mijn loopverslagen

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forum rules
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
M_N_M

mijn loopverslagen

Post by M_N_M »

Hallo,

ook ik ga hier eens een dagboekje aanmaken.
Waarom? In mijn naaste omgeving ga ik 'lopen' maar dat is het dan ook (niet zo veel interesse dus ik geef geen details), het lijkt mij leuk en motiverend om mijn ervaringen met 'lotgenoten' te delen. Ik vind het zelf ook amuzant / motiverend om anderen hun dagboeken te lezen en daarom wil ik de mijne ook delen.

Ik heb op dit moment enkel hier een topic vragen-f9/lopen-op-hartslag-t4130.html#p52144 maar de laatste tijd post ik daar meestal wat info van mijn loopjes terwijl dat daar niet echt thuishoort.

Nog even kort mijn historie: ik loop al een paar jaar (eerst start to run 0-5km voltooid en dan lange tijd gewoon mijn 5km toertjes gedaan zonder verdere ambitie en zonder vaste dagen (meestal maar paar keer per maand) aangezien lopen iets was dat ik deed als ik te weinig tijd had om te fietsen (koersfiets). Door tijdsgebrek (werk / geboorte zoontje / ...) , heb ik echter midden 2014 mijn koersfiets aan de haak gehangen en heb ik mij op het lopen gestort (neemt enerzijds minder tijd in beslag en kan makkelijker in het donker; daarbovenop is er geen fiets die je telkens moet kuisen bij slecht weer :D)

Mijn jaardoelen voor 2015:
* 700km in totaal halen (op dit moment zit ik al aan 200km dus als ik deze afstanden (+-20km/week) kan aanhouden, dan lukt dit eenvoudig)
* 15km in één loop (ik zit op dit moment aan 12km, er zit zeker meer in maar wil rustig opbouwen omdat ik - vooral na een lange loop - soms last durf hebben in mijn rechter knie en ik wil geen blessures)
* afvallen (sinds nieuwjaar is er al een 6-7kg af maar ik wil er nog 4-5kg verder af krijgen)

Verder is mijn doel ook om sneller te worden bij zelfde hartslag, hier durf ik echter geen getal op plakken aangezien ik niet weet wat ik kan verwachten.
Voorlopige progressie (ik ga deze telkens matchen obv mijn trage loop van > 10km aangezien dat mijn enige loop is waar ik mij 100% vastpin op hartslag):
* 14/01/2015 terug een tempo van 7:14min/km met avg HS van 171bpm (5km loop <-- toen had ik nog geen 10km loop op hartslag)
* 12/05/2015 een tempo van 6:40min/km met avg HS van 164bpm (5 km loop <-- zelfde nog eens gedaan om te kunnen vergelijken maar normaal zijn mijn 5km loopjes sneller)
* 14/05/2015 een tempo van 6:25min/km met avg hartslag van 167bpm (10km loop)

Mijn hartslagen (ben 31 jarige man):
* rust HR: 51
* max HR: 206

Zones volgens formule van karvonen zijn dus volgende: groen (159-175); oranje (176-190); rood (191-206)

Ik loop nu 3x per week:
* 1x lange trage loop (>= 10km)
* 1x korte tempoloop (5 tot 7km)
* 1x korte intervalloop (5 tot 7km)

+ doe 1x per week cardio in de fitness (40mins loopband of step)

Groetjes
M_N_M

Re: mijn loopverslagen

Post by M_N_M »

Net terug van de fitness en 40min intervaltraining gedaan op de crosstrainer (1min snel / 1 min traag; enkel in het begin paar mins opgewarmd en op het einde wat uitgelopen), mooi plaatje van de hartslag:
Image

Ondanks dat ik bij de snelle intervals vrij hard gegaan heb, toch geen hoge hartslag (amper in geel geraakt).
Bij de trage intervallen ben ik zelf grotendeels teruggezakt tot de donkergroene zone (= vetverbranding).

Toch serieus verschil met buiten; daar haal ik bij het snelle interval direct de gele zone zonder moeite en in mijn trage raak ik terug in de lichtgroene (aeroob) maar zeker niet de donkergroene :lol:

Morgen buiten, ik ga normaal wel met een vriend lopen op de Finse piste dus mijn tempoloop zal ik wat moeten aanpassen (die is nog aan het opbouwen dus 3km met hem (traag) en dan nog 3 of 4km sneller)
Last edited by M_N_M on 19 Mar 2015, 21:04, edited 1 time in total.
M_N_M

Post by M_N_M »

Net terug van de Finse piste: de eerste 3 rondjes (1 rondje = 1 km) met een vriend gelopen op rustig tempo (+- 6:35min/km); toen hij stopte, heb ik nog 2.5 rondjes wat sneller gelopen (+- 5:40min/km) om vervolgens nog wat uit te lopen op het rustige tempo van in het begin.

