Started to run

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forum rules
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
El Pollo Diablo

Re: Started to run

Post by El Pollo Diablo »

mini wrote:'k Denk ni dat je mij kan sponsoren, aangezien ik meeloop met m'n werk. ;)
Maar toch bedankt!
Niet aan te doen. Maar laat weten hoe je 't gesteld hebt hé :)
Rakelings wrote:
En belofte maakt schuld, dus heb ik de playlist die begon met Friday Coffee genomen - Ssstt, stillekes, niet te luid afgespeeld want voor Rakelings is dit midden in de nacht :)
.
Haha, niks gemerkt hoor :D.
Jaja, die Evy, ze heeft ons ondanks wat onduidelijkheidjes toch maar even zo ver gekregen dat we 10km lopen. Fantastisch toch!
Ach, uiteindelijk kan ik die foutjes wel door de vingers zien. Zoals je zegt: we lopen toch maar lekker 10km :)
El Pollo Diablo

Opmerking vooraf: het is ab-so-luut niet mijn bedoeling om eender welke religieuze overtuiging te kwetsen of te beledigen. Wie zich gekwetst voelt: het spijt me ontzettend, maar Yves is begonnen. En liever spotten met hem (Yves dus, niet Hem) dan me kwaad maken.

Beminde gelovigen, in naam van de Heilige Evy, welkom in deze loopmis (maar loop zeker niet mis) alwaar wij in volle overtuiging ons loopgeloof belijden (en ook wel lijden tijdens dat belijden). Laat ons opwarmen:

Wees gegroet Evy
vol van genade.
De hartslagmeter is met U.
Gezegend zijt Gij boven alle loopcoaches,
en gezegend is de vrucht van Uw werk, Start-to-run. En Keep-running. Start-to-bike. Start-to-fitness. To golf. To swim. Walk. Veggie
Heilige Evy,
Trainer van ons,
loop voor ons, arme joggers,
nu en in het uur van onze recup.
Hijg.

Erkennen wij vervolgens ook de tien loopgeboden:
Toen sprak Evy al deze woorden, zeggende
Ik ben Evy uw trainer, die u uit de de luiheid, de zetel, geleid heeft
Gij zult geen andere trainers in uw mp3-speler of telefoon hebben.
Gij zult niet verkeerd ademhalen, noch een verkeerde loophouding hebben
Gij zult niet buigen voor flauwe excuses als "het regent een beetje" of "het is koud" want ik, Evy, ben een ijverige trainer die veel loopkes van u verwacht.
En doe van zwaaikes aan duizenden dergenen die mijn trainingen volgen en mijn loopschema's onderhouden.
Gij zult niet sakkeren op mij wanneer ik mij al ne keer mis tijdens de training
Gedenkt den rustdag, dat gij dien heilig dient
Drie keer per week zult gij trainen en al uw stretching doen
Maar twee dagen zijn de rustdagen van de recuperatie; dan zult gij geen loopkes doen
Want in drie dagen heeft Evy uw trainingsschema voorzien en al wat daarbij komt en de andere dagen rust gij
Eert uw schoenen en uw sportkledij opdat gij er lang geniet van zult hebben
Gij zult u niet blesseren
Gij zult niet overdrijven met uw snelheid
Gij zult niet te veel 'in het rood' lopen (maar uw gezicht mag wel rood zijn tijdens het lopen)
Gij zult het parcours niet afsnijden
Gij zult niet begeren de andere lopers hun tempo, loophouding, gebrek aan transpiratie, of aantrekkelijk lichaam. (of toch niet veel)

Alvorens wij zo dadelijk overgaan tot het heilige massage-oliesel is er eerst nog de cooling-down, want zoals de Heilige Evy reeds zei: Loop en zweet, dit is uw lichaam.

En dan nu het verslag.

