hallux valgus, z

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
water
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2011, 09:38

hallux valgus, zéér pijnlijk bij het lopen

Bericht door water »

hallo,
al van toen ik kind was heb ik hallux valgus aan beide voeten (grote teen die naar de kleine tenen toe groeit en een knobbel creëert).
een jaar en drie maanden geleden ben ik met lopen begonnen (heerlijk, zalig, verrijkende ontdekking!).
sinds enkele weken doet aan één van mijn voeten die hallux valgus enorm veel pijn, trekt door naar de spieren en pezen in mijn onderbeen, vooral aan de scheen-kant. in het dagelijks leven is het draaglijk, tijdens het lopen heel veel pijn.
wie heeft gelijkaardige ervaring? wie heeft tips?
op het internet vind ik vooral: operatie. dat vind ik een zware stap die ik liefst niet wil zetten of toch zeker nog wil uitstellen.
op het internet ontdekte ik een beugel die de pijn zou ontlasten tijdens het lopen: http://www.hallufix.com" onclick="window.open(this.href);return false;. heeft iemand hier ervaring mee? het is van duitse makelij, sinds 2007 te koop, nog niet in Belgie te koop, wel via internet, ca 70 euro, ik vind er geen ervaringsverhalen mee op internet (behalve die van op de producent-site).
dankje!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: hallux valgus, zéér pijnlijk bij het lopen

Bericht door Hellothere »

Nee geen ervaring mee, maar uiteraard wel interessant topic, gezien deze aandoening (meestal door gebruik van het verkeerde schoeisel) blijkbaar met enige regelmaat voorkomt.

Nieuwsgierig als ik ben ;) heb ik wat meer info opgezocht, zowel over de aandoening, de behandeling, als de website die u opgaf.
Gezien het echt om een scheefstand gaat van de tenen, denk ik dat het lopen met gewone loopschoenen al een beproeving lijkt, laat staan met daar nog eens een beugel bij. Lijkt mij enorm hinderlijk.

Ik denk dat je best een orthopedist raadpleegt hierover.
Ik kan me levendig voorstellen dat normaal stappen, mits breed schoeisel of eventueel een steunzool wel lukt.
Als je echter gaat lopen, zeker als je dat langere tijd gaat doen (duurlopen dus) dan kunnen je voeten, enkels, knieën toch wel best 100 % in orde zijn, want die krijgen heel wat te verduren.

Persoonlijk denk ik dat het operatief corrigeren van de scheefstand nog de beste oplossing is. De operatie lijkt me niet al te zwaar en nadien kan je dan tenminste toch nog met een normale sportschoen aan de slag.
Probleem bij jou is blijkbaar dat je het aan de twee voeten hebt, dat je een tijdje moet herstellen, en ik kan me levendig voorstellen dat je liever niet aan beide voeten tegelijk geopereerd wil worden.

Maar eenmaal de correctie uitgevoerd en alles goed genezen is, kan je van het lopen genieten zonder pijn, zonder toestanden met beugels, ...

Of zoals ze zeggen in mijn contreien, elke kermis is een geseling waard :mrgreen:
flightleader
Berichten: 879
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:08
Locatie: Ledeberg
Contacteer:

Re: hallux valgus, zéér pijnlijk bij het lopen

Bericht door flightleader »

Ziet er een pijnlijk aandoening uit. Ik denk dat het raadzaam is naar een orthopedist te gaan en te kijken of het niet mogelijk is dit te corrigeren met steunzolen en 's nachts een spalk te dragen die de teen weer corrigeert (ergens op een website gevonden).
Voor loopshoenen zou ik zeker kijken naar breed zittende schoenen en ze zeker gaan halen bij een runningcenter.

In ieder geval zou ik de operatie ook niet uitsluiten, misschien één voet laten doen en kijken wat het geeft en als je dan pijnvrij kan lopen zal het zeker de moeite waard zijn.
Lopen is een avontuur, genoeg stof voor een blog:
[url=http://www.flightleader.be/wordpress/]A Running Female Gamers mind[/url]
lumi
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2012, 20:22

Re: hallux valgus, zéér pijnlijk bij het lopen

Bericht door lumi »

hallo
ik zag dit topic en wil hier even op reageren .

zelf heb ik hier geen last van maar mijn vrouw heeft hier enorm veel last van . 2 jaar geleden is zij aan 1 voet geopereerd en moet zeggen dat ik haar nog nooit zoveel pijn heb zien lijden .
Haar chirurg geeft zelf toe dat dit 1 van de pijnlijkste operaties is die een mens kan meemaken .Al haar tenen groeiden over elkaar heen en zijn dus allemaal gecorrigeerd
Alle vijf haar tenen gebroken , middenste kootjes verwijderd pezen ingekort en terug recht gezet . Ik wil hier niemand bang maken want nu 1 jaar later is het haar beste keuze ooit geweest .
Dus er gaat een lange revalidatie aan vooraf maar het is het dubbel en dik waard .

