Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Zoals beloofd een (kort) verslagje van de loopanalyse een 10-tal dagen geleden.
Links duidelijk overpronatie, rechts in minder mate.
Een nieuwe schoen aangekocht die de nodige correctie heeft, in mijn geval de Asics Cayano.
Ondertussen 3x gaan lopen, waarbij de betere steun/correctie merkbaar was. En waarbij de lichte ongemakken, die bij mij vooral NA het lopen kwamen opzetten, zo goed als verdwenen zijn.

Start to run is nu definitief achter de rug, momenteel loop ik +/- 10km zonder pauze/stappen in een behoorlijke tijd (< 50')

Ga nog tot het einde van de maand rustig onderhoudend lopen, om in de loop van de mei me eens te wagen aan wat intervalwerk.

http://www.strava.com/athletes/358626
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Gisteren voor het eerst 60' non stop gelopen. Dit op een tochtje met 2/3 onverhard. Het leuke was dat er nog in de tank zat bij aankomst, ben niet voluit gegaan maar wel stevig doorgelopen. Had niet gedacht op 3 maanden dit al te kunnen...

60'
12,4km
166 bpm (omslagpunt = 180)

http://www.strava.com/athletes/358626
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door Holenmens »

12,4km/u op pas 3 maanden is erg goed, en dan is er zeker nog een pak progressie mogelijk. Ik ben benieuwd hoe ver je komt!
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Holenmens schreef:12,4km/u op pas 3 maanden is erg goed, en dan is er zeker nog een pak progressie mogelijk. Ik ben benieuwd hoe ver je komt!
Bedankt, maar conditioneel ben ik niet van 0 moeten starten. Toch vergt het lopen een andere inspanning dan het fietsen.
Vandaag heb ik me voor het eerst gewaagd aan een interval - tempo - loopje.

2km inlopen à 4:45/km
3km tempo à 4:08/km
2km uitlopen à 5:20/km

Morgen of vrijdag een tochtje van 70km met de fiets en zaterdagmorgen rustig gaan lopen zonder specifiek programma.
De rest van het lange weekend wordt er verbouwd...

http://www.strava.com/athletes/358626
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Deze week opnieuw 2 loopjes ingelast.
- Dinsdagmorgen: nuchtertraining 9km à 4:47/km
- Donderdagavond: 11km waarvan 5km rustig inlopen, 5km tempo, 1km uitlopen (4:45/km gemiddeld)

Afstand van 10km zit ondertussen al vlot in de benen. Het wordt hoog tijd om wat korter intervalwerk op te nemen in de trainingen. Snelheid mag wat omhoog, vooral het aantal passen per minuut kan hoger (huidig +/- 76).

Ik heb mezelf ook een kadootje gegeven: Garmin Forerunner 220
Gisteren eerste keer in gebruik genomen.

Enkele leuke extras naast tijd, afstand, hartslag, tempo, ...:
- na elke km een signaal + tempo/km
- GPS-functie
- aantal stappen per minuut
- paslengte
- mogelijkheid om workouts te programmeren (via Garmin Connect)

Alle trainingen nog steeds te bekijken op:
http://www.strava.com/athletes/358626
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door Holenmens »

Pasfrequentie verhogen is niet zo heel eenvoudig, vooral in het begin zal je zien dat het wat ten koste gaat van de snelheid en dat het ook wat meer inspanning kost. Als je nu een frequentie hebt van 154 (neem aan dat garmin de echte frequentie door 2 deelt?) zit je vrij laag, wat betekent dat je pas vrij lang is. Waarschijnlijk land je voet nu voor je knie ipv eronder of net erachter wat niet optimaal is. Dus het kan zeker de moeite lonen om wat tijd te investeren om je pasfrequentie te verhogen. Zelf liep ik in het begin tussen 150~160, de laatste tijd rond de 175. Het gros van de lopers lijkt toch wel een behoorlijk lagere pasfrequentie te hebben als ik dat zo tijdens wedstrijden aanzie. Lichaamslengte lijkt hier vreemd genoeg geen factor te zijn, ik ben 1.90 maar mensen die een stuk korter zijn hebben vaak toch nog een veel langere pas.

In jou geval zou Billat intervallen best goed kunnen uitpakken, conditie heb je al en met deze vorm train je de loopeconomie en techniek goed. 30s/30s bijvoorbeeld Onderstaande voorbeelden geven je een idee van de bijbehorende tempo's. 20 tot 30 sets, bij 10% verval stoppen.

