Hernia / Bulging Disc

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
ann
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 mei 2010, 13:07
Locatie: Hove

Re: Weer eventjes out

Bericht door ann »

'k zal maar goed rechts lopen in het park, voor ik het weet vlieg je me voorbij ;)
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Weer eventjes out

Bericht door Hellothere »

ann schreef:'k zal maar goed rechts lopen in het park, voor ik het weet vlieg je me voorbij ;)
Daar moet je voorlopig nog niet bang voor zijn.
Als je in het park loopt, misschien toch wel goed luisteren en naar de grond kijken. Als je iets hoort kermen, en iets dat volledig krom en scheef hangt over de grond ziet voortkruipen ben ik het waarschijnlijk :lol: :lol:

Dus uitkijken waar je trapt
henriette
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 mei 2009, 21:36
Locatie: Eisden Maasmechelen

Re: Weer eventjes out

Bericht door henriette »

heye, hoe gaat het nu? al terug aan 't lopen?
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Weer eventjes out

Bericht door Hellothere »

henriette schreef:heye, hoe gaat het nu? al terug aan 't lopen?
Nee. ik heb wel geen pijn meer, maar rug voelt nog steeds niet hoe het zou moeten

Het verdict van de dokter dat het om een pre-hernia zou gaan, heeft me eigenlijk wel bang gemaakt, Ik heb de platen en de scan nog niet gezien, maar als die tussenwervel ertussen uit knalt, ben ik nog verder van huis.

Afgelopen donderdag had ik een afspraak met een osteopaat voor de fysiotherapie, maar wegens files heb ik die niet gehaald, en nu is hij met vakantie tot 1 september, dus afwachten daar maar.

Als ik verder geen pijn heb, start ik morgen met een cardiotraining in de fitness op een ligfiets met hartslagmeter, kwestie van minstens de conditie en het gewicht op peil te houden. Ik ga ook krachttraining doen voor de armen, benen en de schouders, kwestie van die spiertjes ook wat op peil te houden. Ik probeer ook een afspraak te maken met mijn coach daar, zij is kinesistherapeute en bovendien voedingsdeskundige, 2 vliegen in één klap wellicht. Ik hoop van haar enig advies te bekomen voor verantwoorde oefeningen om de buik- en rugspieren te versterken, en als ik daarmee dan gelijk mijn gewicht een beetje kan minderen, zal dat mijn rug ook ten goede komen.

Nu nog iemand vinden die mij van mijn koffieverslaving afhelpt, zou perfect zijn :mrgreen:

Dus om een lang verhaal kort te maken, nee, het ziet er eigenlijk nog niet zo goed uit, maar ik geef niet op. Juliie zijn nog niet van mij af ;)
ann
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 mei 2010, 13:07
Locatie: Hove

Re: Weer eventjes out

Bericht door ann »

Hellothere schreef:Nu nog iemand vinden die mij van mijn koffieverslaving afhelpt, zou perfect zijn :mrgreen:
is deca geen oplossing ? of mag dat ook niet ? ik drink na een tijd deca anders loop ik hyper rond :shock:
Hellothere schreef:maar ik geef niet op. Juliie zijn nog niet van mij af ;)
whoehoe ! :D :D :D
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Weer eventjes out

Bericht door Hellothere »

ann schreef:is deca geen oplossing ? of mag dat ook niet ? ik drink na een tijd deca anders loop ik hyper rond :shock:
deca mag wel (denk ik toch, want het is het cafeïne gebruik dat te hoge bloeddruk veroorzaakt), maar porbleem is dat ik blijkaar toch wel een echte cafeine verslaving heb, ik loop dus de muren op als de cafeine toevoer stopt :roll:
Nu ja, is, in vergelijking met wat ik voor de rest allemaal mankeer eigenlijk peanuts, en er zijn erger verslavingen dan dat lijkt me.