Na de zomer volgt de tweede voet
Hanne1981
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2012, 17:30

Re: hallux valgus, zéér pijnlijk bij het lopen

Bericht door Hanne1981 »

Hallo
Ik ben net geopereerd aan mijn vervelende knook. Ik heb de eerste dagen een pijnpomp gekregen waardoor ik nauwelijks pijn had!
Inmiddels is de pijnpomp verwijderd en krijg ik andere pijnmedicatie maar nog steeds geen echte pijn!
Nu is mijn grootste angst, ga ik nog terug kunnen lopen? Gaat mijn voet terug bewegelijk genoeg zijn?
Moet je eigenlijk kiné volgen?
Groetjes
Zoulika
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2016, 14:36

Re: hallux valgus, z

Bericht door Zoulika »

Beste wil ook mijn positieve mening hierover geven . Ben 35 jaar en geopereerd aan middelmatige -ernstige Hallux valgus . Op drie plaatsen gebroken en twee schroeven in grote teen geplaatst . 1 dag in ziekenhuis met nodige pijnmedicatie dus helemaal niets gevoeld van
Pijn alleen beetje ontwenning . Heb wel een gipsje gekregen van drie weken . Ben benieuwd als het eraf is of het nog blauw of dik zal zijn. Wat ik betwijfel want voel mijn gips losser zitten. Heb wel drie weken dag en nacht met voetje omhoog (met kussens ) gelegen (zitten ) voor zwelling te voorkomen tegen te gaan . Nu na ontslag ziekenhuis ook geen pijn ervaren . Pijnstillers eerste twee dagen genomen omdat ik zwelling wou tegen gaan heeft arts gezegd . Scharf &akin methode is er bij mij gebeurd en in het jan Palfijnziekenhuis te Merksem . Dokter Amit Bernard zeer sympathieke dokter op aanraden van vriendin. Bij mij was het erfelijk dus loop al van mijn 11 jaar zo rond . Er komt zeker een vervolg wacht even tot mijn gips eraf is . Maar bij mij was het heel positief en laat mijn andere voet in april 2017 doen . Groetjes
Zoulika
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2016, 14:36

Re: hallux valgus, z

Bericht door Zoulika »

Beste wil ook mijn positieve mening hierover geven . Ben 35 jaar en geopereerd aan middelmatige -ernstige Hallux valgus . Op drie plaatsen gebroken en twee schroeven in grote teen geplaatst . 1 dag in ziekenhuis met nodige pijnmedicatie dus helemaal niets gevoeld van
Pijn alleen beetje ontwenning . Heb wel een gipsje gekregen van drie weken . Ben benieuwd als het eraf is of het nog blauw of dik zal zijn. Wat ik betwijfel want voel mijn gips losser zitten. Heb wel drie weken dag en nacht met voetje omhoog (met kussens ) gelegen (zitten ) voor zwelling te voorkomen tegen te gaan . Nu na ontslag ziekenhuis ook geen pijn ervaren . Pijnstillers eerste twee dagen genomen omdat ik zwelling wou tegen gaan heeft arts gezegd . Scharf &akin methode is er bij mij gebeurd en in het jan Palfijnziekenhuis te Merksem . Dokter Amit Bernard zeer sympathieke dokter op aanraden van vriendin. Bij mij was het erfelijk dus loop al van mijn 11 jaar zo rond . Er komt zeker een vervolg wacht even tot mijn gips eraf is . Maar bij mij was het heel positief en laat mijn andere voet in april 2017 doen . Groetjes
Woepi
Berichten: 202
Lid geworden op: 17 dec 2016, 10:33

Re: hallux valgus, z

Bericht door Woepi »

Hi, ik ben vrouw van 45 en heb ook hallux. In een runningcenter werden mij herenschoenen aanbevolen die zijn breder van voor in rekbare stof (nikes) en ook een halve maatje te groot. Je hebt ook sokken (kalenji van decathlon) die verschillende diktes hebben op verschillende plaatsen rond de enkel zodat de voet niet 'schuift' in de schoen. Bij een lange duurloop heb ik wel last van blaar- of eeltvorming op die knobbel en onder mijn voet, net alsof ik op een punaise loop. Regelmatig voetbadje, schuren, zalven en teennagels zeer kort knippen helpt wel. Operatie stel ik liever uit, zolang het me niet echt hindert om te hardlopen.
Wat betreft die teenspreiders : die kun je kopen in de thuiszorgwinkel. Voor mezelf helpt het niet echt, s'nachts doet het teveel pijn. Siliconen modellen durven wel eens scheuren.
Misschien kun je je focussen op korte afstanden of sprint, dan heb je er niet zoveel tot zelfs geen last van.
Alvast suc6.
Plaats reactie