Bij een 10 km van 45' kom je op ca. 4'00 per km uit, is 1500m-tempo.
Bij een 10 km van 42' kom je op ca. 3'47 per km uit, is mijltempo.
Bij een 10 km in 39' kom je op ca. 3'32 per km uit.
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

@Holenmens

Sorry voor late reactie. Ik heb wat oefeningen gedaan tijdens de maand mei en de beensnelheid kunnen optrekken van 154 naar 164 zonder veel moeite. Aan snelheid niet moeten inboeten, integendeel eerder de neiging van te snel te gaan...

@ Allen

Ondertussen wel minder leuk nieuws. Ik had al een paar weken wat last NA het lopen dat steeds verdween waardoor ik telkens terug pijnvrij kon lopen na 2 à 3 dagen. Maar telkens de dag na mijn run kwam de pijn terug opzetten. Een correctie van de zool bij het loopcentrum mocht niet baten. Gezien de aard en locatie van de pijn vreesden zowel ik als enkele mensen rondom mij (kinesist en loopexperten) een scheur in de meniscus. Een eerste consultatie bij de orthopedist heeft dit spijtig genoeg bevestigd, evenals wat vocht in de knie. Nog even wachten op volledig resultaat want ik heb pas afspraak voor MRI op 10 juli. Waarschijnlijk een aanwezig letsel dat door het lopen aangewakkerd is.

Een kijkoperatie zal zich waarschijnlijk opdringen.

Ondertussen ben ik terug wat aan het fietsen om wat conditie te behouden...

Voorlopig (hopelijk niet definitief) geen runs meer.

G.
El Pollo Diablo
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 aug 2013, 22:13

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door El Pollo Diablo »

Wat rot! En dan nog zo lang moeten wachten tot je iets meer weet... Sterkte alleszins!
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

El Pollo Diablo schreef:Wat rot! En dan nog zo lang moeten wachten tot je iets meer weet... Sterkte alleszins!
Merci!
Het is vooral jammer dat het geleverde werk sinds januari 'verloren' is. Ik zet dit bewust tussen aanhalingstekens want ik merk duidelijk dat de opgebouwde conditie met het lopen me absoluut geen windeieren heeft gelegd bij de heropstart van het fietsen. Hartslag ligt beduidend lager bij zelfde inspanning. Ik beschik namelijk over redelijk wat data (hartslag en vermogen) om dit te toetsen met mijn prestaties op de fiets in 2012 & 2013. Dus toch een positieve noot!

Opvallend: Het is nu 10 dagen geleden dat ik nog gelopen heb.
1/ Ik mis het echt wel
2/ De pijn verminderd met de dag, zelfs bijna verdwenen waardoor de verleiding zeer groot is - toch blijven de loopschoenen staan
3/ Ik kijk jaloers naar voorbijlopende mensen (ook diegene die ik te voet zou kunnen volgen)

Op naar 10 juli en de bijhorende feedback van orthopedist.

Mijn (fiets)trainingen blijf ik wel posten op Strava
zie: http://www.strava.com/athletes/358626
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Even terug oprakelen

Resultaat scan => Kraakbeenletsel linkerknie (aanwezige slijtage aangewakkerd door het lopen)
Dus geen scheur in de meniscus of kijkoperatie, wel een kuur glucosamine.

De voorbije maanden (vanaf midden juli) terug wat intensiever gaan fietsen ter compensatie. Wel leuk om vast te stellen dat het lopen me een mooie basis en vlotte herstart gaf om het fietsen snel opnieuw op niveau te krijgen.

Daarentegen bleef de loopkriebel aanwezig, en heb ik me eergisteren impulsief laten leiden door deze prikkel. Tegen alle regels van het start-to run principe, dat ik eerder dit jaar minutieus heb opgevolgd, ben ik na een dikke 3 maanden opnieuw 6km gaan lopen. Weliswaar zeer traag en ontspannen. Voorlopig volledig pijnvrij. Afwachten...

Bedoeling is de komende weken 2 à 3 maal een 30-tal minuten te lopen. Daarnaast blijf ik ook wat fietsen.

Logboek fietsen/lopen voor de geïnteresseerden:

http://www.strava.com/athletes/358626
Plaats reactie