2de dagboek van sporterkertje

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Woepi schreef:Da's een goeie :lol: Op het strand gezandstraald en in het bos getakkeld.
Elke verandering is verbetering.....misschien ga ik dat toch eens in gedachten houden de volgende keer :lol: :lol:

Vandaag was het wat minder :cry:
Deze morgen ben ik wakker gemaakt door ons Belleke ( papegaaitje) en manlief lag nog heel goed te slapen. Stilletjes uit bed gekomen en vertrokken om mijn nuchter-loopje (les 12) te doen. Verschillende joggers tegen gekomen in het park en aan de vijvers was het heel druk van de vissers, ondanks al het volk was het er toch rustig. Mijn benen waren tijdens het joggen minder rustig. Rechter scheenbeen was aan het tegen pruttelen, linker voet (die gebroken was) was een beetje moeilijk aan het doen, kuiten die tegen wrongen. Was het een idee of was het echt, was het alsof mijn spieren nog sliepen omdat ik direct na het opstaan ben vertrokken. Dat gaan we dit weekend eens bekijken, anders is het een weekje rust. We zijn nu 2 uur verder en ik heb nog steeds last van mijn scheenbeen en voet.
Het joggen op zich was weer heel gezellig, ontspannen en ik heb ervan genoten.

Iedereen fijne sportgroeten en doe het voorzichtig xx
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door martmarbus »

Ach, een dag je meer rust( waar ik voor zou kiezen) kan geen kwaad.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Normaal had ik een weekje rust gepland om mijn voet te sparen en wegens de pijn in de scheen. Het toch niet kunnen laten om het te proberen, zoals iedere loopverslaafde zou reageren :? . Gestart met 2 min joggen en 2 min stappen->geen last gehad, dan 3 min joggen, en na een minuutje of 2 moest ik stoppen van de steken, krampen, een benepen gevoel (ik kan het moeilijk beschrijven) in mijn scheen. Huiswaarts gestapt, en toch af en toe nog eens geprobeerd om een stukje te lopen, wat dus niet lukte :cry: . Onderweg kwam ik een trap tegen, en heb die geprobeerd en dat lukte, heb ik 5 min trappenloop gedaan zonder last te hebben gehad :P . In het naar huis gaan stak de pijn weer op in mijn scheen. :evil:
Resultaat -> Verplichte rust :evil: :cry:
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door martmarbus »

Erg jammer. Want je bent toch lekker bezig. Kan het aan je schoenen liggen ? Zijn ze al ouder dan een jaar of heb je er meer dan 1000 mee gelopen.? Probeer dan eens een ander merk.
Ik ben een paar jaar geleden van assics naar sycony gegaan en daarna naar mizunu over gestapt. En draag nu al bijna 4 jaar mizunu schoenen. Ik zou nu geen ander merk meer willen.
En.met dit merk (let wel. Het voor iedereen anders) heb ik helemaal nergens last van.
Ik zou toch maar eens je voeten laten opmeten en evt over gaan op een ander merk.. Wanneer het niet aan het schoeisel ligt kan je compressie kousen proberen.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

martmarbus schreef:Erg jammer. Want je bent toch lekker bezig. Kan het aan je schoenen liggen ?
Ik voelde me heel goed en ik ben zo blij dat ik de draad terug heb opgepakt.
In verband met het schoeisel, ik heb voor mijn verjaardag, de 5de mei, nieuw paar gekregen :D Ik ben altijd al een Nike-loopster geweest en voel me er nog steeds heel goed bij. Ook nu ben ik gestart met les 1, na de revalidatie van mijn voet, met mijn nieuwe schatjes Maar ik denk de oorzaak te hebben gevonden. Tja , met problemen ga je al wat sneller googlen :lol:
Oorzaak 1: ik ben nog heel en veel te voorzichtig met mijn voet, en dat geeft een spanning op mijn scheenbeen door een gespannen houding aan te nemen
Oorzaak 2: met mijn nieuwe schatjes zijn de gaatjes helemaal anders om de veters in te rijgen. en met dit nieuw systeem heb ik mijn veters veel te strak aangespannen, met het gevolg dat ik de bloedtoevoer en dus ook de zuurstoftoevoer naar de schenen heb afgesnoerd. (De bloedtoevoer ligt op de wreef van je voet).
Oorzaak 3: toch iets te hevig geweest met het starten van les 11, want het is stil begonnen op het einde van les 11, dat was de eerste keer dat ik alles heb gegeven wat in mij zat, omdat het een gemakkelijke les was (dacht ik :? ) maar toen was het helemaal niet erg en stond er niet bij stil dat het iets van kwade aard ging zijn. :oops: Bij de vorige les, les 12, was ik me er meer van bewust omdat de pijn iets erger was, en dacht toen van dat het wel over zou gaan :?
Dus nu eerst even revalideren met ijs, rust, en binnen een paar dagen wat oefeningetjes en volgende week of de week nadien eens wat uittesten waar de oorzaak ligt ;)

