problemen met knie

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Vivke001
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2015, 21:56

problemen met knie

Bericht door Vivke001 »

Hallo,

Ik hoor jullie denken 'alweer iemand met knieproblemen', maar ik wou mijn situatie toch eens voorleggen.
Toen ik aan S2R ben begonnen ben ik langsgegaan bij runners lab om mij degelijke schoenen aan te meten.
In maart 2016 ben ik begonnen met start to run. Dit ging heel vlot en in juli 2016 heb ik besloten op te bouwen naar 10 km.
Na de 2de week begon ik pijn te voelen in mijn rechterknie. Ik wist niet goed of het eenmalig was of niet. Ik heb dan maar een paar dagen rust genomen en 4 dagen later opnieuw een training gedaan. En ja, daar was de pijn alweer.
De huisarts dacht aan vocht in de knie, schreef me 2 weken rust en ontstekingsremmers voor. Na deze periode ben ik terug beginnen lopen, maar de pijn was nog steeds aanwezig tijdens het lopen. 2 weken later, terug naar de huisarts. Terug ontstekingsremmers (iets zwaardere) en terug 4 weken rust.
Nu heb ik zondag voor het eerst terug proberen lopen, maar na 200m moest ik al opgeven.
De pijn tijdens het lopen zit onder de knieschijf. Tijdens fietsen heb ik pijn aan de 2 buitenkanten en soms heb ik ook pijn in mijn knieholte. Tijdens de trap opgaan voelt het alsof er een elastiek rond mijn knieschijf zit die bij elke stap wordt aangetrokken. En soms voel ik ook pijn als ik gewoon niets aan het doen ben, als ik in de zetel of in mijn bed lig.
Deze week foto's laten nemen van de knie, maar de radioloog ziet er niets verkeerd aan. Ik ben benieuwd wat de huisarts te zeggen heeft.
Zijn er nog mensen die met deze symptomen zitten?
Heeft er iemand tips?

Alvast bedankt!

Vicky
thitru
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2017, 15:58

Re: problemen met knie

Bericht door thitru »

De pees van je bovenbeenspier loopt over je knieschijf en zit vlak onder de knieschijf aan het onderbeen vast.
Op die plek kan het gaan irriteren door overbelasting.
Voorkomen:
- Goede warming up
- rekken, rekken, rekken, rekken.
- geleidelijke opbouw.

Bij dit soort problemen hebben bij mij 'excentrische' oefeningen goed geholpen.
Excentrisch betekent dat er binnen een bepaalde heen en weer-beweging maar naar één kant kracht uitgeoefend wordt.
In het geval van de knie, het buigen (uitrekken van de pees) onder spanning en het weer strekken met zo weinig mogelijk spanning.

Op deze pagina staan hiervoor oefeningen beschreven.
http://www.optimaalsporten.nl/training/ ... ningen.asp
Succes.
Plaats reactie