Hernia / Bulging Disc

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Gebruikersavatar
JackoBond
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 jan 2015, 12:58

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door JackoBond »

Na 2 weken out te zijn met rugproblemen(allicht acute lumbago - ik bel straks voor resultaten MRI) ben ik net op tijd gerecupereerd(dank aan mijn chiropractor) om gisteren via een ateletiekvereniging te kunnen beginnen met een start to run sessie.

Die eerste sessie ging goed, al was het lopen op een grasveld niet meteen ideaal: lag er slecht bij, vol putten waarbij ik constant moest uitkijken om mijn voeten niet om te slaan. Hetgene waar ik wél last van ondervond zijn de stretchoefeningen tijdens de cooling down. Bizar dat ik het gevoel had dat sommige oefeningen meer slecht aanvoelden dan goed.
Waren nochtans de meest gebruikte stretch en stabilisatieoefeningen maar goed, als ik op mijn eentje train dan stretch ik nooit. Ik stap wel minstens 10 à 15 minuten uit.

Het valt mij ook op dat meningen nogal eens uit elkaar kunnen liggen. Van mIjn huisarts mag ik lopen, mits dempende schoen & zachte ondergrond. Het valt me wel op dat zowel mijn huidige arts als mijn vroegere dokter beiden tégen kinésitherapie waren wat rugproblemen betreft. Mijn chiropractor was niet laaiend enthousiast wat lopen betreft omdat het de rug en de stabilisatie zwaar op de proef stelt. Mijn begeleider van de s2r is geopereerd aan hernia en loopt nog steeds. Wel ook op zachte ondergronden en minder intensief, wedstrijden moest hij laten varen.

Mijns inziens kan lopen geen kwaad, mits je rekening houdt met de belangrijke tips en factoren.

Drie jaar geleden werd ik gediagnosteerd met een dubbele hernia: tussen L3 & L4 + L5 & S1. Komt er nog eens artrosevorming bovenop. Als 31-jarige moest ik toen toch effe gaan zitten toen ik dat verdict te horen kreeg. :cry:

Nu ja, het weerhoudt mij momenteel toch ook niet om te stoppen met lopen. Ik zie en voel vooral of het lukt of niet... *Fingers crossed*!
Even a bad run is better then no run at all!
mamajolijn
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 jul 2013, 09:27

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door mamajolijn »

Fijn nog iemand met dezelfde ervaring. Alhoewel fijn..... ik gun niemand een hernia en artose natuurlijk!

Vrijdag een loopscan gedaan bij de sportzaak en vandaag nieuwe schoenen gepast (duurde even eer ze er waren). Het zijn de Mizuno Wave Rider 18 geworden. Wel herenleest met mijn nogal brede pootjes :D .
Kaath
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 feb 2013, 08:25

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door Kaath »

Ik heb 14 jaar ongeveer geleden een hernia operatie gehad. Ik had ook enorme uitstraling naar m'n been en een klapvoet.
Ik dacht ook altijd dat lopen slecht was dan,maar ik heb nu nergens last van.
Ik loop pas sinds 2 jaar ,dus operatie is al even geleden.
Maar dan nog,ik merkt heel goed ,hoe meer ik beweeg ,hoe minder last ik heb van m'n rug.
Bureauwerk zou voor mij veel zwaarder zijn,want heel de dag zitten is heel slecht voor m'n rug.

Ik ben begonnen op de Finse piste,nu loop ik gewoon constant op de weg(Finse piste is vreselijk saai !)

Ik hoop het toch nog een paar jaar en langer te kunnen doen ,en ik ben al niet zo piepjong meer ;)
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door Hellothere »

Kaath schreef:Maar dan nog,ik merkt heel goed ,hoe meer ik beweeg ,hoe minder last ik heb van m'n rug.
Bureauwerk zou voor mij veel zwaarder zijn,want heel de dag zitten is heel slecht voor m'n rug.
Idem hier.
Osteopaat wist me destijds overigens te vertellen dat ik met regelmaat moest rechtstaan en even rondwandelen.
Heb ik ook braafjes gedaan.
Het rechtkomen uit die stoel was het zware stuk, zeker als ik een tijd stilzat. Maar na enkele stappen ging het vlot, en zag ik er zelfs tegenop om weer te gaan zitten.
Kaath schreef:Ik ben begonnen op de Finse piste,nu loop ik gewoon constant op de weg(Finse piste is vreselijk saai !)
Heeft bij mij lange tijd geduurd vooraleer ik weer op beton durfde lopen. Had gewoon teveel schrik om opnieuw brokken te maken met de rug.
Maar in combinatie met de spierverstevigende oefeningen heb ik het toch weer kunnen opbouwen.
Voor degenen die de moed (en tijd) hebben gehad om dit topic volledig te lezen ... het heeft tot voorjaar 2011 geduurd vooraleer ik weer op beton liep, maar sindsdien (en we zijn nu toch weer een dikke 4 jaar verder nadat ik opnieuw op de baan ben beginnen lopen) heb ik geen noemenswaardige blessures meer gelopen, het kan dus.
Kaath schreef:Ik hoop het toch nog een paar jaar en langer te kunnen doen ,en ik ben al niet zo piepjong meer ;)
Jij bent nog piepjong :shock:
Er lopen hier andere oudjes rond hoor (waaronder ikzelf :D ).
mamajolijn
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 jul 2013, 09:27