Het loopje van vandaag dus. Gisterenavond met een bang hartje gaan slapen: 't was fameus aan het gieten, ik hoopte echt dat 't deze ochtend over zou zijn. Een voorzichtige blik uit het raam deed me het ergste vermoeden: grijs, grauw en allemaal wolken. Grmbl, toch maar even rap spieken op de buienradar terwijl mijn hartslagmeter op zoek gaat naar satellieten. En volgens buienradar zit ik de komende twee uur veilig: geen regenwolken in aantocht. Het eerste deel van mijn vertrouwde route is dezelfde als de nieuwe route die ik in gedachten heb dus mocht ik merken dat 't weer omslaat kan ik nog terugkeren.
Vol goede moed aangezet, deze keer met een audioboek in de mp3-speler. Vroeger met plezier een paar boeken van P.G. Wodehouse gelezen (Oompje dynamiet was mijn favoriet (en niet omwille van het rijm) maar die vond ik niet terug. Dan maar een collectie korte verhalen.
Goed, meneer de voorlezer steekt van wal, en ik ook. Beetje jammer dat 't een Amerikaan is, een Engels accent had beter gepast. Zoals gewoonlijk komt de heilige viervuldigheid (Nemesis, Klein Venijn, Duivenbrug en Brug zonder naam) aan bod en tijdens dit eerste klein kwartier gebeurt er eigenlijk niets noemenswaardig. De hartslag keurig onder controle (geen enkele keer boven de 160) en het tempo lijkt ook wel goed te zitten (pak iets van een 6:20/km) Ik zou sneller kunnen maar vandaag gaan we voor de lange afstand dus wil ik verstandig doseren.
Aan loopminuut 18 wordt het tijd om een keuze te maken: ofwel doe ik de vertrouwde route en sla ik straks links af, ofwel ga ik rechtdoor. De hemel ziet er nog altijd hetzelfde uit, ik heb nog geen druppels gevoeld en ik besluit om de buienradar te vertrouwen. Onwards! Verhaaltjesman is ondertussen rustig aan het vertellen dus laat ik hem maar verder doen. Hij begint tenminste niet over mijn ademhaling.
Doordat ik rechtdoor ben gegaan kom ik nu in "'t stad", wat zoveel wil zeggen als "de winkelwandelstraten". Op dit uur (zo ongeveer 6u20) verwacht ik nog niet veel volk op straat en dat lijkt grotendeels te kloppen. Hier en daar een paar voetgangers, een paar fietsers, en een grote vrachtwagen die ongeveer de volledige breedte van de straat en beide voetpaden nodig heeft om te manoeuvreren en een container te lossen. En ik denk dat hij intussen ook begerig aan het kijken was naar een paar winkels om die ook te betrekken in de parkeervreugde.
Tijd om een beetje bergop te gaan (nou ja bergop, het stijgt een beetje). De hartslag stijgt ook een beetje maar blijft met 161 nog steeds mooi binnen de marges. Zou er iets mis zijn met mijn hartslagmeter?
De route die ik uitgestippeld is niet geheel toevallig gekozen: de firma waar ik voor werk heeft twee vestigingen in Gent, en met deze route kan ik ze allebei passeren. Tijd voor het hoofdkantoor, waar ik enkel een noodverlichting zie branden. Jammer dat ik mijn portefeuille niet heb, anders kon ik alvast inprikken. En vervolgens een dienstreis inboeken naar de andere vestiging :)
Voorleesman is intussen klaar met zijn eerste verhaaltje. 't Was wel leuk maar eigenlijk wel wat gedateerd qua inhoud. Maar ik ga nu niet beginnen prutsen en iets anders beginnen zoeken, zo erg storend is het nu ook weer niet.
Wat verder kom ik het eerste ietwat drukkere kruispunt tegen. Van links zie ik een taxi afkomen en geheel volgens verwachting geeft ie wat extra gas in plaats van te stoppen aan het zebrapad. Ook goed, dan is hij rapper voorbij en voel ik me niet zo bekeken. We lopen verder en ik realiseer me ineens dat ik mezelf voor het eerst kan zien lopen in de reflectie van de winkelramen. Eén blik is voldoende om "doe dat nooit meer" te besluiten. Gelukkig kom ik niet al te veel vitrines meer tegen.
Gelukkig heeft Gent veel waterlopen zodat ik veel langs water kan lopen, en ook nu weer kom ik een strook water tegen (en tot mijn grote schaamte weet ik begot niet hoe deze noemt). Ik betrap nog een meneer van een beveiligingsfirma op een stiekem sigaretje en een volgens mij al even stiekem afspraakje met een blondine :). Aan het einde van deze straat is een verkeerslicht en ik moet een klein soortement sprintje trekken om op tijd over te zijn. Hierdoor piek mijn hartslag heel even naar 163 -nog net niet in zone vijf dus!
