2de dagboek van sporterkertje

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

tsja, dat je spieren wat stram aanvoelen tijdens de eerste loopsessies is niet zo abnormaal, zeker niet als je looptrainingen iets onregelmatiger zijn.
Als ik echter lees dat je echt pijn hebt, knieën blokkeren, manken, ... dan is het effectief opletten geblazen.

Je had nochtans nieuwe loopschoenen, dat is dus ook het probleem niet.

Misschien moet je voorlopig even stoppen met het lopen op het strand. Door de wel hééél zachte ondergrond, zelfs als je op de vloedlijn loopt heb je veel meer (en langer) grondcontact dan op een harde ondergrond. Onderschat dit niet. Dit heeft wel degelijk een stevige impact op knieen en enkels, en zelfs voor ervaren lopers is dit best een pittige training.

Dus probeer het even op "den dijk". Ik zie dat je in oostende loopt, dus kans genoeg om je kilometers op de dijk af te haspelen.
(uiteraard nu ook weer even wachten, tot je weer pijnvrij bent).

Succes in elk geval (en beterschap).
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door BlackScorpion »

Zoals HelloThere zegt, op het strand lopen is erg zwaar voor je benen en gewrichten. Daar moet je echt met oppassen. Het is beter op op harde ondergrond te lopen en het strand even te laten voor wat het is. Daar kan je later nog heen, wanneer je benen wat meer getrained zijn. En dan ook best niet elke keer, het is écht zwaar voor je benen. Succes!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door martmarbus »

Hellothere schreef: 15 feb 2021, 10:29 Leuk tochtje.
Ben altijd stiekem jaloers op mensen die het privilege hebben om aan onze kust te mogen lopen.
Blijven geniet nu maar, er komt opnieuw deftig loopweer aan.
Ik zeg niks........... Heb ik iets gezegd??? :lol:
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

martmarbus schreef: 24 feb 2021, 19:49
Hellothere schreef: 15 feb 2021, 10:29 Leuk tochtje.
Ben altijd stiekem jaloers op mensen die het privilege hebben om aan onze kust te mogen lopen.
Blijven geniet nu maar, er komt opnieuw deftig loopweer aan.
Ik zeg niks........... Heb ik iets gezegd??? :lol:
Dat ik ook stiekem jaloers ben op degenen die het privilege hebben om aan de noord-Hollandse kust te kunnen lopen, dat had ik ook ooit al eens aangehaald overigens :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Even een update
Op het werk heb ik gevraagd voor andere soort werkschoenen. Ze gaan het bespreken met hogerop. Ook voor een voetmeting voor eventuele steunzolen.
Dat zou allemaal gratis zijn. Hopelijk krijg ik de goedkeuring, dat daarmee al de problemen opgelost geraken.

Sportieve groetjes


Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk

Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

sporterkertje schreef: 25 feb 2021, 10:42Op het werk heb ik gevraagd voor andere soort werkschoenen. Ze gaan het bespreken met hogerop.
ahah, ga je lopen op je werkschoenen ?
Het is mij eigenlijk nu niet zo duidelijk, of de pijnen die je ervaart, gelegen zijn aan het lopen, dan wel aan de kilometertjes die je op het werk afdraaft. Maar uiteraard, als je het gevoel hebt dat je huidige schoenen op het werk je ongemak bezorgen, dan is dat zeker een optie.
sporterkertje schreef: 25 feb 2021, 10:42Ook voor een voetmeting voor eventuele steunzolen.
Zelfde opmerking, als een combinatie van je werkschoenen of dagdagelijkse schoenen met steunzolen een goede oplossing is, waarom dan ook niet ;) .
Let wel op, als je steunzolen krijgt, om die steunzolen NIET te gaan gebruiken in combinatie met je loopschoenen, zonder het "running center" te raadplegen waar je ze hebt gekocht (gesteld dat ze je daar al hebben "opgemeten").
Steunzolen corrigeren immers de "hoek" van je enkel ten opzichte van je onderbeen (om over- of onderpronatie te vermijden).
Als je over- of onderproneert en je hebt daar een corrigerende loopschoen voor, en je gaat daar nog eens (eveneens corrigerende) steunzolen insteken, dan krijg je een correctie van de steunzolen bovenop de correctie van je loopschoen, met dikwijls een averrechts effect.
Dus ofwel gebruik je steunzolen in een neutrale loopschoen, ofwel gebruik je een corrigerende loopschoen zonder steunzolen (wat in principe het meest aangewezen is).

