Dagboek van een starter uit Rotterdam NL

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Kippie81
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2012, 16:30

Dagboek van een starter uit Rotterdam NL

Bericht door Kippie81 »

Omdat ik 3 kinderen heb en vrij veel ben afgevallen na mijn jongste maar géén conditie heb zat ik te denken om weer te beginnen met sporten. Ik heb tijdens de zwangerschap van mijn 3e kindje tot aan 22 weken nog paard gereden maar ben er mee gestopt nadat zij schrok en weg vluchtte.
Nu heb ik in de zomer totaal geen moeite om op gewicht te blijven maar in de winter ben ik toch een echte snoep doos en hou dus enorm van chocolade en koekjes.

Dus mijn doel is:

- ongeveer 5 kilo gewicht kwijt raken én zo houden;
- een strakker lichaam;
- een betere conditie (zodat ik mijn kinderen ook kan bijhouden ;-));
- in juni net de Ladies Run in Rotterdam mee doen

Ik ben 31 jaar, mijn lengte is 172 en ik weeg 61 kilo.

Afgelopen zondag 18-11-2012 ben ik begonnen om te rennen, samen met mijn dochter van 8 op de fiets. Mijn man heeft tips en adviezen gegeven en daar ging ik. Maar het lukte niet, kreeg mijn ademhaling niet goed en voelde me een beetje een loser. Dus de maandag toch maar STR opgezocht na vele positieve reacties. Op dinsdag ochtend zijn al onze kinderen naar school en dus trok deze mama haar schoentjes aan (nee, ik heb nog geen hardloop schoenen) en ben samen met mijn man begonnen.
Hij was alleen niet echt gecharmeert van Evy en vond haar maar een slappe vrouw en rende dus voor mij uit. Hij heeft een behoorlijk atleten lichaam en ik heb dus kont en benen wat ik echt met iedere stap mee voel deinen. Vreselijk! Ik denk dat hij daar door in het voordeel is omdat hij dat niet hoeft mee te zeulen. Gezellig samen rennen met mijn man was een beetje een ideaal beeld wat in duigen is gevallen. Ik was 1 met Evy. Wel een beetje eigenwijs ben ik met les 5 begonnen (week 1 overgeslagen en zondag als les 4 mee gerekend) maar het voelde GOED! :mrgreen: Ik moest lachen om de minuut lopen en 2 minuten rennen maar ik ben er snel op terug gekomen. Die 3 minuten waren KILLING maar ik hield vol. Alleen mijn ademhaling wilt echt niet lukken. Vandaar dat ik steeds eerdere pogingen op gaf omdat ik mijn ademhaling niet goed krijg (iemand tips??)

Donderdag zijn weer alle kindjes naar school en kan mama weer lekker 30 minuten van Evy genieten. Ondertussen rond kijken voor goede schoenen en broek waarin mijn billen en benen goed stevig zitten!
Fotogravinnetje
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2012, 16:49

Re: Dagboek van een starter uit Rotterdam NL

Bericht door Fotogravinnetje »

Welkom :) Eindelijk iemand wat meer uit mijn regio (woon een paar km bij R'dam vandaan).

Maarreh... 61 kg bij 172 is een hartstikke goed gewicht! Waarom wil je 5 kilo kwijtraken? Ik ben er eindelijk na jaren in geslaagd om juist boven de 56 kilo uit te komen en te blijven, en ik ben 171. Volgens mij hoef jij geen gewicht kwijt te raken, alleen steviger spieren te kweken. En daar wil hardlopen zeker goed mee helpen :)

Succes met volhouden!
Kippie81
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2012, 16:30

Re: Dagboek van een starter uit Rotterdam NL

Bericht door Kippie81 »

Hoi!
Natuurlijk had ik al gelezen dat jij ook uit NL komt! Leuk! Ik heb jouw stukje natuurlijk ook gelezen (het begin) en ga verder lezen. Ik kom ook niet uit Rotterdam maar uit de buurt van. Maar hier kennen de meeste mensen denk ik Rotterdam wel. Leuk! Kunnen we elkaar volgen!

