hartslagmeter zonder borstband accuraat?

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.

Facebook

hartslagmeter zonder borstband accuraat?

Berichtdoor Saparapah » 21 feb 2012 20:32

Hey iedereen,

Ik ben mij vooral goed aan het informeren en inlezen over wat allemaal belangrijk is bij het 'voor het eerst' lopen.
Mijn conditie is echt gewoon verschrikkelijk. Om jullie een idee te geven (en nee, ik ben er niet fier op, maar ik ken toch niemand van jullie persoonlijk, dus hier durf ik het wel te zeggen :D ) : een hele tijd geleden eens gaan zwemmen met de kids. 'We gaan eens kijken hoeveel baantjes ik nog kan...' Geloof het of niet. Ik heb net, maar dan ook echt net, 2 baantjes van 25m kunnen doen. En toen was ik gewoon misselijk van de inspanning en moest ik enorm happen naar adem :oops: Ik ben toen uit het zwembad 'gekropen' en zonder overdrijven: het heeft zeker 10 min. geduurd tegen dat mijn ademhaling weer normaal was... :lol:

Dus een hartslagmeter lijkt mij (buiten uiteraard ook het juiste schoeisel) een absolute must!

Maar gezien ik gewoon op de baan ga lopen, op boerebaantjes en mss eens rond het voetbaldveld, ga ik dus geen flauw benul hebben van welke afstand ik af leg. En dat zou ik (vooral qua motivatie) ook wel heel graag weten.

Ik vraag me nu af of er een betaalbare hartslagmeter is (max. rond de 100 à 120 eur) waar ook een afstandmeter in zit (en gezien mijn gevoel voor oriëntatie zou 'n GPS ook wel handig zijn, maar zeker niet noodzakelijk ;) ) . Ik heb zitten kijken naar de Forerunner 110 HRM. Maar is er daar geen borstband bij? Zo neen, is die meting aan de pols dan nauwkeurig genoeg?

Er bestaat ook een model dat je afstand meet, maar zonder GPS, maar volgens mij kan dat ook absoluut niet nauwkeurig zijn.

Dus graag jullie advies en ervaringen!

Merci!
Saparapah

Re: hartslagmeter zonder borstband accuraat?

Berichtdoor bloem » 22 feb 2012 10:50

Het zonnetje schijnt, hup naar buiten en starten !!!
Concentreren op TRAAG lopen ! Je moet er niet als een gek vandoor spurten, je wil die minuten COMFORTABEL kunnen uitlopen, dat hou je best voor ogen... snelheid en afstand komen later wel, nu eerst BASIS !! Hup, STARTEN !!! ;)
Die toeters en bellen, heel handig allemaal, maar niet levensnoodzakelijk, plezier in lopen, dat is wél noodzaak ;)
Ik zeg hier niet dat je geen hartslagmeter mag kopen, (want ik denk dat dat zeker ook voor jou wel nuttig kan zijn, dat je zonder veel te snel gaat lopen, zoals zowat elke beginner... been there, done that :oops: ) Ik zeg enkel dat je dat niet als excuus moet gebruiken om nog niet te beginnen ;)
bloem

Berichtdoor Hellothere » 22 feb 2012 12:18

Hallo,

Om te beginnen, volledig eens met bloem !!! Het is uiteraard goed om je eerst te informeren over het “beginnen met lopen”, erover te lezen, vragen te stellen, … Maar op een dag moet je het ook gaan doen hé ? Waarom vandaag niet ? Het weer wordt beter, de dagen wat langer, dus, gewoon die loopschoenen aantrekken en gaan maar ;) ;) ;)

Vervolgens, trek je maar niets aan van die conditie. De meesten hier waren ooit op jouw conditioneel “niveau” (niks, zero, nul dus …). Of je ons dus persoonlijk kent of niet, maakt niet uit hoor. Jij maakt tenminste al een aanvang met daar iets aan te gaan doen, en da’s al beter dan de meeste anderen die zeggen “allemaal niks voor mij” en terug in hun luie zetel kruipen.
Het goeie nieuws nu, eenmaal je aan het sporten bent, gaat die conditie eigenlijk met rasse schreden vooruit. Al na enkele weken merk je het verschil.

Wel opletten dat je op dat moment niet overmoedig wordt, want ook je spieren moeten de kans krijgen zich aan te passen aan het lopen, en dat gaat traditioneel iets minder snel dan de conditie.

