stretching

Belang van opwarmen, afkoelen en stretchen

Op het moment dat je van plan bent te gaan lopen, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Het is niet alleen een kwestie van je schoenen aantrekken en eropuit gaan. Dit is wel mogelijk, maar zeker niet aan te raden.

Je wilt toch vaker dan één keer kunnen gaan lopen en dat zo lang mogelijk op een pijnvrije manier? Onderschat dan het belang van opwarmen, afkoelen en stretchen bij het lopen niet.

Waarom opwarmen? 

Aan de hand van een goede opwarming bereid je je lichaam voor op de sportieve activiteit. Dankzij een goede opwarming zetten je bloedvaten zich bijvoorbeeld uit, gaat je hartritme de lucht in en krijg je meer zuurstof binnen. Ook de spieren worden lekker warm en je activeert als het ware je lichaam vooraleer je risico’s neemt. Houd je looptempo dus bewust wat kalm, trek je benen één voor één enkele keren op, zwaai ze enkele keren naar voren. Trek je knie tot tegen je buik (3x elke kant), draai je voeten in elke richting, zodat je enkels ook wat versoepelen vooraleer je start.

Dit alles vermindert de kans op blessures aanzienlijk. Wanneer je koud zou gaan lopen, is je lichaam relatief kwetsbaar. Eén verkeerde of overdreven beweging is dan mogelijk al genoeg om een spierscheuring te veroorzaken of een gewricht in je knie of enkel te beschadigen. Bovendien voel je je zonder opwarming een dag later een stuk stijver. 

Waarom afkoelen? 

Naast een opwarming voorafgaand aan het lopen, moet je ook tijd besteden aan het afkoelen na het lopen. Dit noemen we ook wel een cooling-down. Na je laatste sprintje ga je dan nog minstens 1 minuut (liever langer) doorwandelen. Hiermee zorg je ervoor dat je lichaam weer een normaal ritme aanneemt. Tijdens het sporten is je lichaam namelijk zeer intensief bezig en is je hartslag flink toegenomen. 

Tijdens het afkoelen gaat je hartslag weer naar beneden. Door hier even de tijd voor te nemen en te blijven stappen, voorkom je duizeligheid en een plotse bloeddrukval. Je wil na je loopsessie toch niet flauwvallen? Bovendien verlaagt deze cooling-down (een beetje) de kans op verzuring, want het bevordert de recuperatie. Het is trouwens een fabeltje dat stretchen deze verzuring helpt. Stretchen heeft andere doeleinden.

Waarom stretchen? 

Met het stretchen zorg je er namelijk voor dat je bepaalde spieren oprekt en andere opspant. Hierdoor neemt de spanning in de spieren af die je gebruikt om te lopen (die door de herhalende beweging van het lopen wat onder spanning staan). Het gevolg van verschillende stretchoefeningen is dat er een optimale doorbloeding plaatsvindt in alle spieren. Dit betekent dat er meer zuurstof richting je spieren kan stromen. Bovendien neemt vooral de soepelheid van je spieren toe. Het levert daardoor een verhoogde lenigheid op.

Dankzij systematisch stretchen voor en na het lopen ben je in staat om echte stappen vooruit te zetten. Met een leniger lichaam kunnen je spieren en gewrichten beter schokken en verkeerde bewegingen opvangen en verlaagt dat verder het risico tot kwetsuren. Uiteindelijk wil je jezelf zoveel mogelijk belonen voor het lopen. Een goede prestatie, minimale blessures en een lenig lichaam dragen daar zeker aan bij. Je wil je bovendien pijnvrij kunnen houden tijdens je loopschema, dus best de nodige aandacht besteden aan het stretchen.

Beter voorkomen dan genezen

Jammer genoeg beseffen vele sporters het belang van deze onderdelen pas bij een blessure die perfect te voorkomen was met de nodige aandacht voor het lichaam. Laat je dus niet vangen, je gewrichten en spieren danken je!

More to explorer

Lopen met Strava – Review

Lopen met een app? Als we er 3 op een rij zetten, zit strava er zeker tussen. Ik bekeek de app in detail voor jou.

Comments are closed.