Hey,
Die schoenen is inderdaad belangrijk, en als je al overal pijn hebt met je huidige slofjes, inderdaad, hup naar het running center voor een paar defitige loopschoenen, de rest zie je nadien wel.
En dan heb je effectief geen excuus meer, dus hup nieuwe schoentjes aan en de deur uit.
PS : als je toch naar Decathlon gaat,daar hebben ze ook een behoorlijk uitgebreid gamma hartslagmeters al dan niet met GPS functionaliteit. Zij kunnen je daar zeker ook over adviseren.
Je doel om op 6 maanden 5 km te lopen, lijkt, zelfs met conditie zero, wel hééél ruim. 5 km kunnen lopen op 6 maanden, hmmm … Ik weet ook niet welk schema je gebruikt, maar eentje van 15 minuten onafgebroken lopen op 12 weken, is wel een heeeel makkie he.
De meesten hier doen het S2R schema van 10 weken om op het einde 30 minuten aan 1 stuk te kunnen lopen. De meesten slagen daar ook wel in, sommigen herhalen al eens een week, of nemen een iets langer schema en doen dit dan op 12 weken, en enkeling op 15 weken.
Dus doe eens gek en probeer de 5 km (of 30 minuten) op drie maanden

. Kijk vervolgens hoe het je afgaat, en wie weet doe je na de 6 maanden de 10 km wel. Heel haalbaar hoor.
Velen die hier ooit de start-to-run gestart zijn, met conditie nul comma nul konden het zich ook niet voorstellen dat ze ooit 5, laat staan 10 km zouden kunnen lopen aan een stuk, en doen dat nu al fluitend.
Want het eerste dat je toch zal vaststellen is hoe snel die conditie erop vooruitgaat, en dat merk je zelfs na een paar weken al.
Je vrees om, eens je doel bereikt te hebben, op te geven is niet geheel onterrecht. Daarom moet je steeds doelen
blijven stellen, of na elk doel de lat steeds iets hoger leggen.
Probeer bijvb. je in te schrijven voor een wedstrijd waar je dan naartoe werkt. Voor jou is bijvb. de Knack weekend Ladies Run in Kortrijk (5 km) op 28 mei toch wel haalbaar niet ?
En als je zo’n wedstrijdje of 3-4 per jaar inplant, dan ben je verplicht om er toch in enige vorm te staan nietwaar ? Stoppen met lopen is dan echt geen optie meer hoor.
En als je de lat dan eens wat hoger zou leggen, een 10 km wedstrijd nee ? Dwars door Mechelen op 23 september, of waarom niet Dwars door Hasselt op 7 oktober …
En het goeie nieuws, hoe langer je het volhoudt, hoe verder en langer je kan lopen, hoe kleiner de kans wordt dat je ermee stopt. Want al die inspanning die je daarvoor geleverd hebt, kan toch niet voor niets geweest zijn hé ?
Andere optie is dat je in groep gaat lopen, bij een vereniging, … niet mijn ding, want de flexibiliteit om eender waar en wanneer te lopen valt dan weg, anderzijds ben je dan wel verplicht om regelmatig te blijven lopen, want de groep wacht op jou.
Let wel, voor iedere loper, ook iemand die al jaren loopt, zijn er momenten dat je echt geen zin hebt, dat je wil overslaan. Ook ik heb dat nog met regelmaat. Maar eenmaal dat joggingpak aangetrokken en op kruissnelheid, goeie muziek in de oren (of geniet van mijn bos of park) vergeet ik die tegenzin, wordt het leuk en ben ik achteraf heel blij dat het mij toch maar gelukt is.
Je zal merken dat meestal, het zwaarste gedeelte van je loopje bestaat uit het aantrekken van die schoenen en de deur uitstappen. De rest gaat meestal veel gemakkelijker tot vanzelf.
In elk geval, aan motivatie ontbreekt het je niet, succes !!!
En ik heb nu zoveel tijd en moeite gestoken in het neertypen van dit antwoord, dus stel me niet teleur hé, zorg dat het niet voor niks geweest is