Dagboek BlackScorpion

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door martmarbus »

Het lange lopen zit in elk geval in je benen. Dat is een voordeel op de langere afstanden.
Goed gedaan.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Ik heb een tijd geleden koppig in mijn hoofd gestoken dat ik op dinsdag - donderdag - zaterdag/zondag zou lopen en niet op andere dagen. Kwestie van een soort van ritme / plan te hebben. Maar dinsdag had ik mijn 4-wekelijkse reuma-baxter en zoals je weet, daarna ga ik niet lopen. Dus was gisteren (donderdag) mijn eerste loopje van de week.

Mijn hydratatie-vest was toegekomen en die heb ik dan ook gisteren zijn maiden-run gegeven. 1 flexibele fles van 500 ml in een zak, jellies in een ander zakje, telefoon in nog een andere zak en dan had ik nog 4 zakken over (en op de rug nog extra), handig!! En terwijl ik eerst het nut niet zag van die lange rietjes aan die flessen, moet ik toegeven, dat is wel handig! Hiervoor zat ik te sukkelen met een flexibel flesje dat ik uit en in mijn heuptas moest wringen. Maar met dat rietje, kan je heel snel en gemakkelijk een slokje nemen. In short, de vest is goedgekeurd!

Had nog wat meloen gegeten vlak voor mijn loopje en ik wist dat ik me hierdoor kon vervloeken. Normaal mag ik tot 2 uur voor een loopje niets eten, of ik krijg steken. Maar much to my surprise is het goed gelopen, geen steken en mijn hongertje was over.

As always deed ik aan Jeffing met een ratio van 4min30 lopen / 0min30 stappen. Het plan was om eerst 10 minuten rustig te lopen en daarna wat fartleks erin te gooien. En ik had een stiekume hoop om mijn PB op de 5 kilometer te verbreken. Het lopen ging goed, ondanks het na een werkdag was en ik heb er een hele hoop fartleks in gesmeten. Op het einde heb ik nog echt alles gegeven, want ik zag dat ik echt dicht bij mijn PB zat. Maar spijtig genoeg heb ik 25 seconden minder snel gelopen dan mijn PB en heb ik het dus niet gehaald. Dit terwijl ik echt stikkapot was en bijna kon overgeven. Mijn PB is 39:13 en gisteren heb ik 39:38 gelopen. Ik weet dat dat voor jullie absoluut niet snel is, maar voor mij is dat dus echt alles geven, haha.

En het rare is dat ik die PB op 5K dus gelopen heb tijdens een 10K, echt raar.

Soit, ik heb wel besloten om geen PB's meer na te jagen. Het lopen moet leuk blijven en zo alles geven en kapot gaan is nu niet direct leuk te noemen. Ik had wel - ook tot mijn grote verbazing - negatieve splits. Iets dat ik onmogelijk achtte bij fartleks lopen. Maar kijk, het kan dus. Maar zelfs negatieve splits ga ik niet meer bewust najagen. Again: het moet leuk blijven.

Op naar meer!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door martmarbus »

Blijf optimistisch. Je zit goed in je loop vel.
Loop met plezier en eens een weekje niet lopen, om wat voor reden dan ook, is helemaal niet erg. Het is zelfs goed voor je lichaam.
Rust is ook trainen moet je maar denken.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Rust is saai :lol:

Zaterdag zat ik weer aan zee en was het tijd voor het lange loopje van de week. Na 11,5 km zou je denken dat het tijd was voor 12 km. Maar nee hoor, het getal 13 waaide naar me! Hydratatievest aan met 500 ml water en een paar gummies (en zakdoeken), beetje opwarmen en weg was ik.

De grote baan volgen, langs de haven en het duinenpad en dan de polders in (waar tegen die tijd de mist opgelost was). As usual deed ik aan Jeffing, dus 4min30 lopen + 0min30 stappen. Het ging heel goed, echt heel goed. Ik ben best traag gestart om dan in de loop van het loopje een beetje te versnellen. Het weer was super, lekker verse lucht en het loopje voelde zalig aan. Op 12 km voelde ik me alsof ik de wereld aankon. Allé, het is te zeggen, ik voelde me alsof ik 10 miles aankon. Maar bleef bij mijn originele idee van 13 km. Het gekke is dat vanaf dat moment het wat moeilijker (zwaarder) werd. Maar ik heb dat ook bij wandelingen. Ik kan blijven gaan, tot op het moment dat het einde nadert. Hoe dichter het einde komt, hoe zwaarder het wordt. Puur psychologisch!

Maar ik heb het dus gedaan, 13 km en die 10 miles voelt nu echt niet ver af meer...
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Heb nog een boek geleend gekregen van een collega over lopen en training en ik las onderstaande woorden.

