten gesprongen. Tijdens het loopje met 1 oortje in (1 om het verkeer te kunnen horen) nog wat Rammstein geluisterd en het ging GOED!

Wel wat snel vertrokken, maar ik voelde me goed en het lukte me om elke kilometer een beetje sneller te doen (negative splits!). Ik wilde voor een PB gaan, maar daar heb ik een 2 minuten te traag voor gelopen. Mijn PB op 5K (gelopen tijdens een 10K) is 39:13 en ik heb gisteren 40:58 gelopen. Ik heb mijn best gedaan, maar het lukte niet. Nu niet dat ik elk loopje een PB wil behalen. Ik wil vooral comfortabel lopen. Maar omdat ik me zo energiek voelde en zo snel gestart was, dacht ik, why not.

Vandaag na het werk dus mijn 3e covid prikkie halen en hopen dat ik geen last ga hebben dat ik op zondag mijn 10K niet zou kunnen doen!
Plaats reactie