We lopen verder om zo dadelijk aan Ter Platen uit te komen en op dit tijdstip ga ik niet moeten hopen om een filmpje mee te kunnen pikken. Niet alleen ben ik nu halverwege, hier moet ik een beetje een beredeneerde gok maken: ik wil zo dadelijk onder de Citadellaan door gaan via de nieuwe fietsersbrug maar dan moet ik daar natuurlijk geraken. Als ik het goed begrepen heb is er een nieuw wandel-/fietspad aangelegd dus hoop ik maar dat dat klopt. En ja hoor, dat paadje is er! Even later dender ik de fietsersbrug af, en weer op. Rechtdoor langs het water opnieuw. Het eerste gedeelte ligt de stoep er nog goed bij maar wat verder zie ik me genoodzaakt om toch op de weg te lopen: de stoep helt nogal af en is oneffen en ik heb schrik om mijn voet om te slaan.
Dan voel ik ineens waar ik al van bij de aanvang voor vreesde: een regendruppel. En in tegenstelling tot mijn vaste looproute heb ik vanaf hier tot thuis geen bomen en dus ook geen beschutting. Ik neem me voor om het stoïcijns te aanvaarden en dat lijkt te werken. Behalve een paar druppels blijft de echte regenbui uit!
Stilaan begin ik mijn eigen werkplek te naderen: enerzijds is het best grappig dat ik hier nu loop en hier binnen een kleine twee uur opnieuw ga zijn. Na nog een paar minuutjes ben ik er en kan ik een ererondje over de parking lopen. Dat was althans het plan, maar ik iemand met enige verwondering naar mij staren dus maak ik snel een kort bochtje en dan rechtsomkeer richting station. Onderweg heb ik een rond punt en drie kruispunten en dus vier keer het risico dat ik pas op de plaats ga moeten maken.
Aan het rond punt is het al bijna prijs: terwijl ik aan het oversteken ben moet een automobilist toch nog even het recht van de sterkste laten gelden en snel snel voorbij rijden. Gelukkig zonder hinder, ik moet zelfs niet vertragen. Op weg naar het eerste kruispunt kom ik iemand tegen die een verlegen hondje aan het uitlaten is. Ik zie de man, ik zie de leiband, maar de hond verstopt zich achter een boom. Als ik dichterbij kom komt hij dan toch te voorschijn. En hoewel ik wéét dat ik geen vooroordelen mag hebben, dat ik niet het ras maar de hond moet beoordelen, toch hoop ik dat baasje zijn hond onder controle heeft: 't is een Pitbull. Hij ziet me kijken en grijpt ostentatief de leiband met twee handen vast. Prima zo. Daarna het eerste kruispunt. Rechts zie ik een BMW afkomen en ondanks de reputatie van het merk (een beetje onterecht wat mij betreft: ik heb ze al vaak weten stoppen) stopt deze keurig om me over te laten! Tweede kruispunt dan, en daar staat een bus die net wil vertrekken als ik aan het zebrapad toe kom. Ik wil al stoppen maar ook deze stopt om me over te laten! 't Gaat ongelooflijk goed! En ook het derde kruispunt levert geen problemen op.
Nu begin ik het station te naderen en merk ik dat het drukker wordt op straat: wat meer voetgangers en fietsers. En ik daartussen met mijn bezwete rode kop. Dat wordt leuk. Gelukkig kan ik het station snel achter me laten. Nu nog even langs die straatwerkers heen (goed om te weten: ze zijn nog steeds de stoep aan het openbreken, uitgerekend op de plek waar fietsers (en ik straks dus ook) oversteken. Dat wordt manoeuvreren) en dan onder de sporen door. De laatste rechte lijn is ingezet. Ik moet blijkbaar heel veel indruk maken want als ik een paar meter verder drie opgeschoten pubers tegemoet loop zijn ze zodanig onder de indruk dat ze de volledige breedte van de stoep in beslag blijven nemen. Toch weet ik er me op een of andere manier langsheen te wringen en kan ik verder lopen. Om dan de loopmoeder nog eens tegen het lijf te lopen. Met buggy en vastberaden blik komt ze aangedenderd en na nog een laatste -vergeefse- poging weet ik nu eindelijk wel dat ik me de moeite kan besparen om er vriendelijk tegen te knikken. Ze zal opgelucht zijn.
De laatste loodjes. Ze zouden het zwaarst moeten wegen maar ik voel me eerlijk gezegd nog altijd goed. Ok, ik begin stilaan een beetje te druppen, maar ademhaling, hartslag, tempo, alles is nog ongeveer zoals het was toen ik begon. Als ik bijna thuis ben zie ik dat ik aan 10.9 km zit. Die honderd meter zijn eigenlijk 75 meter extra maar toch doe ik ze, en zelfs nog iets meer. Uiteindelijk tik ik af aan 11.1 km! Gemiddelde hartslag: 156 bpm, gemiddeld tempo: 6:22 min/km.
flightleader