Als ik het allemaal een beetje lees ben je min of meer klaar om een goede start te nemen, je weet dat je binnen de correcte hartslagzone moet trainen om een optimaal effect te hebben, en je bent overtuigd van het belang van het juiste schoeisel. Je bent dus ook al veel verder dan vele andere beginnende lopers, die zomaar wat in het wilde weg beginnen lopen.

Juist schoeisel is heel belangrijk (het allerbelangrijkste eigenlijk), een hartslagmeter ook, zeker als je niet zeker bent dat je adhv je ademhaling bijvoorbeeld correct kan inschatten of je in de juiste zone zit, en da’s toch wel niet onbelangrijk.

Als ik je budget bekijk en je wil een hartslagmeter met GPS functionaliteit, enkel en alleen om je afstand en tempo (hoewel dit laatste in het begin totaal onbelangrijk is) dan is de Garmin 110 overigens een leuk hebbedingetje.

In het forumtopic Garmin Forerunner 305 maakte ik eerder deze week al de vergelijking tussen de 110 en de 305 (is nu de 310TX geworden als ik mij niet vergis).

De 110 heeft dus wel een GPS ontvanger, maar geen navigatie, onthoudt ook geen routes, daarvoor moet je naar de iets duurdere modellen.

Voor zover ik weet werken de Garmins, ook de 110, altijd met een aparte sensor (borstband) voor de hartslagmeter. De borstband voor de Garmin is overigens eentje die zeer aangenaam zit en ook compact is. Zoveel hartslagmeters aan de pols zijn er eigenlijk niet op de markt, zo goed als allemaal werken ze met borstband.
Hartslagmeters die wel via de pols meten zijn niet noodzakelijk minder accuraat, alleen moeten de polshorloge altijd een heel goed contact hebben met de huid, waardoor je het ding redelijk stevig moet aansjorren, waardoor de meter na enige tijd gaat knellen en het redelijk onaangenaam gaat aanvoelen.

Modellen die de afstand meten werken doorgaans met een footpod, die je aan je schoen bevestigd. De meningen zijn daarover nogal verdeeld. Je moet het ding ten eerste al goed calibreren op een gekende afstand (vb. Finse piste) en bovendien een redelijk stabiele cadans en stapgrootte hebben. Dan heb je toch een behoorlijk correcte benadering.

Persoonlijk heb ik ook meer vertrouwen in mijn Garmin met GPS.
Hellothere

Berichtdoor Saparapah » 22 feb 2012 22:52

Heel erg bedakt voor de tips!!

Hahaha, ik lag hier bijna in een deuk. Bloem zou er normaal echt niet zo ver naast zitten... ik ben wel het type die het niet hebben van een hartslagmeter als excuus zou durven gebruiken :D . Maar deze keer dus echt niet. Ik heb zelfs nog geen schoenen, en op mijn slofkes naar buiten doe ik echt niet, want dan heb ik garantie zeker na enkele minuten overal pijn en DAN zou ik pas een excuus hebben om niet verder te doen, want 'zie je wel, dat is helemaal niet zo gezond, want ik heb overal pijn' :mrgreen: . Maar deze keer wil ik het echt volhouden. Mijn doel is op 6 maanden toch min. 5 km te kunnen lopen (eigenlijk geen idee of dat realistisch is, maar als je met het startschema al na 12 weken 15 min. onafgebroken kan lopen, moet dit volgens mij haalbaar zijn).

Vrijdag ben ik thuis en ga ik naar het running center in Brugge voor een goed paar schoenen en ook eens vragen ivm die Forerunner 110! En mss ook eens langs de decathlon voor een joggingbroek en losse pull.
Maar vastbesloten ben ik in elk geval!! Jullie zullen wel zien....
Het enige waar ik wel voor vrees is dat, eens ik mijn doel bereikt heb, ik ermee ga stoppen. Dat zou typisch zijn... je gedachten zetten op iets, er 100% voor gaan, en eens je doel binnen... is de fun er af.

Maar laat ons nu maar beginnen met het begin hé... naar buiten en hup met de beentjes :lol: (zodra ik schoenen heb tenminste)
Saparapah

Berichtdoor Hellothere » 23 feb 2012 13:14

Hey,

Die schoenen is inderdaad belangrijk, en als je al overal pijn hebt met je huidige slofjes, inderdaad, hup naar het running center voor een paar defitige loopschoenen, de rest zie je nadien wel.
En dan heb je effectief geen excuus meer, dus hup nieuwe schoentjes aan en de deur uit.

PS : als je toch naar Decathlon gaat,daar hebben ze ook een behoorlijk uitgebreid gamma hartslagmeters al dan niet met GPS functionaliteit. Zij kunnen je daar zeker ook over adviseren.