PS : Heb je mijn opmerking gelezen, om de looptochtjes op het strand even te laten voor wat ze zijn ?
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Hellothere schreef:
sporterkertje schreef: 25 feb 2021, 10:42Op het werk heb ik gevraagd voor andere soort werkschoenen. Ze gaan het bespreken met hogerop.
ahah, ga je lopen op je werkschoenen ?
Het is mij eigenlijk nu niet zo duidelijk, of de pijnen die je ervaart, gelegen zijn aan het lopen, dan wel aan de kilometertjes die je op het werk afdraaft. Maar uiteraard, als je het gevoel hebt dat je huidige schoenen op het werk je ongemak bezorgen, dan is dat zeker een optie.
sporterkertje schreef: 25 feb 2021, 10:42Ook voor een voetmeting voor eventuele steunzolen.
Zelfde opmerking, als een combinatie van je werkschoenen of dagdagelijkse schoenen met steunzolen een goede oplossing is, waarom dan ook niet ;) .
Let wel op, als je steunzolen krijgt, om die steunzolen NIET te gaan gebruiken in combinatie met je loopschoenen, zonder het "running center" te raadplegen waar je ze hebt gekocht (gesteld dat ze je daar al hebben "opgemeten").
Steunzolen corrigeren immers de "hoek" van je enkel ten opzichte van je onderbeen (om over- of onderpronatie te vermijden).
Als je over- of onderproneert en je hebt daar een corrigerende loopschoen voor, en je gaat daar nog eens (eveneens corrigerende) steunzolen insteken, dan krijg je een correctie van de steunzolen bovenop de correctie van je loopschoen, met dikwijls een averrechts effect.
Dus ofwel gebruik je steunzolen in een neutrale loopschoen, ofwel gebruik je een corrigerende loopschoen zonder steunzolen (wat in principe het meest aangewezen is).

PS : Heb je mijn opmerking gelezen, om de looptochtjes op het strand even te laten voor wat ze zijn ?
Sorry dat ik alles heb aangeduid maar alles komt naar voor wat mijn probleem is.
Ik heb altijd op mijn eerste nikes goed gelopen, omdat het lopen er niet meer in zat gebruikte ik ze in het dagdagelijkse leven. Die nikes waren van 2013. Dan toch terug beginnen lopen en voelde dat deze sloefies niet meer denderend waren, dan nieuwe nikes in Antwerpen gekocht en ik had toen al miserie zoals in het begin van dit dagboek te lezen is. Verandering van werk terug gestopt met lopen. Nu met dit werk voel ik me uitstekend, in die zin....ik kan gerust terug lopen maar als ik gewerkt heb dan heb ik het zelfde gevoel in mijn benen als wanneer ik gelopen heb met die slechte nikes. Ik probeer alles uit te zoeken waar het probleem zit want ik mis het lopen. Omdat die nikes van in het begin al problemen vormden dacht ik van over te schakelen op Brooks die ik nu nieuw heb.
Het word tijd dat ik met pensioen ben [emoji16]

Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk

Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Ik wou er nog aan toevoegen dat ik sinds mijn laatste loopje niet meer heb kunnen lopen snik snik

Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk

Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

sporterkertje schreef: 25 feb 2021, 22:27Het word tijd dat ik met pensioen ben [emoji16]
Nog meer tijd om te lopen (en ook te rusten) :lol: :lol: :lol: :lol:

Maar ik begrijp het wel. Als je inderdaad, buiten het lopen ook nog zeer aktief bent (hetzij op het werk, hetzij door andere sporten), dan is het wellicht iets complexer om er de vinger op te leggen (en ook voor ons uiteraard iets moeilijker om je daar met raad en daad bij te staan).

Vandaar dat ik hier, in mijn adviezen, ben "overgeschakeld" van dingen die je zou kunnen doen (wat je ook gedaan hebt, vb. fatsoenlijke loopschoenen), naar dingen die je misschien beter niet doet (vb. op het strand lopen, steunzolen en corrigerende loopschoenen combineren, ...).

Blijf in elk geval schrijven, ik ben benieuwd naar de uiteindelijke oplossing.

Prettig weekend !!! (zondag een looptochtje ???).
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Hoi lieve collega-lopers

Een kleine update
Mijn andere werkschoenen zijn besteld, met die voetmeting voor steunzolen willen ze nog afwachten wat die nieuwe werkschoenen zeggen, en in afwachting heb ik van gel-zolen gekocht van sholl of zo iets. Mijn benen hebben nog last maar wel veel minder. Ook herstellen mijn benen veel sneller 's avonds.
Morgen moet ik later beginnen en we moeten er vroeg uit voor de vuilzakken buiten te zetten. Dus ga ik morgen terug een poging wagen voor een toertje te lopen.
Ik ga het heel rustig aanvoelen en ga ook niets forceren. Ik denk dat het een parkloopje gaat worden.

Ik kijk er wel naar uit maar wel met een bang hartje.

Sportieve groetjes en een fijn weekend iedereen

Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk

Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Plaats reactie