Post by flightleader »

Lig hier plat van te lachen.... weeral super leuk geschreven. Dat gebedje moet ik echt wel onthouden!!!! En een mooi tempo!!!!
Lopen is een avontuur, genoeg stof voor een blog:
[url=http://www.flightleader.be/wordpress/]A Running Female Gamers mind[/url]
mini

Post by mini »

Wat een zalig gebed :lol:
Rakelings

Post by Rakelings »

Geweldig gebed, hardop gelachen aan mijn bureau hier! :lol: (ik heb het uitgeprint en opgeprikt hier, het motiveert op een of andere manier)
En zo maar even voor je werk 11.1km lopen, echt super. Ik zou heel trots zijn op mezelf 8-)
Sauv

Post by Sauv »

Wat een prachtige afstand! En dat zo vroeg op de ochtend, chapeau!
El Pollo Diablo

Bedankt voor de complimentjes allemaal :)
Door een druk weekend jammer genoeg nu pas de tijd gevonden om weer online te komen. Hieronder het verslag van vorige vrijdag en afgelopen maandag. Dat van maandag is inderdaad ultra kort, sorry daarvoor :oops:.

Vrijdag. Vrijdag is intervaldag geweest de voorbije weken. Deze keer zou het ook intervaldag moeten zijn geweest. Maar, de voorbije dagen hoorde ik de Watersportbaan, waar ik iedere vrijdag braaf mijn intervallen deed, zachtjes fluisteren: "kom eens gewoon rond mij lopen. Zonder Evy. Zonder intervallen. Je gaat zien, het wordt echt leuk!". En dus ben ik gezwicht. Afgelopen vrijdag ben ik voor het eerst rond de Watersportbaan zonder intervalgedoe. En of ik er rond ben gegaan!
Het begon allemaal vrij onschuldig: naar goede gewoonte om zes uur opstaan, rap een halve banaan, kleren enzovoort aan en om doen, en naar buiten.
Eerst een klein beetje inwandelen en dan op het gemakske beginnen lopen. De eerste vier minuten toch. Zo ongeveer tot aan de Watersportbaan. Eenmaal ter plaatse ging het nog een tweetal minuutjes goed. En toen, tsja, toen gebeurde het. Het innerlijk hert werd wakker en had blijkbaar nog een speelkameraadje mee. Een of ander zotgedraaid paard denk ik, en geen van beiden waren te houden. Binnen de kortste keren zat de snelheid er behoorlijk in en ging de hartslag navenant omhoog. Zowel het hert als het getikte paard gingen compleet uit de bol en riepen enthousiast dat ik eens zot moest doen.
Een kwartiertje later kom ik mijn eerste tegenligger tegen. De beestjes amper in bedwang houdend slaag ik er toch nog in om hem vriendelijk goeiedag te knikken en ik krijg een al even vriendelijke knik terug.
Voor ik het goed en wel besef ben ik al een paar minuten later aan het eind van de Watersportbaan en dus eigenlijk al halverwege. Tijd om terug te keren. Aan de overkant herhaalt het scenario zich. Hert en paard zijn nog altijd door het dolle heen en weten voorlopig nog van geen ophouden. Ik kom nog een vroege vogel tegen die ik meen te herkennen van een vorige keer en na een bijzonder vernietigende blik herinner ik me haar weer. Duidelijk iemand die voor haar plezier loopt! Gelukkig kom ik een tiental meter verder de vriendelijke man van daarnet weer tegen en geven we mekaar zo'n "aha, jij ook nog bezig" glimlach.