Eerst maar zien dat ik zo snel mogelijk mijn loopsloefen weer uit de kast kan halen, vééééél belangrijker ;) ;)
Ria
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 mar 2010, 12:58

Re: Weer eventjes out

Bericht door Ria »

en Hellothere, ondertussen al wat beter nieuws..?
Ben je al bij je osteopaat geraakt? en wat zegt de fitnesscoach? Al kilootjes kwijt? en van je koffie-verslaving verlost?
Hopelijk ben je al weer aan het lopen en wacht je gewoon af om ons te laten weten dat je de 10km-loop gaat doen ;)
Keep us informed he :!:
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Weer eventjes out

Bericht door Hellothere »

Ria schreef:ondertussen al wat beter nieuws..?
Ben je al bij je osteopaat geraakt?
en wat zegt de fitnesscoach?
Al kilootjes kwijt?
en van je koffie-verslaving verlost?
Hey Ria,

Nee
nee
niks
nee
nee :lol:

eigenlijk is er nog niet zoveel veranderd. Rug voelt min-of-meer terug in orde, geen pijn, tintelingen zijn meestal ook weg. dus ik voel wel dat het langzaam beter gaat, maar toch niet echt 100 % wat het zou moeten zijn.

Deze week redelijk hectische week gehad. Mijn verantwoordelijke is 3 weken met vakantie, en ik moet 'm dus vervangen, dus wordt het 's avonds laat eer ik thuiskom, gevolg : Niet bij de dokter geraakt om de platen en scan af te halen, nog geen afspraak bij de ostheopaat, en ook nog niet in de fitness geraakt. Ik denk dat ik toch volgende week rustig in de fitness ga starten, maar dan met fietsen, en krachttraining bovenlichaam, dus zonder mijn rug te belasten.

Hopelijk slaag ik er dan ook in om coach te spreken en een aangepast programma op te stellen, maar misschien is het beter dat ik eerst osteaphaat gezien heb, zodat ik alle info op een rijtje heb, en coach zo volledig mogelijk kan informeren. Ik veronderstel imemrs dat de osteophaat ook nog aangepaste oefeningen zal voorschrijven.

Ten gevolge van geen sporten / lang op het werk, gaan er ook geen kilo's af, maar we blijven positief, er komen er ook geen bij :D
Ook ten gevolge van de late uren soms op kantoor, en nogal wat vergaderingen vloeit de koffie hier nu weer met beken, dus afkicken zal ook voor een ander keertje zijn.

Een laatste punt dat ik voorlopig nog niet begin te lopen is, dat ik in verlof ga vanaf 20 september. Ik heb eergisteren, in extremis nog een 10 dagen Griekenland geboekt, dus binnen twee weken stap ik op het vliegtuig zuidwaarts. Gezien ik min-fo-meer intact van mijn vakantie wil genieten, ga ik ook niet het risico nemen om nu nog nieuwe blessures op te scharrelen, dus ik ga het tot begin oktober sowieso héééél rustig aan doen, misschien enkel fietstraining in de fitness en lichte buik- en rugspiertraining.

Dat betekent ook dat het doel van een 10 km wedstrijdje in september of oktober niet gehaald zal worden. Mechelen (26 september) is nu geen optie, gezien ik dan een dikke 3000 km uit de buurt zit. Tweede optie was Hasselt, maar ik vrees dat dit een beetje optimistisch is. Heb ben dan een dikke week terug van vakantie, en lig dan ongeveer 6 weken stil.

Zal vanaf begin oktober rustig weer een beetje opbouwen worden vrees ik :cry: :cry:

Maar goed, doel nummer 2 (10 miles in Antwerpen in April 2011) blijft nog steeds staan. hopelijk groen licht van fysio / coach en toch nog een goeie wintertraining.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Hernia / Bulging Disc

Bericht door Hellothere »

Vervangt onderwerp : weer even out
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hernia / Bulging Disc

Bericht door Hellothere »

Ok, even een korte update ...

For starters, ik heb het topic "Weer eventjes out" hernoemt naar huidige titel "Hernia / bulging Disc". Dit omdat mijn probleem momenteel min of meer gedidentificeerd is, en deze nieuwe titel wellicht iets meer zegt naar andere forumbezoekers toe dit geinteresseerd zijn in dit soort van 'rugproblemen".

