Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
Tr€€
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 mar 2016, 23:41

Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door Tr€€ »

Dag allemaal,

Omdat ik ondertussen al geruime tijd jullie verhalen volg en mezelf hier vaak mee identificeer, wil ik op door dit "dagboek" mee bijdragen om dit forum levendig te houden (en twijfelaars te overtuigen om ook hun loopschoenen aan te trekken!). Ik merk dat de verslagen van M_N_M, dirk.vancoillie, marmarbus, zoefje of de bijdragen van Holenmens, en nog vele anderen (zonder iemand te kort te willen doen) mij telkens mateloos konden boeien.

Ben nu aan les 1 van een 20-weken schema om 10km in 44 minuten te voltooien (schema is hier volledig terug te vinden). Dat gaat mijn eerste "hoofddoel" worden, daarna zien we weer verder. Heb tot mijn 18de gevoetbald op (heel) laag niveau, maar ben van nature altijd wel een goede loper geweest en heb er ook wel de lichamelijke bouw voor. Daarna het studentenleven ingedoken en tot mijn 26ste amper nog gesport (nu 27 jaar jong - en behorend tot het sterke geslacht :mrgreen:). Ik denk dat mijn sportieve activiteiten sindsdien op twee handen te tellen waren. Gewicht is wel min of meer constant gebleven (+- 70 kg), dus dat scheelt ook weer wat, dat is ook niet meteen de reden waarom ik hardloop. Ik merk gewoon dat ik véél meer goesting en energie krijg van sporten in het algemeen. Dat verslavend gevoel is vele van jullie ook niet onbekend, denk ik.

Vorig jaar dan toch maar eens besloten om nieuwe sportschoenen en goedkope sport t-shirtjes te kopen van de decathlon en hop, verstand op nul en vol gas vooruit! 5km ging al bij al nog vrij vlot. Enkele maanden verder een inspanningstest ondergaan en deelgenomen aan een eerste (lokale) kermisjogging en sindsdien de smaak he-le-maal te pakken! Gewoon fantastisch om wekelijks 3 tot 4 keer dat hoofd helemaal leeg te lopen, die verzuring in de benen te voelen en gans bezweet thuis te komen. Of om te lopen tussen een massa mensen die allemaal zichtbaar zwaar in hun krachtenarsenaal aan het duiken en zijn en maar één doel hebben: over die verdomde eindmeet lopen/wandelen/kruipen en dat liefst in een prettige tijd. Ik vind dat persoonlijk helemaal geweldig :mrgreen:. Ik heb dan ook ontzettend veel respect voor zulke sporters, wat voor tempo zij ook mogen lopen. In het najaar van 2015 dan wel een blessure "opgelopen" aan de achillespees. Zelf dokter gespeeld en mezelf 1 à 2 weken verplichte rust gegund. Helaas was de pijn nog steeds voelbaar, waardoor ik besloten heb om 3 maanden aan de kant te blijven. Nu dus sinds januari 2016 terug begonnen en het gaat terug soepel. Af en toe last van kwaaltjes in het onderbeen of aan de voeten, maar niets om serieus zorgen over te maken.

Les 1 is dus sinds vanmiddag een feit: 15 km in 1u21'45'' met een gemiddelde hartslag van 164 slagen per minuut (maximum ligt rond de 194 bij mij). Geeft een tempo 5'27'', wat mooi enkele seconden onder het doel van les 1 was!

Op naar meer!!
Laatst gewijzigd door Tr€€ op 17 mar 2016, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: YES, WE CAN!

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Welkom op het forum ;) , We kijken er al naar uit om je ervaringen te lezen, een mooi schema trouwens, wel niet iets voor mij, ik loop gewoon m'n kms en tijd is niet belangrijk alhoewel ik toch best wel trots ben als ik eens mijn record verbreek :mrgreen: .
Hoe is het nu met de pees van Achiel? Ik ben 7 weken out geweest met hetzelfde euvel en ben nu voorzichtig terug aan het opstarten maar om nu direct te beginnen met 15 km te lopen :o , dat is wat te veel gevraagd van mijn oude knoken dus kalm aan doen.
Veel succes met het streven naar je doelstellingen en bedankt om mijn epistels te lezen ;)
Inhale the future. Exhale the past.
Gebruikersavatar
Tr€€
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 mar 2016, 23:41

Re: YES, WE CAN!

Bericht door Tr€€ »

dirk.vancoillie.5 schreef:Welkom op het forum ;) , We kijken er al naar uit om je ervaringen te lezen, een mooi schema trouwens, wel niet iets voor mij, ik loop gewoon m'n kms en tijd is niet belangrijk alhoewel ik toch best wel trots ben als ik eens mijn record verbreek :mrgreen: .
Hoe is het nu met de pees van Achiel? Ik ben 7 weken out geweest met hetzelfde euvel en ben nu voorzichtig terug aan het opstarten maar om nu direct te beginnen met 15 km te lopen :o , dat is wat te veel gevraagd van mijn oude knoken dus kalm aan doen.
Veel succes met het streven naar je doelstellingen en bedankt om mijn epistels te lezen ;)
Dag Dirk,

Bedankt voor de verwelkoming!