Je doel om op 6 maanden 5 km te lopen, lijkt, zelfs met conditie zero, wel hééél ruim. 5 km kunnen lopen op 6 maanden, hmmm … Ik weet ook niet welk schema je gebruikt, maar eentje van 15 minuten onafgebroken lopen op 12 weken, is wel een heeeel makkie he.
De meesten hier doen het S2R schema van 10 weken om op het einde 30 minuten aan 1 stuk te kunnen lopen. De meesten slagen daar ook wel in, sommigen herhalen al eens een week, of nemen een iets langer schema en doen dit dan op 12 weken, en enkeling op 15 weken.

Dus doe eens gek en probeer de 5 km (of 30 minuten) op drie maanden :lol: :lol: :lol: . Kijk vervolgens hoe het je afgaat, en wie weet doe je na de 6 maanden de 10 km wel. Heel haalbaar hoor.
Velen die hier ooit de start-to-run gestart zijn, met conditie nul comma nul konden het zich ook niet voorstellen dat ze ooit 5, laat staan 10 km zouden kunnen lopen aan een stuk, en doen dat nu al fluitend.
Want het eerste dat je toch zal vaststellen is hoe snel die conditie erop vooruitgaat, en dat merk je zelfs na een paar weken al.

Je vrees om, eens je doel bereikt te hebben, op te geven is niet geheel onterrecht. Daarom moet je steeds doelen blijven stellen, of na elk doel de lat steeds iets hoger leggen.

Probeer bijvb. je in te schrijven voor een wedstrijd waar je dan naartoe werkt. Voor jou is bijvb. de Knack weekend Ladies Run in Kortrijk (5 km) op 28 mei toch wel haalbaar niet ?
En als je zo’n wedstrijdje of 3-4 per jaar inplant, dan ben je verplicht om er toch in enige vorm te staan nietwaar ? Stoppen met lopen is dan echt geen optie meer hoor.

En als je de lat dan eens wat hoger zou leggen, een 10 km wedstrijd nee ? Dwars door Mechelen op 23 september, of waarom niet Dwars door Hasselt op 7 oktober …

En het goeie nieuws, hoe langer je het volhoudt, hoe verder en langer je kan lopen, hoe kleiner de kans wordt dat je ermee stopt. Want al die inspanning die je daarvoor geleverd hebt, kan toch niet voor niets geweest zijn hé ?

Andere optie is dat je in groep gaat lopen, bij een vereniging, … niet mijn ding, want de flexibiliteit om eender waar en wanneer te lopen valt dan weg, anderzijds ben je dan wel verplicht om regelmatig te blijven lopen, want de groep wacht op jou.

Let wel, voor iedere loper, ook iemand die al jaren loopt, zijn er momenten dat je echt geen zin hebt, dat je wil overslaan. Ook ik heb dat nog met regelmaat. Maar eenmaal dat joggingpak aangetrokken en op kruissnelheid, goeie muziek in de oren (of geniet van mijn bos of park) vergeet ik die tegenzin, wordt het leuk en ben ik achteraf heel blij dat het mij toch maar gelukt is.

Je zal merken dat meestal, het zwaarste gedeelte van je loopje bestaat uit het aantrekken van die schoenen en de deur uitstappen. De rest gaat meestal veel gemakkelijker tot vanzelf.

In elk geval, aan motivatie ontbreekt het je niet, succes !!!
En ik heb nu zoveel tijd en moeite gestoken in het neertypen van dit antwoord, dus stel me niet teleur hé, zorg dat het niet voor niks geweest is :lol: :lol: :lol:
Hellothere

Berichtdoor Saparapah » 24 feb 2012 20:57

Vandaag een mega drukke dag... van vanochtend 8u in de weer tot 18u, non stop... dus... normaal genoeg excuus om die nieuwe schoentjes niet aan te trekken en het nog een dagje uit te stellen. Ttz, 2 dagjes, want morgen heb ik geen half uur tijd tot 23u 's avonds. MAAR toen dacht ik aan jou Hellothere en dat ik het, na zoveel raad en aanmoedigingen, toch echt niet kon maken om op mijn lui gat te gaan zitten :lol: Dus ... schoentjes aan (en kousjes en joggingbroek en jogging t-shirt en fleeceke ) en hup met de beentjes :D . Mijn man moest de gastjes naar de voetbaltraining brengen (een 2 km van onze deur. Ik ben met de auto meegeweest en dacht daar wat toertjes rond het plein te lopen. Maar dat vond ik niet leuk, had het gevoel dat iedereen me nastaarde en ben na 1 toertje op de baan gaan lopen. En waarom niet ineens richting thuis... ideaal... quasi geen verkeer... geen pottekijkers en op mijn eigen tempo!

