Achillespees?

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Patricia vT
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 aug 2013, 20:24
Locatie: Stockholm

Achillespees?

Bericht door Patricia vT »

Ik wil helemaal niet in het forum 'blessures' schrijven maar ik ben bang dat ik nu echt aan de beurt ben.

Ik loop al tijden zonder problemen 5 - 7 km en in het weekend vaak 10 km. Om mijn snelheid wat te verbeteren ben ik vorige maand met versnellingen begonnen en vorige week iets te fanatiek geoefend met heuveltjes en bruggen. De dag erna 10 km duurloop en vlak voor ik thuis kwam voelde ik pijn in mijn -ik neem aan - achillespees. Eenmaal thuis kon ik bijna niet meer lopen en ook de volgende dag enorm veel pijn. Volgens de fysiotherapeut zou ik een scheurtje in mijn achillespees kunnen hebben omdat ik niet op mijn tenen kan staan. De pees is niet dik en niet warm. Ik heb nu 10 dagen niet gelopen, alleen gezwommen en gefietst.
Vandaag wilde ik weer beginnen met een kort loopje van 2 km maar moest na 500 meter al weer opgeven vanwege de pijn.

De vraag - je voelt hem al aankomen - hoe lang gaat dit grapje duren en kan ik iets doen om mijn achillespees in de toekomst voor dit soort onheil te beschermen.

Kan ik doorgaan met zwemmen en fietsen (ook dan voel ik wel pijn maar beduidend minder dan met rennen) . Tot overmaat van ramp heeft mijn versnelling van mijn fiets het vandaag begeven dus ik kan niet echt spreken van een topdag :evil:
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Achillespees?

Bericht door Holenmens »

Is de pees stijf/pijnlijk s'morgens?
Patricia vT
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 aug 2013, 20:24
Locatie: Stockholm

Re: Achillespees?

Bericht door Patricia vT »

Nee, wel stijve kuiten en in allebei de benen. Maar de achillespees rechts doet echt pijn, vooral bij het afwikkelen van mijn voet als ik ren en bij het op de tenen staan.
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Achillespees?

Bericht door Holenmens »

Veel kans dat er een verband is, als je achillespees niet stijf is heb je waarschijnlijk geen chronische overbelasting (wat inhoud dat de pees gedegenereerd is) maar inderdaad een scheurtje. Dit kan relatief vlot en compleet herstellen. Voordien ook al last van de kuiten? Is dit plotseling of langzaam erger geworden, verandering van schoenen, slijtage van schoenen, verandering van ondergrond, looptechniek?
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Achillespees?

Bericht door Hellothere »

Als ik het zo lees, dan lijkt het inderdaad ook op een acute blessure (scheurtje). Bij een chronische onsteking door overbelasting heb je minder pijn, de blessure bouwt heel langzaam op, en meestal, in eerste fase heb je geen pijn tijdens het lopen zelf.

Het goeie nieuws is inderdaad dat zulke blessure mits het in acht nemen van rust goed geneest. Hou er wel rekening mee dat een achillespees, in tegenstelling tot spieren veel minder doorbloed is, en een goede doorbloeding is een voorwaarde om genezing in de hand te werken. Daarom dat spierblessures redelijk snel genezen, en dat peesblessures (dus ook achillespees) iets meer tijd nodig hebben om te genezen.

Dus neem voldoende rust, anders ga je inderdaad in een sukkelstraatje geraken.
Patricia vT
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 aug 2013, 20:24
Locatie: Stockholm

Re: Achillespees?

Bericht door Patricia vT »

Dank jullie voor de reacties. Ik vertaal het als redelijk goed nieuws. Ik had al 10 dagen rust genomen maar dat was blijkbaar niet genoeg. Ik heb vandaag een enkelsteun gekocht die ook gebruikt kan worden bij achillesproblemen en die helpt goed. Wandelen doet gelukkig niet meer zo zeer. Op 30 maart wil ik graag meedoen aan de Zandvoortcircuitrun van 5 km en ik hoop echt dat ik van de partij ben.
Spinnekop
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mar 2014, 13:11

Re: Achillespees?

Bericht door Spinnekop »

Ik heb zelf een aantal jaar geleden een achillespeesontsteking gehad, enorm pijnlijk, en dat heeft toch wel 1,5 maand geduurd eer ik weer kon gaan lopen. De dokter zei me toen dat ik wel mocht zwemmen en rustig fietsen, maar vooral niet lopen. Dat ging trouwens ook niet, ik kon zelfs bijna niet meer stappen. Met je achillespees moet je echt wel opletten, want als het erger wordt riskeer je een operatie.
tomyy
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2012, 21:21

Re: Achillespees?

Bericht door tomyy »

Ik heb last van mijn achillespees. Het is 3.5 week begonnen. Op begin van een training voelde ik het een beetje, en dan tegen het einde deed het veel pijn. Na die pijn die 3 dagen geduurd heeft(en moeilijk kon gaan, maar het deed alleen pijn als ik wandelde) heb ik nog 3 weken gewacht terug te gaan lopen. Ik was nieuwe schoenen gaan halen(alle mogelijke oorzaken uitsluiten). Ik had 4km gelopen ik voelde ze heel licht terug, direct gestopt. Nu voel ik ze weer als ik gewoon stap. Wanneer zou ik best terug beginnen met lopen? Kan ik er iets aan (laten) doen? Vermoedelijk komt het van overbelasting, ik was mer en langere afstanden aan het lopen.
thitru
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2017, 15:58

Re: Achillespees?

Bericht door thitru »

Plaats reactie