Hartslag eerste 3 rondjes mooi in het midden van de groene zone (tussen 160 en 170), nadien direct stukken hoger (tussen 180 en 190).

Stats totale loop:
* AVG hartslag: 170bpm
* MAX hartslag: 193bpm
* AVG tempo (snelheid): 6:12 min/km (9.7 km/u)
* Afstand: 6.3 km

Morgen rustdag en donderdag op straat (alleen) een interval loop 8-)
M_N_M

Post by M_N_M »

Ondanks wat buikpijn, toch maar gaan lopen. Vandaag was het mijn interval dagje op straat (0.5km intervallen).
Hartslagen lagen beduidend hoger dan gewoonlijk maar achteraf bekeken heb ik wel behoorlijke AVG snelheid dus mogelijk gewoon wat sneller gelopen.

Dé stats:
* AVG hartslag: 177bpm
* MAX hartslag: 195bpm (op de piekmomenten van de intervallen rood gegaan)
* AVG tempo (snelheid): 5:48 min/km (10.3km/u)
* Afstand: 5.2km

En nog 2 'mooie' grafiekjes (ik ben een échte grafiek / cijfertjes man :oops: )
* hartslag:
Image

* hartslag (rood) / tempo (blauw):
Image
Tussen 1e en 2e km wat drops in snelheid maar stond voor de spoorweg en heb rechtsomgekeer moeten maken in mijn snel interval (kwestie van niet te moeten wachten aan het rode licht)
M_N_M

Post by M_N_M »

Net terug van een loopje op de Finse Piste..
Bedoeling was 10km maar mijn knie kwam roet in het eten gooien, na 8km preventief gestopt omdat het echt wel pijn begon te doen en dat kan de bedoeling niet zijn :(

Na mijn lange loop (10-12km) durf ik nadien wel al eens licht ambetant gevoel te hebben in de rechterknie maar tijdens het lopen nog nooit gehad, tot vandaag althans..
Geen idee wat het kan zijn: overbelasting (doe de laatste tijd wel genoeg interval), lopen op finse piste (vind ik belastender dan op straat door de ondergrond en vele niveauverschillen, ...). Volgende week alvast een interval minder doen (enkel in fitness en niet op straat) en hopen dat de pijn eenmalig was en geen begin van een langdurige blessure :(

De stats dan maar:
* AVG hartslag: 171bpm
* MAX hartslag: 188bpm
* AVG tempo (snelheid): 6:12min/km (9.7km/u)
* Afstand: 8km

Verder was het maar vervelend loopweer: regen en veel wind.. Geef mij maar vriesweer ipv die regen!
M_N_M

Post by M_N_M »

Vandaag 5km gewandeld (ben niet echt een wandelaar maar er was een wandeling op vrouwlief haar werk dus maar meegestapt) en moet zeggen dat ik geen pijn meer heb in mn knie (vanmorgen thans nog goed voelbaar); het wandelingetje heeft blijkbaar deugd gedaan.

Deze week toch preventief één loopje minder doen: morgen fitness (45mins cardio), dinsdag ga ik extra rustdag nemen en dan woensdag of donderdag terug.
M_N_M

Post by M_N_M »

maandag naar de fitness gegaan en rustig 30mins gelopen (geen interval); knie leek geen probleem te zijn (de pijn is weg; heb er zelf geen 'vreemd' gevoel meer in, alles lijkt terug OK)
Gisteren ben ik wel niet gaan lopen, ik heb express geskipt om toch nog extra dag rust te hebben.

Vanavond is het terug zo ver, het weer ziet er niet fantastisch uit (ik haat regen; geef mij dan maar vriesweer maar droog!) maar heb al afgesproken met een vriend dus lopen doen we zowiezo.
Benieuwd naar mijn knie, hopelijk geen last.

Fingers crossed :cry:
M_N_M

Post by M_N_M »

zo, net terug van 6km op de finse piste; deze keer een andere piste dan gewoonlijk uitgekozen zonder noemenswaardige niveauverschillen dus was wel veel relaxer.
Gelopen aan constant (traag) tempo (+-9km/u) met hartslag in groene zone en last but not least: géén last aan knie, OEF! :D

Dus trouwe volgers (leest er dit hoegenaamd iemand? :mrgreen:), toch geen blessure maar waarschijnlijk toch een teken om iets minder intens te trainen.
Ik ga het aantal loopjes volgende week terug optrekken naar 4 (deze week 3) maar de intensiteit verlagen. Ben wel benieuwd naar mijn lange loop dit weekend want meestal is het bij de langere afstanden dat de knie moeilijk durft doen.
dirk.vancoillie.5

Post by dirk.vancoillie.5 »

We lezen het wel hoor :) , zo te zien ben je goed bezig dus geen commentaar :lol: :lol: :mrgreen:
Inhale the future. Exhale the past.
Kaath

Post by Kaath »

Ja hoor ,ik lees mee :)

Goed bezig !
Post Reply