En het is vrij goed gegaan. Op een bepaald moment vond ik het wel heel lastig.. maar toen zei Evy 'tje dat 'als het lastig voelt, je te snel loopt en dus aan een trager tempo door moet'. En wat Evy'tje zegt, doen we dan maar hé :mrgreen: . Al leek het wel meer op snelwandelen met een zwevende toestand tussen :lol: . Maar dat ging al stukken beter... zelfs in die mate dat ik al zin had om de 2de sessie te doen... maar toen zei Evy'tje dat als je dat idee kreeg, je dat maar beter opbergt, want dat je beter het schema correct volgt... ik dus doorgewandeld tot thuis.

Ik voel me zooo goed hé!! Dat heeft echt enorm deugd gedaan... kan al niet meer wachten tot zondag :lol: (hopelijk blijft dat enthousiasme duren ;) ).

Maar ik ben op 1 vlak wel niet zo slim geweest... het traject van het voetbalplein tot thuis is constant hellend (en niet zo een klein beetje), dus eigenlijk wel extra inspannend. En mijn benen voelen toch echt zwaar aan op dit moment... dus volgende keer gewoon een vlak parcours. Eens ik wat meer geroutineerd ben, doen we zo een helling nog wel eens.

Dus aan iedereen hier een DIKKE merci voor de aanmoedigingen! En Hellothere... je hebt me op een idee gebracht : ik ga voor de 10 km Dwars door Hasselt! Ik heb daar gewoond tot mijn 12e en het lijkt me super om dat mee te doen (is nu wel een dikke 2u rijden (gezien ik geëmigreerd ben naar de West-Vlaanders), maar dan heb ik een excuus om de dag voordien al te vertrekken en te relaxen in een hotelletje :mrgreen: !!)
Saparapah

Berichtdoor Hellothere » 27 feb 2012 11:14

Hallo,

Degenen die hier al langer op het forum zitten, weten dat ik nogal streng ben op excuses die mensen steeds maar blijven vinden om niet te gaan lopen en/of te sporten.
En ik blijf erbij dat IEDEREEN mits enige (re)organisatie toch wel 3 keer per week dat gaatje kan vrijmaken om het looprondje af te werken.

En nu moet je maar telkens denken ... als ik nu mijn looptje oversla, is het zonde van de vorige inspanningen, simpel toch ;)

Dus je bent nu gestart, even volhouden is nu de boodschap.

En doen wat Evy'tje je in de oortjes fluistert is nu zeker een goed idee. Bouw rustig op, je lichaam heeft het nodig, en je hebt meer dan voldoende tijd om je doel te bereiken. En je lichaam heeft die rustige opbouw echt nodig hoor. Bovendien is het net dit, wat de start-to-run leuk maakt. Je bouwt rustig en verantwoord op, en toch voel je redelijk snel die conditie en die kracht toenemen.

En dat goed gevoel achteraf, daar doe je het toch ook voor hé ;)

Voor wat betreft het traject, tsja, inderdaad als je de eerste lessen gaat bergoplopen, dan is dit best pittig. De hellingen kan je misschien bewaren als "intervaltraining" als je wat meer loopervaring hebt. Helpt de beentjes echt om aan kracht te winnen.

Ook gefeliciteerd (nu al) met je beslissing om de 10 km dwars door Hasselt te gaan doen, mooi vlak parcours waar je een behoorlijk tempo kan neerzetten, heb ik vorig jaar ook meegelopen, best leuk die stadsloopjes (klik ook hier als je het forumtopic hieromtrent wil lezen.

Probeer in elk geval ook ergens een 5 km wedstrijd binnen een maandje of 3 te vinden, het is altijd goed je doelen ook op iets kortere termijn te stellen, is ook veel gemakkelijker om te plannen en motiverender dan een doel dat nog heel ver afligt, en waar je nog een zee van tijd voor hebt.

In de runningtour zijn er zeker enkelen binnen die periode, die een beetje dichter bij jou thuis liggen :

- 13 mei Brugge.
- 20 mei : Gent
- 28 mei : Kortrijk.

Voila, het excuus dat er niks te doen is heb je dan ook al niet meer.

Succes en volhouden nu hé. Zal in het begin niet allemaal even evident zijn, en ook niet altijd even gemakkelijk, maar dan moet je maar denken : “iedereen kan het in principe, dus ik ook !!!”.
Hellothere

Facebook

Keer terug naar Vragen