Ik ben ook niet te zwaar maar mijn lijf voelt wél te zwaar. Inderdaad die spieren moeten steviger worden en mijn billen en benen zeker want mijn broeken knellen. En met 3 kilo zou ik ook al tevreden zijn hoor!
Fotogravinnetje
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2012, 16:49

Re: Dagboek van een starter uit Rotterdam NL

Bericht door Fotogravinnetje »

Spieren wegen meer dan vet. Als ik jou was zou ik niet gaan voor afvallen, maar puur voor een strakker lijf. Een beetje vet is, zeker voor een vrouw, zelfs goed. Je moet wel wat reserves hebben. Ik heb er jaren ongeveer uitgezien zoals veel modellen en de 'slanke' dames die je op tv ziet. En dat was niet gezond. Snel koud, weinig weerstand, geen reserves als ik eens ziek was. Ik weeg nu evenveel als jij, ben 1 cm korter, en ik hoef nu idd niet meer aan te komen van mezelf (liever niet, wordt het verschil met een jaar geleden weer zo groot), maar ik ben nog steeds heel slank. Ik ben alleen eindelijk naar een maatje 38 gegaan ipv een kleine 36. Ik zit veel beter in m'n vel, heb eindelijk wat vetreserves en toch nog steeds een strak lijf.
Als jij 5 kilo kwijtraakt, komt je BMI onder de 19 te zitten. Je zit nu op een BMI van 20,6. Dat is gewoon heel netjes, zelfs nog ruim aan de onderkant van een gezond gewicht. Ik begrijp dat je behoorlijk afgevallen bent in de afgelopen tijd. Stop daar op tijd mee. Je zit nu op een gezond gewicht, dus probeer dit vast te houden. Je kunt er rustig 7 kilo bij krijgen en dan heb je nog steeds ruim 5 kilo speling voor je richting overgewicht gaat. Met 5 kilo minder zit je gewoon op ondergewicht, moet je niet doen. Voor een gezond gewicht mag jij niet meer dan 2 kilo nog kwijtraken.
Wat wel heel goed kan als je flink veel gewicht kwijtgeraakt bent, is dat je veel los vel hebt. Voor een deel kun je dat opvangen met strakkere spieren, maar mogelijk blijft het altijd wat flubberen. Accepteer dat je goed bent zoals je nu bent, dat je lijf in principe goed is zoals het nu is. En dan genoeg beweging en gezond eten. Dan gaat het wel goed. Maar als je je nu gezonde lichaam niet accepteert als 'goed', vrees ik dat je je gezondheid kapot gaat maken. Laat dat alsjeblieft niet gebeuren!
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 20 nov 2012, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Fotogravinnetje
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2012, 16:49

Re: Dagboek van een starter uit Rotterdam NL

Bericht door Fotogravinnetje »

O ja, niet meteen te snel willen lopen, he! Je moet kunnen blijven praten. Dat kan betekenen dat je het idee hebt niets sneller vooruit te komen dan met gewoon wandelen. En koop alsjeblieft goede loopschoenen (even naar de Lopers Company tegenover de bieb in R'dam gaan), anders zit je binnen de kortste keren met blessures die je makkelijk had kunnen voorkomen. Geen goede loopschoenen kan betekenen dat je binnen een paar weken teleurgesteld afhaakt door pijntjes, blessures.
flightleader
Berichten: 879
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:08
Locatie: Ledeberg
Contacteer:

Re: Dagboek van een starter uit Rotterdam NL

Bericht door flightleader »

Je gewicht zit goed, vermoedelijk is je vetpercentage iets te hoog waardoor je "dikker" aanvoelt dan dat je eigenlijk bent. De beste oplossing hiervoor is inderdaad sporten: lopen gecombineerd met lichte krachttraining.

Veel succes,
Lopen is een avontuur, genoeg stof voor een blog:
[url=http://www.flightleader.be/wordpress/]A Running Female Gamers mind[/url]
Kippie81
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2012, 16:30

Re: Dagboek van een starter uit Rotterdam NL

Bericht door Kippie81 »

Kijk, dat zijn wijze woorden van mensen die mij begrijpen! Inderdaad een te hoog vet percentage op delen waar ik het niet wil hebben (de delen waar ik het wel wil hebben krijg ik het niet meer helaas).

