De juiste loopschoen

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Ann_Vinny

Re: De juiste loopschoen

Berichtdoor Ann_Vinny » 10 Jul 2015, 20:52

Hey allemaal!

Net de eerste les afgerond op m'n rotversleten schoenen, omdat ik echt vol motivatie zat, zou normaal ook naar een running center gaan vandaag maar er niet geraakt..

Ik ga dus sowieso wel naar een running center, en vroeg me af of er ervaring is met de volgende:
- Time 2 Run in Hasselt (Kiewit);
- RSLab in Beringen;
- Runners Service in Mol.

Bij Runners Service kan ik het rapste geraken, maar 'k wil niet overhaast ergens binnenwalsen!

Ann_Vinny

Berichtdoor Ann_Vinny » 18 Jul 2015, 19:35

Ik ben uiteindelijk vorige week dinsdag naar RSLAB in Beringen geweest, heel content van de service!

Het werd de Saucony guide 8! Heel fijn om mee te lopen! Wel al een goede blaar gelopen de eerste keer dat ik ze aanhad, had die opengeprikt en er nu een compeed op gedaan, maar die is opgeschuurd helaas :( beter een gewone goede pleister misschien?

fann

Berichtdoor fann » 18 Jul 2015, 19:54

of gewoon andere sokken proberen...

ik heb een aantal sokken waar ik blaren mee krijg en andere waar ik geen last mee heb. als ik blaren krijg in een sok gaan die (na een wasbeurt) onmiddellijk ik de doos voor de kringloopwinkel of spullenhulp

let er ook op geen katoenen sokken te dragen - krijg je heel warme voeten in en dat verhoogt het risico op blaren

Jarno19

Berichtdoor Jarno19 » 27 Jul 2015, 15:32

Advies loopanalyse.
Ik heb mij vorig jaar een paar Brooks Defyance 7 laten aanmeten in een deftige sportzaak.
Daar ik nogal zwaar gebouwd (1m73 @ 80kg) ben en niet ideaal afwikkel werden er wiggen onder de inlegzooltjes geplakt.
Nu heb ik geen enkel twijfels over de kennis van de mensen in die sportzaak maar zou het misschien kunnen dat een loopanalyse niet altijd juist is?

Situatie:
Ik land vooral op de buitenkant van mijn voeten en tijdens het afwikkelen knikt mijn onderbeen en enkel dan geforceerd naar binnen.
Een neutrale, goeddempende loopschoen, eventueel met wiggen zou dan zorgen voor een pijnloze loopervaring.
En ik kan dat alleen maar bevestigen. Geen enkele blessure opgelopen.

Probleem:
Ik heb mijn schoenen ongeveer 3 maanden 2* per week zo'n 3 kwartier gebruikt.
Nu beginnen de voorbereidingen voor mijn komende seizoen en had ik mijn sportschoenen terug aangetrokken.
Begonnen met 2 toertjes finse piste, een beetje squat-oefeningen en walking lunges.
Ondertussen ben ik aan de 2de week begonnen en viel het me op dat de zijkant van mijn voet over de schoenzool zit. Meer bepaald de knobbel waar de kleine teen begint.

Ik heb de schoenen daarop terug meegenomen naar dezelfde sportzaak en mijn probleem voorgelegd.
Simpel: "schoenen versleten"

Mijn persoonlijke mening is dat het me overdreven snel lijkt, dat deze schoenen versleten zijn.
Zijn er mensen met een zelfde soort ervaring?
Is dit merkgebonden?
Is mijn slechte afwikkeling dan toch niet op te lossen met een neutrale sportschoen?
Zijn het de extra oefeningen die de schoen extra hard belasten?

Alle tips zijn welkom

Alvast bedankt

JackoBond

Berichtdoor JackoBond » 28 Jul 2015, 21:23

Goh, of jouw schoenen al dan niet versleten zijn, dat valt soms moeilijk te zeggen, slijtage is niet altijd fysisch zichtbaar. Een algemene vuistregel stelt dat een paar schoenen zo'n 1000 km moeten meegaan. Ik probeer me in te beelden wat je bedoelt met 'de zijkant van mijn voet zit over de schoenzool'. Zijn de rubberen blokjes op je zool volledig weggesleten? Kan je eventueel een foto posten van je schoenen?

Ik heb geen ervaring met wiggen in schoenen maar ik loop wél met steunzolen in een neutrale schoen. Je kan altijd corrigeren met een antipronatie maar op maat gemaakte steunzolen in een neutrale schoen vind ik persoonlijk beter.

Ik zou in jouw geval een second opinion vragen in een andere loopzaak en horen wat zij je vertellen. Zo heb je toch wat meer zekerheid.
Even a bad run is better then no run at all!