Toch bedankt voor de mooie tips die je gegeven hebt xx
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Ik heb iedere auto in elkaar gebeukt, iedere persoon die ik passeerde tegen zijn benen gestampt, de dokter heb ik in elkaar getroefd..........bij manier van spreken :?
10 dagen verboden te joggen :cry:
Donderdag heb ik mijn scheenbenen geforceerd omdat ik te hevig was met het joggen, met het gevolg dat ik de 12 lessen in de vuilbak heb gegooid, want na die 10 dagen mag ik terug starten met joggen -> les 1 grrrrrrrrrrrr :evil: :evil: :x
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door martmarbus »

Ben je mal. Over 10 dagen pak je van ieder blok 1 les. Dan zit je al snel op je huidige niveau.
En doe ook oefeningen. Probeer in huis op blote voeten op je tenen te lopen en op je hakken. Verder lekker koelen. Ook van binen. :D .
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

martmarbus schreef:Ben je mal. Over 10 dagen pak je van ieder blok 1 les. Dan zit je al snel op je huidige niveau.
Dat zie ik direct zitten om zo te starten na deze 10 dagen :mrgreen: Ik heb nu wel een enorme angst gekregen om mij terug te forceren en dan terug thuis te zitten. :oops: Maar ik kan nog altijd bekijken hoe het verloopt, als het te zwaar is kan ik nog steeds een stapje terug nemen ;)
martmarbus schreef:En doe ook oefeningen. Probeer in huis op blote voeten op je tenen te lopen en op je hakken. Verder lekker koelen. Ook van binen. :D .
Die oefeningen heb ik ook gekregen van de dokter, maar ik mag er ook maar pas mee starten na de 10 dagen. Nu is het enkel Ibuprofen nemen, rust en kleine wandelingetjes maken :cry:
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door M_N_M »

je zegt hierboven dat je nieuwe schoenen hebt "gekregen". Het lijkt me toch beter dat je (zeker gezien de vele blessures die je al gehad hebt) even in een speciaalzaak passeert voor advies op maat. Daar mag je met wat verschillende schoenen lopen op een loopstrook in de winkel en zij beoordelen dan waarmee je het beste loopt.

Ik heb dat één keer gedaan en koop nu altijd terug hetzelfde paar via internet.
Voor de prijs moet je het alvast niet laten, als je de schoenen daar koopt is de loopanalyse gratis (de schoenen zijn wel meestal een 10-20EUR duurder dan op internet dus je betaalt het wel ergens)

Wat ik maar wil zeggen: schoenen kunnen zeker de oorzaak zijn van blessures. Elke stap die je zet moeten ze hun werk doen. Koop geen schoenen omdat ze "mooi" zijn, koop schoenen die matchen met je voet (overprononatie /onderpronatie / ...) en daarvoor ben je best aangewezen op een loopanalyse in een running center in je buurt.

PS: ik spreek uit ervaring, ik kocht online eens asics gel fortitudes. Ik wist toen al wat mijn type voet was (neutraal) en die schoen had een iets hardere demping dan normaal, ideaal voor de wat "zwaardere" loper (wat ik ben) maar al direct bij het eerste loopje voelde ik pijn in mn knie. Ik heb er nadien nog wat mee gelopen maar telkens kreeg ik last in mijn knie. Uiteindelijk heb ik terug gelopen met mijn oude schoenen en weg was de pijn. De nieuwe fortitudes dus na 100km de vuilbak in gegooid, zonde want waren thans behoorlijke dure! Nu loop ik met Saucony Guides (men 4e paar al denk ik) en nooit nog ergens last van gehad.
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

M_N_M schreef:je zegt hierboven dat je nieuwe schoenen hebt "gekregen".
Dank je wel voor de info, Mijn vorige loopschoenen kwamen uit de running-speciaalzaak in Herentals en heb daar testen gedaan en alles erop en eraan. Deze nieuwe heb ik gekregen van manlief voor mijn verjaardag. We zijn die samen gaan halen in Antwerpen in een speciaalzaak Addict. Daar heb ik ook veel paar geprobeerd en getest met alles erop en eraan, en ik kwam op het zelfde model uit van 4 jaar geleden, alleen een nieuwere look maar daarvoor zijn ze er helemaal niet mooier op geworden :? .

Mijn vorige blessure was van mijn voet om te slaan en te breken door een schuine straatsteen met ijs op, deze blessure is van te hevig te zijn door mijn euforie en enthousiasme :?
Maar ik ga zeker in gedachten houden dat het inderdaad aan mijn loopschoenen zou kunnen liggen. Tot les 10 had ik niets last, en met les 11 was ik hevig begonnen met die eerste 2 minuten, door alles te geven wat er in mij zat en met die laatste 2 min ook, en vanaf dien heb ik last gekregen, les 12 toch ook doorgezet ondanks de knagende pijn in mijn schenen en les 13(de laatste gelopen) heb ik moeten stoppen na 7 min. 2 (2)/3 (2) van de pijn :cry:
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Plaats reactie