Met Achiel gaat het goed, zoals gezegd sinds begin dit jaar het lopen terug opgepakt (om exact te zijn: 29 december m'n eerste loopje, zie gegevens hieronder).
Afbeelding

Heel gezapig tempo, zonder te forceren er terug inkomen. Vooral geconcentreerd op duurlopen in zone 1, beetje onnatuurlijk traag lopen zeg maar. Wel wekelijks de afstand lichtjes verhoogt en na elke periode van 3 weken trainingsarbeid één week relatieve rust (lees: een week met 1 of 2 trainingen minder). Na verloop van tijd enkele intervallen in mijn weekplanning gestoken en ik moet eerlijk zeggen dat ik me hier wel zorgen om maakte. Mijn achillespeesblessure is nl. ontstaan tijdens een intervaltraining, training toch nog afgewerkt, enfin, klassieke fout natuurlijk. Soit, we zijn nu 2 en halve maand verder en de afstand is opgebouwd tot een goede 15 km, waar ik erg blij mee ben.

Voor diegene die nog op zoek zijn naar schema's, vind ik die van energylab wel goed. Ze zijn wel betalend (1 euro per week), maar de opbouw is haalbaar en het is voor alle beginniveau's (beginner, gevorderde of expert). Het motiveert ook omdat het trainingsschema piekt naar een zelfgekozen loopevenement. En als ik me nog goed herinner kan je minstens één trainingsweek al zien zonder te betalen.
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: YES, WE CAN!

Bericht door martmarbus »

En ook van mijn kan heet ik je welkom hier.
Je loopt lekker. Achillespees dat is taai. weinig doorbloeding en therapie is een drama.
Rustig aandoen, en niet overbelasten.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
Tr€€
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 mar 2016, 23:41

Re: YES, WE CAN!

Bericht door Tr€€ »

martmarbus schreef:En ook van mijn kan heet ik je welkom hier.
Je loopt lekker. Achillespees dat is taai. weinig doorbloeding en therapie is een drama.
Rustig aandoen, en niet overbelasten.
Dank je Mart!

Vandaag stond les 2 op de planning: intervaltraining met 6 x 1 km (tempo 4:30) en afgewisseld met telkens 3 minuten dribbelpauze. En dat alles in schitterend loopweer, wat kan een mens nog meer willen?!

Dan maar direct naar de resultaten, met hierbij ook het gemiddeld tempo per interval:
Afbeelding

Hartslag (grafiek zou zo uit "de boekskes" kunnen gehaald zijn :D):

Afbeelding

Twee zaken die mij opvielen:

1) intensiteit lag iets te hoog. Per km had ik respectievelijk 15,16,19,16,7 en 12 seconden te snel gelopen. Op zich niet erg, maar systematisch te intensieve trainingen gaan zich uiteraard na verloop van tijd wreven (blessure-risico verhoogt gigantisch en is uiteraard nergens voor nodig).

2) laatste 2 intervallen wat last van m'n kuit. Leek op een spier die volledig aan het verkrampen was.. . Mogelijk een gevolg van de te hoge intensiteit van de eerste intervallen. Misschien dat compressiekousen hulp kan bieden? Iemand ervaring hiermee?

Al bij al een prettig gevoel overgehouden na deze intensieve training tegen de limieten van m'n kunnen. Het was trouwens ook de eerste keer dat ik een intervaltraining in m'n Garmin had geplaatst ("Workout") en wat is dat toestel geweldig!!! Ik zou het iedereen zo aanbevelen. Wel een investering (259 euro) maar mogelijkheden zijn oneindig en erg prettig in het gebruik (niet ingewikkeld).

Nu nog eventjes nagenieten en dan de batterijen weer opladen voor zaterdag. Dan zou ik normaal 10km tegen 4'45"/km moeten lopen, maar dat gaat 'm niet worden. Teveel risico op overbelasting. Ga de training een klein beetje "herschrijven" door na m'n opwarming (5 min.) de 10 km tegen een gemiddeld tempo van 5'00"/km te lopen (in totaal dus 2,5 min. trager dan oorspronkelijk voorzien was).

Volgende update op zaterdag!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door martmarbus »

Jeetje, bij het zien en lezen van je blog, gaan mijn ogen al draaien.
Wat een prestatie. Toppie
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
Saskia1982
Berichten: 363
Lid geworden op: 16 mar 2016, 15:21
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door Saskia1982 »

Dat ziet er goed uit! :D
22-01-2016 eerste rondje hardlopen, het begin van een gezonde hobby..
Langste afstand tot nu toe: 15 km :D
9 juni - 4 mijl van Vierpolders, mijn eerste evenement en het was geweldig!
18 december - 10K (of halve marathon) Spijkenisse
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Ziet er inderdaad een mooi grafiekje uit 8-)
Inhale the future. Exhale the past.
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door M_N_M »

10km in 44mins, da's net sneller dan mijn eigen PR van vorig jaar (10km in 44:30 was dat) die ik hopelijk komende maanden kan doorbreken!
In verband met je interval: mooi grafiekje en nette snelheid. Pas wel op met die kuit, ik weet niet in hoeverre je voluit gaat op interval maar 1km volle gas geven is behoorlijk belastend..

In mijn geval loop ik nooit even snel op training als op een wedstrijd (ik kan het ook gewoon niet, ik kan mezelf niet in 'wedstrijdstemming' krijgen).

Veel succes, ik volg/lees mee!
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Progressietopic (doel = 10km in 44min)

Bericht door Holenmens »

Ik sluit me bij MNM aan; meer dan 1x per week op wedstrijdsnelheid lopen is meestal niet erg productief. Maar je hartslag is nog vrij laag dus die 44 minuten zitten er waarschijnlijk wel in tijdens een wedstrijd. Dan gaat het allemaal net iets harder! Je zou ook eens op myasics kunnen kijken, de schema's daar zijn best goed en vrij uitdagend.

Ook ik ga eens kijken of ik weer onder de 44 minuten kan duiken. Vorig jaar 1 keer het tempo gelopen om op 43 minuten uit te komen bleek de afstand een paar honderd meter te kort :cry:

Succes!
Plaats reactie