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door mamajolijn »

Begonnen met lopen en is de uitstralingspijn al bijna 2 weken weg :D . Alleen nog een wat stijve rug, maar dat mag de pret niet drukken. Wie durft me dan nog te vertellen dat lopen slecht is :twisted:

Die Finse piste, bestaat dat ook in Nederland?
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door Hellothere »

mamajolijn schreef:Begonnen met lopen en is de uitstralingspijn al bijna 2 weken weg :D . Alleen nog een wat stijve rug, maar dat mag de pret niet drukken. Wie durft me dan nog te vertellen dat lopen slecht is :twisted:
ik zal de laatste zijn om te vertellen dat lopen slecht is :geek: .
Als de uitstralingspijn al zolang weg is, dan is de zenuwknelling ook al zolang weg, en denk ik dat je inderdaad veilig kan beginnen lopen.
Dat die rug nog een beetje stijf is, mag de pret inderdaad niet drukken. Een pre-hernia is best iets hevigs, dus enige tijd herstellen van de onderrug zal zeker nog wel zijn tijd nodig hebben, maar als het enkel een beetje "stijf" aanvoelt, denk ik, geen reden om niet te lopen.

Zoals ik wel al eerder aanhaalde, is mijn rug nadien wel nooit meer hetzelfde geweest. De tussenwervels waren versleten, en de dokter heeft me ooit gezegd "wat daar weg is, komt nooit meer terug". Ik hou er rekening mee en zorg ervoor dat ik met regelmaat mijn spierverstevigende oefeningen blijf doen. Maar de lenigheid van destijds die is wel weg. Gelukkig nog niets wat mij hindert bij het lopen, dus we rennen vrolijk verder.
mamajolijn schreef:Die Finse piste, bestaat dat ook in Nederland?
Finse pistes zijn op veel plaatsen beschikbaar, doorgaans worden ze uitgebaat door een locale athletiekvereniging en/of gemeentebestuur . Meestal zijn ze voor iedereen vrij toegankelijk als er geen trainingen op zijn van de locale athletiekvereniging. Gezien het succes van de loopsport in Belgie, zijn er ettelijke (vrij toegankelijke) finse pistes in Belgie, en komen er nog met regelmaat bij.
Het zou me eerlijk gezegd enorm verbazen moest dat in Nederland niet zo zijn.
Misschien eens informeren bij jouw locale gemeentebestuur of athletiekvereniging ?
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

@ Kaath, je bent zo jong als je je voelt, Ik wordt 57 jaar en ik voel me nog zeer jong, soms te jong :mrgreen:
Inhale the future. Exhale the past.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door Hellothere »

dirk.vancoillie.5 schreef:@ Kaath, je bent zo jong als je je voelt, Ik wordt 57 jaar en ik voel me nog zeer jong, soms te jong :mrgreen:
Begrijp ik volledig. Ik wordt heel binnenkort 52. Mijn vriendin zegt me dikwijls, "Jij denkt dat je nog 20 bent".
Stiekem weet ik dat ze eigenlijk wel gelijk heeft, maar toegeven dat ik een oudje ben ... no way !!! :mrgreen:
mamajolijn
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 jul 2013, 09:27

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door mamajolijn »

Even een update: Nadat de klachten rap terug kwamen en het hard bergafwaarts ging, begin ik halverwege juli geopereerd aan de hernia. De geplande Ladiesrun in Rotterdam heb ik helaas af moeten zeggen...
Herstel vond ik drama en het schoot niet op. In december opnieuw langs de arts geweest en er blijkt een 2e hernia op L4-L5 te zitten. Gelukkig geen uitstraling naar mijn benen, maar de rug blijft stijf, hoeveel ik ook oefen (olv fysiotherapeut).

Helaas door alle tegenslag al bijna een jaar niet meer gelopen :( . Hopelijk verbetert het nog wel en kan ik weer gaan lopen, zeker nu het weer weer beter wordt :D
Gebruikersavatar
Saskia1982
Berichten: 363
Lid geworden op: 16 mar 2016, 15:21
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door Saskia1982 »

Dat is balen zeg, ik hoop dat het herstel goed verloopt en je snel weer kan gaan lopen :D
22-01-2016 eerste rondje hardlopen, het begin van een gezonde hobby..
Langste afstand tot nu toe: 15 km :D
9 juni - 4 mijl van Vierpolders, mijn eerste evenement en het was geweldig!
18 december - 10K (of halve marathon) Spijkenisse
Plaats reactie