Vandaag ben ik samen met mijn man naar een runners winkel geweest en voelde mij nogal opgelaten omdat ik alleen advies wilde maar die man zo enorm zijn best deed. Het zou op camera opgenomen worden maar natuurlijk deed deze het niet, dat geluk heb ik dus altijd. Maar hij heeft een beoefend oog en keek bij diverse schoenen mee. En hoera: ik heb neutrale schoenen nodig! Ik heb binnen heel wat afgerent en ook nam hij mij mee naar buiten om te beoordelen. En die schoenen liepen hemels, en dat was de prijs ook: behoorlijk hoog. :lol: Ik zei dat ik nog even door moest sparen maar bedankte hem voor het advies (en had echt een naar gevoel...die man hielp mij zo goed!).

Nu ben ik naar een andere winkel gegaan en heb wat schoenen gepast maar ja....dat is het dan allemaal niet als je die hemelse schoenen aan je voeten heb mogen passen. Als het geen bevlieging van mij is, dat hardlopen, dan zou ik het wel aanschaffen. Die man gaf mij ook nog eens 10% korting haha. 10% wow. Maar is het een bevlieging dan is het opeens wel een hele dure bevlieging.

Dus toch maar overstag gegaan om voor de goedkopere prijsklasse te gaan maar ik zou ik niet zijn als ik internet ga afspeuren voor dure schoenen met korting. En dat heb ik gevonden! Ik heb ze net gepast en tja, het is het net niet he. Maar goed, ik moet er even genoegen mee nemen want zoveel loop immers nog niet. Ik mag ze vanavond ophalen want dan gaat de extra korting in.

Ik ben en blijf immers een Hollander he ;) :mrgreen:
Alfred

Re: Dagboek van een starter uit Rotterdam NL

Bericht door Alfred »

Je bent niet de enige hoor!
Als je weet wat je nodig hebt is online shoppen een stuk goedkoper dan die running centers.
Ik ga zelf regelmatig naar de VS en sla er dan telkens een voorraadje in, heb immers 3 tot 4 paar schoenen per jaar nodig :)
Kippie81
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2012, 16:30

Re: Dagboek van een starter uit Rotterdam NL

Bericht door Kippie81 »

Ja, in de VS zijn de schoenen vele malen goedkoper. Jammer dat je er niet zo even heen vliegt. Gelukkig ben ik niet de enige die veel prijzen te belachelijk voor woorden vind.

Vandaag mijn nieuwe schoentjes aan getrokken, een flitsende legging aan gedaan. Mijn trainings broek liet mijn billen en benen nogal heen en weer schudden dus maar een zwarte glimmende legging uit de kast getrokken. Manlief ging ook weer mee en Evy in mijn oordopjes.
Ik ging fantastisch! Nooit gedacht dat ik 3 minuten achter elkaar kon rennen. Ik haalde amper 1 minuut! En zie mij gaan op mijn flitsende nieuwe schoenen en glimmende legging. Ik kreeg een steeds grotere glimlach op mijn gezicht. Alleen kreeg ik bij de 3 minuten wel af en toe een kramp 'flits' door mijn benen. Is dat normaal of een teken dat het teveel is? Ook kreeg ik last van mijn milt maar na 3 minuten weer wandelen is dit niet meer terug gekeert. Hoera!

Nu baal ik dat ik pas zondag weer kan. Ik wil gaan gaan gáán!
Kippie81
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2012, 16:30

Re: Dagboek van een starter uit Rotterdam NL

Bericht door Kippie81 »

Fotogravinnetje schreef:O ja, niet meteen te snel willen lopen, he! Je moet kunnen blijven praten. Dat kan betekenen dat je het idee hebt niets sneller vooruit te komen dan met gewoon wandelen. En koop alsjeblieft goede loopschoenen (even naar de Lopers Company tegenover de bieb in R'dam gaan), anders zit je binnen de kortste keren met blessures die je makkelijk had kunnen voorkomen. Geen goede loopschoenen kan betekenen dat je binnen een paar weken teleurgesteld afhaakt door pijntjes, blessures.
Ik rende vandaag bijna langzamer als dat ik flink door zou lopen. Maar ik rende wel :mrgreen:
En voor mijn voeten/ schoenen ben ik naar Runnersworld in Spijkenisse geweest. De bieb in Rotterdam zou ik niet eens weten te vinden :oops:
Plaats reactie