QUOTE
Uit deze tabel (X) kun je bijvoorbeeld afleiden dat een toploper voor 80 km per week 5 uur (of 300 minuten) nodig heeft, terwijl een jogger hiervoor 7 tot 8 uur nodig heeft. De belasting op het lichaam om 80 km per week te lopen is met andere woorden voor de jogger dus veel groter dan voor de toploper. Vandaag dat we ook in verband met het weekvolume beter spreken in termen van tijdsduur dan in termen van kilometertotaal.
UNQUOTE

Dit vind ik zeer interessant. Ik was mij de laatste tijd wat aan het storen aan het feit dat ik meer tijd nodig heb voor dezelfde afstand dan veel andere lopers. Dat ik vb. 90 minuten moet uittrekken voor 10K, terwijl een andere ook 10K kan lopen en maar 60 minuten of minder moet uittrekken uit diens schema. Maar eigenlijk mag ik niet kijken naar de afstand en moet ik meer kijken naar de tijd. Ik ben 90 minuten aan het lopen, terwijl die andere 'maar' 60 minuten loopt. Dus 10K lopen is voor mij zwaarder / meer belastend dan voor iemand die sneller loopt. Dus ik moet niet te denegrerend doen over mijn eigen loopjes :oops:
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door Hellothere »

BlackScorpion schreef: 11 okt 2021, 10:40Dus 10K lopen is voor mij zwaarder / meer belastend dan voor iemand die sneller loopt. Dus ik moet niet te denegrerend doen over mijn eigen loopjes :oops:
Wat je vooral moet proberen te vermijden, is jezelf te vergelijken met anderen.
Iedere loper heeft een eigen stijl, tempo, maar ook conditie, VO2 max, spiermassa, opbouw, ...
Het heeft dus geen zin om puur naar jouw tijd te kijken over een afstand, en dan te stellen dat je meer inspanningen doet omdat je langer loopt.
Hoewel dit gedeeltelijk klopt. Iemand die al langer loopt is beter getraind, heeft een betere conditie, heeft meer spiermassa en zal inderdaad hetzelfde loopje sneller lopen als jij en vermoedelijk ook met minder inspanning dan jij omdat zijn/haar zuurstofhuishouding efficienter is en hij/zij met meer kracht ook meer snelheid kan ontwikkelen.

Maar dan nog ... ook deze persoon is ooit begonnen aan een slakkegangetje, met vallen en opstaan, met veel inspanningen, ...

Ik loop nu met redelijk gemak 10K op (iets) minder dan een uur, maar ik herinner mij nog levendig mijn eerste 10K loopjes waar ik een pak meer tijd nodig had voor diezelfde 10K en halfdood aankwam (en met een hartslag in Z5 die niet echt gezond was). Dus toen moest ik inderdaad een pak meer inspanning leveren voor die 10K als nu.

Hierdoor heb ik overigens respect voor ALLE lopers, zeker voor beginnende lopers, die met veel moeite en aan een lager tempo hun loopjes afwerken, omdat ik het zelf ook heb meegemaakt.

Maar om dezelfde reden vergelijk ik me dus niet met anderen, er zijn er die het beter doen, en waarvan ik hoop dat ik ook ooit in de buurt van hun tempo zal komen, en anderen die veel trager lopen, en die misschien ooit, mits nodige opbouw, er ook op vooruit gaan.

Verder loop ik MIJN loopje aan MIJN tempo, binnen MIJN tijd, en meestal ben ik daar blij mee.

Uitzondering : een wedstrijd of loopevent. Daar is het natuurlijk wel interessant om mijn tijd naast die van de anderen te leggen, gewoon om te weten hoe ik loop in verhouding tot "de meute".

Maar verder : gewoon lopen en genieten (en als alle andere lopers je voorbij lopen aan een veel hogere snelheid, who cares ;) ).
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door martmarbus »

Hellothere schreef: 11 okt 2021, 11:23 Maar verder : gewoon lopen en genieten (en als alle andere lopers je voorbij lopen aan een veel hogere snelheid, who cares ;) ).
Amen.
Dat heb je weer eens netjes verwoord Hellothere.
Als of ik mijzelf hoor praten. :D
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door Hellothere »

martmarbus schreef: 11 okt 2021, 13:19Amen.
Dat heb je weer eens netjes verwoord Hellothere.
Als of ik mijzelf hoor praten. :D
Yep, en het was weer even geleden dat ik nog dezelfde "preek" heb gegeven hier op het forum.
Was voor mij dus ook weer een goede oefening :D :D :D
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door martmarbus »

:lol:
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

martmarbus schreef: 11 okt 2021, 13:19 Hellothere wrote: ↑Mon 11 Oct 2021, 10:23
Maar verder : gewoon lopen en genieten (en als alle andere lopers je voorbij lopen aan een veel hogere snelheid, who cares )
Wel niet vergeten van even te zwaaien hé :lol:
Inhale the future. Exhale the past.
Plaats reactie