Jarno19

Berichtdoor Jarno19 » 02 Aug 2015, 00:10

Ik heb ondertussen een second opinion gezocht en gevonden bij RSLab in Antwerpen.
Gewoon binnen gestapt ( met mijn loopschoenen reeds aangebonden ) en de vraag gesteld of ze iets zien aan mijn schoenen.
"Helemaal doorgezakt" was de reactie daar.

Daar ik vooral op de buitenkant van mijn voet loop en niet op de hiel maar meer op de voorvoet land is de demping van de schoen zo goed als weg.
Het profiel is best oké alleen zie je wel slijtsporen op de buitenkant en in het midden van de voorvoet.
De schoen zou iets te licht zijn voor mijn lichaamsgewicht en loopstijl.
800km zou de schoen toch wel mee moeten gaan, maar in mijn geval dus niet.

Ik heb dan maar enkele keren over de 'analyse piste' gelopen en daaruit blijkt dat ik een neutrale schoen nodig heb met een goede demping, vooral in het middengedeelte van de schoen.
Verschillende modellen en merken geprobeerd.
Mizuno wave enigma 4, Sauconi Ride en Asics GT3000 zaten allemaal in de goede lijn.
Asics had ik voorheen nog nooit gedragen en ze voelde voor mij alsof mijn wreef buiten de schoen uitstak.
De schoen zat niet goed rond de voet.
Dan was het tussen de Sauconi en de Mizuno. En de Mizuno voelde heel actief aan en het is die geworden.
Enige nadeel aan de schoen was het nogal hoge prijskaartje.

carolinski

Berichtdoor carolinski » 15 Sep 2015, 07:12

Onder andere na al jullie ervaringen te hebben gelezen, ben ik een tijdje geleden ook in een Running Centre binnengestapt. Ik had nl. al een tijdje last van heuppijn, en pijn in de knie na het lopen, soms al tijdens.
Na de voet- en loopanalyses bleek ik nogal scheve voeten te hebben ;-) Vooral de linkervoet blijkbaar. Corrigirende schoenen dus, en een aangepaste zool. De linkerkant werd behoorlijk aangepast, omdat ik mijn voet teveel naar binnen zet. Op die zool zit nu een heel stuk extra, om de druk wat meer te verdelen.

Mijn eerste loopje met de nieuwe schoenen liep vlotjes: rechts voelde ik er helemaal niets van, links uiteraard wel, maar al bij al viel dat wel nog mee. Achteraf ook geen pijn, noch in de knie, noch in de heupen. Hoera!
Na mijn tweede loopje echter lag de hele binnenkant van mijn linkervoet open, net op de plaats waar dat hele stuk extra op de zool zit om de druk te verdelen. Ik heb dus nu intussen een paar keer opnieuw gelopen met de good old decathlon sportschoenen, om mijn voet de kans te geven te genezen (met opnieuw heuppijn als gevolg uiteraard).

Ik hoop dat dit puur een aanpassingsprobleem is: dat mijn voet nog moet wennen aan dat stuk extra, want het kan toch niet de bedoeling zijn dat je net pijn, bleinen of wondes krijgt net door de aangepaste loopschoenen.

Nog iemand een dergelijke ervaring? Zou ik best eens teruggaan met de schoenen, of geef ik het nog wat tijd?

Scrapsels

Berichtdoor Scrapsels » 22 Mei 2016, 18:55

Ik ben sinds een aantal weken ook begonnen met start to run, en heb al 2x last gehad van een slapende voet (naar het einde toe).
Kan dit ook te maken hebben met de loopschoen?
Nu loop ik met goedkope schoenen van Decathlon, wou eerst even zien of ik het lopen wel volhoud

dirk.vancoillie.5

Berichtdoor dirk.vancoillie.5 » 22 Mei 2016, 19:31

Dit is een fout die veel beginnende lopers maken, Het enige waar je niet mag op besparen zijn goede schoenen, ik zou voorstellen om naar een runningcenter te gaan en degelijke schoenen te kopen. Veel succes verder :P
Inhale the future. Exhale the past.

BlackScorpion

Berichtdoor BlackScorpion » 23 Mei 2016, 15:27

Goh, ik heb ook schoenen van Decathlon, maar van merk Asics van ergens in de 80 euro.
Deze zaten mij het beste en tot dusver geen problemen gehad.
Ik wilde niet duurder gaan omdat ik niet wist hoe lang ik het zou volhouden.
Nou lopen deze best goed (tegen overpronatie), dus ik hou ze voorlopig ook.
Zal binnen een jaartje eens rondkijken naar ander / beter.
29/07/2016: Loopcriterium van de Kust 2016 / Wenduine - 6 km
28/07/2017: Loopcriterium van de Kust 2016 / Wenduine - 6 km

Terug naar “Eigen ervaringen”