2de dagboek van sporterkertje

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door martmarbus »

Het klinkt goed.
Houd jezelf goed in de gaten.
Gaat het een keertje niet lekker, neem dan een dag extra rust.
Jij en je lichaam zijn degene die het bepalen.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

martmarbus schreef: 14 mar 2021, 17:33Gaat het een keertje niet lekker, neem dan een dag extra rust.
Jij en je lichaam zijn degene die het bepalen.
Ik zou het niet beter kunnen zeggen ;)
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Gisteren geprobeerd mijn loopje te doen....
Dat was dus heel snel afgelopen... was het de angst tussen mijn 2 oren of was het menens maar ik ben gestopt, ik wil niks forceren. Hetgeen ik gelopen heb, deed deugd maar .....
Toch nog een weekje afwachten, ik ben bang dat ik alles zo forceer dat ik niet meer kan werken, toch wil ik zo graag mijn sportieve benen van 2013 terug.


Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk

Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door martmarbus »

Goed dat je bij twijfel niet loopt.
Als je het hardlopen nog niet vertrouwd, dan kun je ipv hardlopen gaan wandelen. Al is het alleen maar om te bewegen.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

sporterkertje schreef: 16 mar 2021, 20:11 toch wil ik zo graag mijn sportieve benen van 2013 terug.
I know the feeling :cry:
Inhale the future. Exhale the past.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

sporterkertje schreef: 16 mar 2021, 20:11Dat was dus heel snel afgelopen... was het de angst tussen mijn 2 oren of was het menens maar ik ben gestopt
Had je dan "ergens" last of zo ?
Ik bedoel niet tussen de oren :lol: :lol: :lol: maar ergens "signalen" dat je een probleem zou kunnen krijgen ?
Als je je echt niet prettig voelt, dan moet je het inderdaad niet doen, of het inderdaad rustiger aan doen, korter lopen, trager lopen, of, zoals Mart al zei, het misschien in het begin heel rustig aan doen, en alvast, zo nu en dan, een stevige wandeling maken.

Wat je echter hier op het forum al dikwijls hebt gelezen (en nog zal lezen) : luisteren naar je lichaam !!!
Als je lichaam je een signaal geeft dat er ergens een probleem is, luister daar dan ook naar, en doe het even rustig aan, of stop met lopen.
Als je lichaam je echter geen enkel signaal geeft, en je geniet van de loopjes, dan zou ik er eerlijk gezegd voor gaan.

Wat eventuele blessures betreft : iedereen die regelmatig loopt, krijgt daar vroeg of laat mee te maken (ik ook, waarvan enkele redelijk ernstig).
Vele blessures bij beginnende lopers, zijn er door "overdrijven". Zo'n S2R valt in het begin redelijk goed mee, en soms brengt dat mensen in de verleiding om lessen dubbel te lopen, rustmomenten over te slaan, ... maar zelfs zonder programma wordt er soms overdreven.

Ervaren lopers hebben ook soms nog wel blessures, zij het minder, omdat zij de signalen erkennen.
Ik loop al vele jaren, het afgelopen jaar zo'n 75 km per week (gemiddeld), en zels nu heb ik zo nu en dan, een kuit die een beetje opspeelt, een knie die me vertelt dat het allemaal welletjes is geweest, een onderrug die me vertelt dat ik niet moet overdrijven.

Als je lichaam je dat "stilletjes" vertelt, dat kan je meestal nog wel even blijven lopen (loopblessures zijn zelden acuut), maar op een dag houdt het op. Dus beter naar de "eerste signalen" luisteren, voor het te laat is.
Als ik "iets" voel (hoe minimaal ook), dan weet ik dat het tijd is om een rustmomentje in te lassen.
Nadien gaat het weer op "rolletjes".

Als je lichaam je niets vertelt, en je geniet van je loopjes, proberen maar !!
sporterkertje schreef: 16 mar 2021, 20:11 Toch nog een weekje afwachten, ik ben bang dat ik alles zo forceer dat ik niet meer kan werken, toch wil ik zo graag mijn sportieve benen van 2013 terug.
Dat komt !!!!
Je hebt nog de rest van je leven tijd hiervoor.
dirk.vancoillie.5 schreef: 17 mar 2021, 10:28
sporterkertje schreef: 16 mar 2021, 20:11 toch wil ik zo graag mijn sportieve benen van 2013 terug.
I know the feeling :cry:
Ik begrijp jullie beiden ;)
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Met dit goede weer heb ik gisteren (volgens mijn horloge) 14 km gestapt.

Met de bus naar het werk, op het werk 6u30 gewerkt, manlief is mij op het werk komen halen en we zijn samen langs de dijk (4km) terug naar huis gewandeld.
Bij thuiskomst heb ik mij in de zetel geploft met een pijnstiller. :cry:

Ik voel wel een verschil in conditie. Met mijn vorige job reed ik met mijn fiets gemiddeld 15km/u en nu met Delhaize fiets ik 20km/u.
Ook herstel ik sneller van mijn vermoeidheid, dat geeft mij een heel goei gevoel, memories aan mijn vroegere lopen. :D

Ik wou jullie op de hoogte houden hoe de situatie bij mij is.

Sportieve groetjes en geniet van het heerlijk weertje
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door martmarbus »

Het klnkt allemaal erg positief.
Gaat zo door.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

Fijn dat je conditie vooruit gaat.
Komt goed allemaal, beetje bij beetje.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

sporterkertje schreef: 25 mar 2021, 10:45Ik wou jullie op de hoogte houden hoe de situatie bij mij is.
Koekoek, en hoe is het nu ???
Plaats reactie