Weer een tiental meter kom ik tenslotte de laatste loper van de dag tegen. Nu ja, op dat moment is ze nog niet aan het lopen maar wandelt ze net weg van haar wagen en staat ze volgens mij een beetje te twijfelen in welke richting ze gaat lopen. Hoewel mijn beestenboel nog steeds mee draaft worden die twee wel een beetje moe en dus hoop ik dat ze niet mijn richting uitgaat: ze ziet er uit alsof ze me ongenadig kan wooshen. Gelukkig moet ik niet meer zo ver en bijt ik nog even door. Als ik dan uiteindelijk het rond punt bereik waar ik moet afslaan kijk ik even achterom om te controleren of ik verkeer zie afkomen en dan zie ik toch iets oranje achter me aan komen: ze ging inderdaad mijn richting uit maar ik heb haar kunnen afhouden.
Na een kleine vijfhonderd meter ben ik weer aan mijn vertrekpunt en slaag ik er eindelijk in om de beestenboel in te tomen. Ik klok af op 6.31 km. De grote vraag is nu: hoe snel heb ik de vijf kilometer gelopen? Daarvoor ga ik nog even moeten wachten tot thuis. De gemiddelde hartslag (166, nog nooit zo hoog geweest, oeps!) en de maximale hartslag (174) kan ik wel al zien.
Eenmaal thuis, en nadat ik hert en paard op stal heb gezet, is het moment van de waarheid daar: vijf kilometer in 28:54 minuten! Ik ben onder de 30 minuten geraakt! En of ik tevreden ben :D

En dan ook nog even heel kort het loopje van afgelopen maandag. Aangezien ik maandag naar een klant moest had ik me al op voorhand voorgenomen om het loopje kort en niet té intensief te maken. Deze keer de gewone route, die ik intussen al tientallen keren beschreven heb. Ik zou er heel graag over vertellen maar om een of andere reden herinner ik er me niet veel van: ik was meer bezig met het overlopen van wat ik allemaal moest doen bij die klant en welke problemen ik zoal kon tegen komen en hoe ik die kon oplossen. Na een goede 37 minuten stond ik terug thuis, met 6 km achter de rug. Gemiddelde hartslag 157, maximale 164 (inderdaad, op Sneppebrug) - dus niet in zone vijf gelopen. Deze keer de vijf kilometer in 30:34 gelopen. Het gaat nu echt wel de goede richting uit!
Sauv

Post by Sauv »

Gefeliciteerd, wat knap dat je de 5km binnen de 30 minuten hebt gelopen! Een mijlpaal! :)
bloem

Post by bloem »

Leuk om vast te stellen dat je nog steeds heel goed bezig bent, zowel met lopen als met schrijven.. ;)
Ook tof om lezen dat je innerlijke hert ondertussen volwassen werd! :D
El Pollo Diablo

Dank voor de reacties opnieuw! Ik loop (haha, het blijft grappig) weer een beetje achter met het schrijven. Beetje druk gehad met ziekenbezoekjes enerzijds en kattenopvang spelen anderzijds: er is een jong katje komen aanwaaien bij mij waarvan ik nog niet weet of hij een mensenfamilie heeft of een vondelingske is. Van 't weekend een beetje deur aan deur doen bij de buren met een foto en kijken of ik iets te weten kom. Hij is heel lief, aanhankelijk, speels en sociaal maar heeft ook een gigantische appetijt: komt minstens 's ochtends en 's avonds langs en eet dan héél flink. Maar ik probeer tussendoor wel weer wat verslagjes te schrijven.
Post Reply