Gisterenavond eindelijk tot bij de osteopaat geraakt ondanks de files (als het regent, kunnen de mensen blijkbaar niet meer met de auto rijden).
diagnose was dus een "bulging disc". Dus een tussenwervelschijf die uitpuilt, en daardoor tegen de zenuwen kan drukken met alle gevolgen vandien.
Komt na verloop van tijd in orde, maar zal niet voor direct zijn.

osteopaat is begonnen met de boel een beetje los te maken, waardoor de disk weer op zijn plaats komt en dan de kans krijgt om weer in de normale richting uit te zetten, waardoor er weer een min of meer normale demping komt tussen de wervels. Pas dan zal ik weer kunnen gaan lopen.

Nu was ik dit niet van plan om tot begin oktober, omdat ik binnenkort een paar weken op vakantie ben, en dus geen risico's wil nemen om met een volledig gekraakte rug op vakantie te vertrekken.

Voorlopig doet de osteopaat dus het nodige om het letsel zelf te herstellen en de tussenwervel terug op de juiste plaats en in de normale toestand te krijgen. Dit kan blijkbaar nog manueel en met de nodige oefeningen / bewegingen. dus voorlopig geen operaties / pijnlijke epidurale inspuitingen voor mij, da's al een opluchting. Gisteren wel meer geradbraakt naar buiten gegaan daar, dan dat ik er ben binnengekomen, maar dat blijkt normaal te zijn. Lichaam heeft zich inmiddels al aangepast aan die scheve wervel en moet terug in de normale "houding" gedwongen worden.

Wat ook niet mag : langdurig rusten / liggen. Om het herstel te bevorderen moet ik maximaal aktief zijn. Als je rust, bewegen de wervels niet, en blijft alles muurvast zitten. Zitten is belastender dan rechtstaan, dus met enige regelmaat rondwandelen, rechtstaan, eens een trap of en af. Met een pre-hernia is de verleiding om te zitten groot, omdat je dan vooroverbuigt en de disc minder druk krijgt, maar de bulging gaat daar niet mee weg, integendeel.
Wat ook absoluut niet mag is mountainbiken :cry: :cry: :cry: zelfde reden, voorovergebogen zitten, meer kracht op de tussenwervelschijven + daarbij nog de schokken.
Ook lopen mag dus nog niet. dit komt gewoon omdat door de pre-hernia de demping van de tussenschijf geminderd is. Door de impact van het lopen op de onderrug is kan de disc scheuren, en dan zitten we pas echt in de problemen.

Wat wel mag : veel bewegen, vooral wandelen (stevig wandelen wel te verstaan, niet slenteren), zwemmen. In de fitness, opletten met rug/buikspieren, rest mag wel, krachttraining benen, borst, schouders, bovenrug, armen.
voor de cardio : cross-training, loopband op helling maar in staptempo, ligfiets.

Met de cardio begin ik vanavond, en dan zie ik ook mijn coach voor een aangepast programma.

Heb ik in elk geval nodig, want ik heb nog steeds een paar kilo te verliezen, dat belast natuurlijk ook de rug, en ik verlies, jammer genoeg alleen gewicht als ik ook sport. De hoeveelheden die ik eet, zijn, merkwaardig genoeg van minder belang (natuurlijk wel een beetje opletten wat ik eet en wanneer)..

In een notedop :

1. Hopelijk begin oktober weer de joggingschoenen aan.
2. Jammer genoeg lijkt het target om een 10 km wedstrijd te lopen in september of oktober niet meer haalbaar.
3. Ik begin in elk geval (hopelijk ook oktober) zo snel mogelijk opnieuw de opbouw naar de 10 km, zodat ik die hopelijk het einde van het jaar vlot heb.
4. Heb ik nog een kleine 3 maanden om op te bouwen naar de 10 miles (16 km), en toch nog mijn toertje door de Kennedytunnel kan aanvatten eind april 2011.

Je ziet, van mij zijn jullie dus nog niet af ;)

Hopelijk binnenkort meer nieuws dat ik opnieuw aan het trainen ben, want dat lopen, ik mis het echt wel, en zie er toch een beetje tegenop om opnieuw te moeten starten na enkele maanden stilstand, hopelijk moet ik niet opnieuw met les 1 van 0->5 km en Evi beginnen.
Plaats reactie